printlogo


کد خبر: 286394تاریخ: 1403/3/26 00:00
دور دنیا

بایدن باز راهش را گم کرد!
رئیس‌جمهور آمریکا در جریان اجلاس گروه ۷ باز هم سرگردان شد و «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا او را به میان جمع بازگرداند. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از افرادی که در جلسات پشت درهای بسته رئیس‌جمهور این کشور حضور دارند، از عملکرد ضعیف جو بایدن ۸۱ ساله خبر داد. بنا بر گزارش این رسانه، جو بایدن حتی برای بیان نکات کاملا واضح اکثر اوقات از روی یادداشت می‌خواند و گاهی‌ اوقات مدت طولانی مکث می‌کند و به نقطه‌‌ای خیره می‌شود. گزارش این روزنامه آمریکایی در نتیجه گفت‌وگو با ۴۵ نفر، اعم از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌‌ها که در جلسات رئیس‌جمهور آمریکا حاضر بودند، تهیه شده است. به گفته ۵ نفر از کسانی که در جلسه ماه ژانویه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با سران کنگره که درباره تامین مالی بسته‌‌های کمکی به اوکراین در کاخ سفید برگزار شد حضور داشتند، وی به عنوان مسن‌‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا در این جلسه به قدری آرام صحبت می‌کرد که گاهی اوقات حضار برای شنیدن سخنانش با دشواری روبه‌رو بودند. آنها همچنین گفتند بایدن برای اینکه نکات واضحی را بیان کند، از روی یادداشت‌‌هایش می‌خواند، مکث‌‌های طولانی می‌کرد و گاهی اوقات نیز چشمانش را آنقدر بسته نگه می‌داشت که حاضران فکر می‌کردند او خوابیده است. به گزارش یورونیوز، یکی دیگر از جلساتی که افراد حاضر در این بررسی درباره‌‌اش اظهار نظر کرده‌اند، دیدار ۲ نفره بایدن با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه فوریه در کاخ سفید است.
***
آمار جدید قربانیان جنگ غزه
وزارت بهداشت غزه آمار جدید قربانیان جنگ غزه در دویست‌و‌پنجاه‌و‌دومین روز جنگ را اعلام کرد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: رژیم اشغالگر در ۲۴ ساعت مرتکب 4 کشتار شد که ۳۴ شهید و ۷۱ مجروح برجا گذاشت. همچنان تعدادی از قربانیان زیر آوارها و در جاهایی هستند که کادر دفاع مدنی و آمبولانس‌ها توانایی دسترسی به آنها را ندارند. طبق گزارش خبرگزاری سما، این وزارتخانه تأکید کرد: آمار قربانیان جنگ غزه از ۷ اکتبر تاکنون به ۳۷ هزار و ۲۶۶ شهید و ۸۵ هزار و ۱۰۲ مجروح رسیده است. رژیم اشغالگر از هفتم اکتبر جنگی خونین و ویرانگر را علیه مردم غزه به راه انداخت و بیشتر ساختمان‌ها و مراکز غزه را منهدم و ده‌ها هزار نفر را شهید و مجروح کرد. این جنگ فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرد که باعث شد تعدادی از مردم غزه بویژه کودکان در نتیجه سوءتغذیه جان خود را از دست بدهند.
***
یمن: ۳ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادیم
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار دادن ۳ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت خبر داد. به گزارش ایسنا، سرلشکر «یحیی سریع» پنجشنبه شب در سخنانی با بیان اینکه نیروهای یمنی ۳ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده‌اند، تصریح کرد: مستقیما با موشک‌های بالستیک و پهپاد 3 کشتی را مورد اصابت قرار دادیم. وی افزود: در نخستین عملیات ما، یک کشتی در دریای عرب مورد هدف قرار گرفت که باعث آتش گرفتن آن شد. در عملیات دوم و سوم، ۲ کشتی در دریای سرخ مورد اصابت مستقیم قرار گرفتند.
***
گانتس: نتانیاهو با انگیزه‌های سیاسی مانع توافق تبادل اسرا می‌شود
عضو مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از مانع‌تراشی بنیامین نتانیاهو بر سر راه توافق تبادل اسرا با اهداف سیاسی خبر داد. به گزارش ایسنا، «بنی‌گانتس» گفت: نتانیاهو با انگیزه‌های سیاسی از انجام هرگونه توافق تبادل اسرا جلوگیری می‌کند. گانتس افزود: اگر بتوانیم با فشار سیاسی از جنگ با لبنان جلوگیری کنیم، این کار را خواهیم کرد و اگر موفق نشدیم، جلو خواهیم رفت و ادامه خواهیم داد. وی درباره افزایش درگیری‌ها در شمال فلسطین اشغالی گفت: بهترین راه‌، حل و فصل سیاسی است و می‌دانم جنگ گزینه سختی است اما به احتمال قوی ضروری خواهد بود. از سویی رادیو - تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد کابینه جنگ امشب (دیشب) با تشکیلاتی جدید برای بحث درباره تشدید حملات در شمال فلسطین اشغالی تشکیل جلسه می‌دهد.
***
پیشتازی ۲ درصدی ترامپ از بایدن
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا با 2 درصد اختلاف همچنان از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جلوتر است. این نظرسنجی توسط رویترز/ ایپسوس نشان می‌دهد 41 درصد رای‌دهندگان در صورتی که انتخابات همین امروز برگزار شود به ترامپ رای خواهند داد و 39 درصد گفته‌اند بایدن گزینه مدنظر آنها خواهد بود. حدود 20 درصد از رای‌دهندگان هم گفته‌اند هنوز فردی را به عنوان نامزد مدنظر خود انتخاب نکرده‌اند. این نظرسنجی بار دیگر بر نامحبوب بودن هر ۲ گزینه انتخاباتی آمریکا تأکید دارد. پیش از این هم نتایج یک نظرسنجی نشان داده بود بیش از نیمی از طرفداران بایدن برای مخالفت با ترامپ در انتخابات 2024 به او رای می‌دهند. این نظرسنجی که توسط شبکه سی‌بی‌اس و موسسه یوگاو انجام شد، نشان داد 54 درصد طرفداران بایدن برای مخالفت با رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات 5 نوامبر به او رای می‌دهند که این رقم 7 درصد بیشتر از ماه مارس است.

Page Generated in 0/0063 sec