printlogo


کد خبر: 286413تاریخ: 1403/3/26 00:00
آمریکا از تشدید درگیری‌ها و جنگ تمام عیار میان اسرائیل و مقاومت لبنان واهمه دارد
حزب‌الله آماده توفان
* پژوهشکده اسرائیلی: در صورت آغاز جنگ تمام عیار حزب‌الله روزانه 1000 موشک شلیک خواهد کرد

گروه بین‌الملل: مرز بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی به مرزهای آتش تبدیل شده است؛ درگیری‌های نظامی بین حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی روز به روز بیشتر می‌شود به طوری که اسرائیل اقدام به هدف قرار دادن مزارع مردم و ترور برخی فرماندهان حزب‌الله کرده است و از سوی دیگر مقاومت لبنان هم به آن پاسخ سنگین می‌دهد.  
با بالا گرفتن درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، نگرانی‌هایی درباره گسترش جنگ و پیامد‌های آن بر طرفین به وجود آمده است به گونه‌ای که بر اساس تحلیل  کارشناسان امر، هیچ‌یک از طرفین خواهان گسترش جنگ و جنگی تمام‌عیار نیستند. مقاله تحلیلی‌ای که مجله فارن پالیسی آمریکا منتشر کرد، توضیح می‌دهد اسرائیل الان بهتر از هر زمانی می‌داند جنگ گسترده برای آن نابودگرانه است، در نتیجه از چنین جنگی اجتناب می‌کند. همچنین علی هاشم، پژوهشگر مرکز پژوهش غرب آسیا و جهان اسلام در لندن در این باره اظهار داشت: اسرائیل در نوار غزه درگیر است و در نتیجه این جنگ نیز به هیچ‌یک از اهدافش دست نیافته است، آن هم در شرایطی که هرگز با جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله قابل مقایسه نیست. این پژوهشگر ادامه داد: هر یک از طرفین به نوع متفاوتی وارد جنگ می‌شوند و به جای تمرکز بر تسلط بر اراضی یکدیگر، بر تحقق اهداف استراتژیک تمرکز می‌کنند. وی افزود: شایان ذکر است حزب‌الله در سال‌های اخیر از جنگ 2006 استفاده کرد و از جنگ با اسرائیل درس‌های موثری گرفت تا با به‌روز کردن برنامه نظامی خود با توانایی‌های ارتش اسرائیل همخوانی داشته باشد. حزب‌الله در دهه گذشته به لحاظ نظامی به قدری توانمند شده است که اکنون تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل به حساب می‌آید. همچنین هاشم به نقل از منبعی آگاه - که یکی از مقامات سپاه قدس است - تصریح کرد: حزب‌الله اکنون تعداد زیادی از انواع مختلف موشک‌ها را داراست و انبار مهمات حزب‌الله با انواع مختلفی از پهپاد‌ها و موشک‌های روسی و ایرانی تقویت شده است. در نهایت علی هاشم تاکید کرد معتقد است رویارویی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان به یک جنگ همه‌جانبه ویرانگر تبدیل خواهد شد که خشک و تر را با هم می‌سوزاند. 
* نگرانی آمریکا و ترس اسرائیل
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، متیو میلر، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت ایالات متحده آمریکا نسبت به خطر بالا گرفتن درگیری در مرز‌های اسرائیل و لبنان بسیار نگران است و توضیح داد: نگرانی واشنگتن نسبت به مرز‌های اسرائیل و لبنان از وقایع 7 اکتبر تا الان ادامه یافته، به گونه‌ای که ما درگیر گفت‌وگو‌های دیپلماتیک فشرده‌ای هستیم تا از تشدید درگیری خارج از کنترل جلو‌گیری کنیم. همچنین میلر ادعا کرد دولت اسرائیل به صورت خاص به آمریکا  تاکید کرده که ترجیح اسرائیل به حل دیپلماتیک مسائل است تا درگیری نظامی و این همان چیزی است که میقاتی، نخست‌وزیر لبنان بر آن تاکید کرده و گفته است در حال انجام تماس‌‌های دیپلماتیک گسترده برای «توقف تجاوزات جاری اسرائیل به جنوب لبنان» است. 
 همچنین فیصل عبدالساتر، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با آناتولی بیان داشته تهدیدات اسرائیل، ترس آنان را از توانمندی‌های حزب‌الله که در خلال عملیات نظامی آن در جبهه جنوب لبنان ظاهر شد، نشان می‌دهد. وی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین عملیات حزب‌الله به 10 حمله در روز رسیده است و احتمال وقوع جنگ وارد است اما از سوی دیگر حزب‌الله قابلیت‌هایی دارد که آن را قادر به هدف‌گذاری و مدیریت امور می‌کند. 
* هیچ افق زمانی‌ای برای جنگ وجود ندارد
تونی عیسی، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار هم درباره این تحولات گفت: حزب‌الله لبنان را به غزه مرتبط کرده است و تحت هیچ شرایطی این پیوند را قطع نخواهد کرد. این به آن معناست که جنگ در جنوب لبنان بدون هیچ افق زمانی ادامه دارد. وی افزود: ۳ ماه ژوئن، ژانویه و آگوست در لبنان خطرناک هستند، چرا که اسرائیل می‌خواهد یک منطقه حائل در مرز لبنان ایجاد کند و ساکنان شمال را در ماه سپتامبر به بازگشایی مدارس برساند. عیسی تصریح کرده: ۲ راه وجود دارد: یا دیپلماسی یا جنگ همه‌جانبه. در حال حاضر اعتقاد داریم انتخاب مذاکره و آتش‌بس غالب است اما با نزدیک شدن به سپتامبر، خطر وقوع جنگ و تشدید تنش بیشتر می‌شود. حزب‌الله بارها تاکید کرده به جنگ فرسایشی ادامه خواهد داد مگر اینکه اسرائیل جنگ در غزه را متوقف کند به طوری که در حال حاضر 100 هزار لبنانی و تعداد مشابهی از اسرائیلی‌ها مجبور به ترک منازل خود شده‌اند. اسرائیل همچنین قبلا اعلام کرده بود که اگر در بازگشت امن ساکنان اسرائیلی مناطق شمالی به خانه‌های‌شان شکست بخورد، ممکن است اقدامات نظامی را تشدید کند. عیسی  افزود: جنگی که از مرز جنوبی آغاز شد، اکنون در سراسر جنوب گسترش یافته و به صیدا رسیده و از شرق به بقاع غربی و بعلبک رسیده است. ممکن است گسترش تدریجی جنگ، به یک جنگ تمام‌عیار در لبنان منجر شود، چرا که لبنان همچنان  قادر به یکسان‌سازی نرخ ارز یا انتخاب رئیس‌جمهور نیست و حکومت لبنان همچنان در مقابله با بحران‌های داخلی ناتوان است. از طرف دیگر رسانه‌های عبری به خسارت‌های سنگین وارد شده به ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی به دلیل حملات حزب‌الله لبنان پرداختند و تاکید کردند حزب‌الله به تدریج این رژیم را به عصر حجر بازمی‌گرداند. بیشتر این حقیقت‌ها از شهروندان اسرائیل مخفی می‌ماند. اسرائیلی‌ها تنها مقدار اندکی از حقیقت را می‌دانند. داده‌های اطلاعاتی که حزب‌الله لبنان درباره سامانه‌های اسرائیل جمع‌آوری می‌کند، دقیق است، حتی در سطح سازمان‌های اطلاعاتی پیشرفته غربی است. حزب‌الله توانایی‌های رصد و جمع‌آوری اطلاعات دقیق و انجام عملیات دقیق را دارد. هدفی در شمال نیست که حزب‌الله نتواند آن را مورد حمله قرار دهد. در واقع حزب‌الله با موفقیت بیش از ۵۰ درصد اهداف خود را مورد حمله قرار می‌دهد. توانایی‌های اطلاعاتی حزب‌الله لبنان در بالاترین سطح قرار دارد. 
همچنین رسانه‌های لبنانی روز گذشته از بمباران یک خانه در شهرک «جناتا» در منطقه «صور» در جنوب این کشور خبر دادند که طبق آخرین گزارش‌ها تاکنون ۲ زن در این حمله شهید و ۲۰ نفر زخمی شده‌اند. رادیو ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد نیروی هوایی این رژیم، خانه‌ای در روستای «جناتا» در جنوب لبنان را هدف قرار داده است. یک پژوهشکده رژیم صهیونیستی درباره زرادخانه تسلیحاتی حزب‌الله لبنان تخمین زد که در صورت آغاز جنگی تمام‌عیار میان ۲ طرف، این حزب قادر خواهد بود تا ۲ ماه متوالی روزانه ۱۰۰۰ موشک شلیک کند. پژوهشکده «آلما» ویژه بررسی چالش‌های امنیتی پیش ‌روی رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال فلسطین اشغالی در گزارشی، زرادخانه تسلیحاتی را که گمان می‌رود حزب‌الله لبنان در اختیار دارد، افشا کرد. طبق اظهارات کارشناسان این پژوهشکده، حزب‌الله لبنان هزاران موشک و پرتابه نقطه‌زن از مجموع ۷۵ هزار موشک و خمپاره در اختیار دارد که از جمله آنها صدها موشک پدافند هوایی، موشک‌های پدافند ساحلی، کروز و نقطه‌زن زیرآبی است. طبق گزارش روزنامه عبری‌زبان «معاریو»، پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله تنها محدود به موشک‌های نقطه‌زن «فتح ۱۱۰» نبوده بلکه شامل عملیات دقیقی است که برای ارزیابی دیگر انواع موشک‌ها انجام می‌شود. به نوشته معاریو، این موسسه در سال ۲۰۲۱ تخمین زد که حزب‌الله لبنان حدود ۲۰۰۰ موشک ضدهوایی در تمام انواع و هزاران فروند پهپاد در اختیار دارد و این حزب دارای یک زرادخانه دائمی شامل ۲۵۰۰ موشک ضد هوایی از تمام انواع است.

Page Generated in 0/0057 sec