printlogo


کد خبر: 286416تاریخ: 1403/3/26 00:00
مروری بر مواضع اقتصادی نامزدهای دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری
عیار اقتصادی

گروه اقتصادی: در روزهای اخیر  اظهارات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از پیش رنگ و بوی اقتصادی گرفته است. علیرضا زاکانی در برنامه با مردم، مسعود پزشکیان در میزگرد اقتصادی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگوی ویژه خبری، سعید جلیلی در برنامه صف اول و مصطفی پورمحمدی در میزگرد تلویزیونی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. با جزئی شدن نامزدها بر مسائل اقتصادی و ورود به پدیده‌های مصداقی مانند ناترازی بانک‌ها، بورس، ناترازی انرژی و... می‌توان گفت عیار درک موضوع و برنامه‌های آنها پیش از پیش در حال نمایان شدن است.
***
وعده بیمه و سهمیه بنزین برای رانندگان تاکسی اینترنتی
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در روزهای اخیر با وعده بیمه و سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، پیشنهاد تولید خودروی مشترک و ادامه تخصیص زمین به خانواده‌های نیازمند، در کنار به وجود آوردن شرایط پس‌انداز ۱۷ درصدی، سیاست‌های خود را بیان کرد. قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، حل مشکل بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را وعده داد و گفت: ما به فکر سهمیه بنزین کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می‌کنند. وی گفت: بار مهمی از حمل‌و‌نقل عمومی کشور، امروز بر دوش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است و مردم بدون زحمات آنها به مقصد نمی‌رسند.‎ دولت خانواده، مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل‌و‌نقل را حل خواهد کرد. این نامزد ریاست‌جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد برنامه دولت او در راستای تحقق مفاد برنامه هفتم توسعه خواهد بود.
* تورم، مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی
قاضی‌زاده‌هاشمی از تورم به عنوان مشکلی یاد کرد که امکان استفاده از منابع بخش خصوصی در بخش‌های زیرساختی کشور را از بین برده و سرمایه‌گذاری خارجی را با مشکل همراه کرده است. از نگاه وی، دولت‌ها در کسب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌اند، در حالی که منابع دولت برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی باید جذابیت داشته باشد و محیط کسب‌وکار برای مردم و بخش خصوصی بهبود یابد.
* پیشنهاد تولید خودروی مشترک با دیگر کشورها
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در عین حال ایده ساخت خودرو با مشارکت کشورهای دیگر را مطرح کرد و گفت: حتما نباید خودمان خودرو تولید کنیم، بلکه می‌توان با کشورهای دیگر تولید مشترک داشت. باید زنجیره‌های گسترده تجاری صنعتی ایجاد شود تا بازار توسعه یابد و رقابت به وجود آید.
* اقتصاد خانواده و حفظ شأن و منزلت آن
کنترل تورم از دیگر محورهای سخنان قاضی‌زاده‌هاشمی بود. وی با بیان اینکه کنترل تورم انجام‌شدنی و قطعی است، خاطرنشان کرد: دولت خانواده تعهد می‌کند شاخص تورم را تک‌رقمی کند. در حال حاضر خط فقر عددش بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و درآمد خانوار را باید به سطحی برسانیم که غیر از اینکه معیشتش را اداره کند حداقل بتواند ۱۷ درصد پس‌انداز هم داشته باشد.وی ایجاد نظام یکپارچه مالیات - یارانه را پیشنهاد کرد که بر اساس آن کسانی که درآمدشان بیشتر از هزینه‌های‌شان است مالیات بپردازند و آنهایی که هزینه‌های‌شان بیشتر است یارانه دریافت کنند. قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه دولت باید بر اقتصاد خانواده متمرکز شود تا شأن و منزلت خانواده‌ها حفظ شود، تصریح کرد: ما در دولت خانواده معتقدیم غیر از یارانه‌ای که به مردم می‌دهیم باید به مردم ثروت هم بدهیم و دارایی‌های مردم را افزایش بدهیم و برای این کار سازوکاری پیش‌بینی کردیم که ایجاد نظام یکپارچه مالیات - یارانه است. نامزد ریاست‌جمهوری درباره نرخ ارز معتقد است که باید بازار رسمی ایجاد کنیم تا قیمت‌ها کشف شود و برای رشد تولید باید مالیات بر اشتغال را کاهش دهیم و مالیات بر کل درآمد را در یک نظام کاملا هوشمند جایگزین کنیم، ‌همچنین دولت باید در زمینه احتکار زمین مقتدرانه وارد شود و برای آن کاربری اختصاص دهد، این زمین‌ها باید وارد فرآیند تولید شوند. قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم بهترین راه، صنایع پایین دستی پتروشیمی است. منابع گسترده نفت و گاز باید برای تولید ثروت، ارزش افزوده و افزایش اشتغال مصرف شود.
* اختصاص زمین رایگان یا ارزان به مردم
قاضی‌زاده‌هاشمی درباره مسکن نیز به بیان دیدگاه خود پرداخت و اظهار کرد: وعده‌ای که شهید رئیسی برای مسکن دادند قابل انجام است. قیمت زمین را باید کاهش دهیم. ما در ایران مشکل زمین نداریم. میزان زمینی که طی این ۲ سال در دولت سیزدهم توزیع شد برابر با ۲۰ سال گذشته بود. به گفته وی افرادی که فاقد زمین هستند باید به شکل رایگان یا قیمت خیلی کم صاحب زمین شوند و با انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد.این نامزد ریاست‌جمهوری بزرگ‌ترین سرمایه کشور را سواحل جنوبی مکران و مردم بلوچ‌ دانست و گفت: جمعیت سواحل جنوبی ما باید 3 برابر شود.
***
حل مشکل تورم با ابزار پیشرفت اقتصادی
در ۲۴ ساعت گذشته محمدباقر قالیباف  اولویت‌های اقتصادی خود را در حل مشکل تورم با ابزار پیشرفت اقتصادی، مدیریت پروسه‌ای و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای با وعده ساماندهی حقوق، ثبات اقتصاد و مالیات سامانه‌محور بیان کرد. محمدباقر قالیباف درباره برنامه‌های اقتصادی خود گفت: مقام معظم رهبری بدون شک یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی ما هستند. شما نگاه کنید در همین سال‌های اخیر بیش از ۱۰ سال مرتب ایشان تأکید بر مسائل اقتصادی داشتند. چرا این تأکید را داشتند؟ چون بدون شک مسائل اقتصادی تأثیر بر مسائل فرهنگی هم می‌گذارد، کما اینکه مسائل فرهنگی این تأثیر را دارد.
 وی ادامه داد: وقتی کشوری تورم بالا و بیش از یک دهه تورم زیاد دارد، شرایط به ‌گونه‌ای می‌شود که خانواده‌ها نمی‌توانند زیر فشارها اخلاق را رعایت کنند. قالیباف با تاکید بر اینکه برخی مشکلات باید ریشه‌ای حل شود، گفت: کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم. بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است، بنابراین باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.  قالیباف گفت: امروز در یک دوره ۷ ساله در پنجره طلایی جمعیت هستیم. بازی‌های کامپیوتری خارجی باورهای و آداب و رسوم خود را به سایر کشورها منتقل می‌کنند و هم استفاده اقتصادی و هم استفاده فرهنگی از آن می‌برند. اگر بتوانیم این فرصت را برای جوانان فراهم کنیم که آداب و رسوم و فرهنگ مقاومت ما را در قالب بازی‌های کامپیوتری ارسال کنند، هم برای ما فرصت اقتصادی است و هم فرهنگ ما ارسال می‌شود اما در غیر این صورت، فرهنگ خود را آسیب‌پذیر کرده‌ایم.
* ساماندهی حقوق، ثبات اقتصاد و مالیات سامانه‌محور
همچنین قالیباف در روزهای گذشته در توئیتی وعده داد در صورت پیروزی احتمالی در انتخابات، حقوق کارکنان، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت. وی در این باره نوشت: عقب افتادن افزایش حداقل دستمزد از میزان تورم یعنی کوچک شدن سفره مردم و ناامنی روانی خانوارها. در دولت خدمت و پیشرفت، حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران و مستمری افراد مشمول نهادهای حمایتی به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت. وی همچنین وعده داده است اگر توفیق خدمت در دولت پیدا کند، ثبات اقتصادی را برقرار خواهد کرد و پاسخگوی روند پیشرفت برنامه هفتم در هر فصل خواهد بود.  همچنین اشاره داشته است در حوزه مالیات تلاش می‌کند سامانه‌محور عمل کند و به جد اجرای کار را دنبال می‌کند تا بیش از یک دهه عقب‌ افتادگی و فرار مالیاتی جبران شود.
***
انتقاد از افزایش ۱۰ برابری نرخ دلار!
سعید جلیلی دیروز پس از انتقاد از عملکرد تدبیر و امیدی‌ها و تأکید بر عدم وابستگی به غرب، اولویت‌های اقتصادی خود را در قالب استفاده از نیروی جوان داخلی، شکست تحریم‌ها و دستیابی به خودکفایی در کنار حضور مؤثر در ائتلاف‌های بین‌المللی بیان کرد. جلیلی ضمن انتقاد از افزایش نرخ دلار اظهار کرد: ۸ سال به مردم گفتند با فلان مسیر در روابط خارجی همه مشکلات را حل می‌کنیم اما دلار ۲۵۰۰ تومانی ۱۰ برابر و به تحریم‌ها ۸۰۰ مورد افزوده شد. شهید رئیسی این ریل را تغییر داد. روابط را در 3-2 کشور خلاصه نکرد و گفت باید با همه کشورها تعامل سازنده داشت. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: کسانی می‌گفتند روزی ۲۰۰ هزار بشکه نفت نمی‌توانیم بفروشیم، مگر اینکه فلان امتیاز را بدهیم اما شهید رئیسی نشان داد می‌توان نفت فروخت. جلیلی در عین حال با دفاع از شعار انتخاباتی خود گفت: شعار یک نامزد انتخابات باید تابلوی تمام و عصاره برنامه او باشد و شعار من «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» است که بر اساس مطالعات ۱۰ ساله با جمع کثیری از مردم، مدیران، اساتید، کارگران و کشاورزان تهیه شده است. ۱۴۰ سفر به تمام نقاط کشور انجام شده تا این برنامه تهیه شود.
* استفاده از نیروی جوان تحصیلکرده و متخصص
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به وجود فرصت‌های بسیاری که در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، سیاسی و فرهنگی برای کشور فراهم شده، اشاره کرد و فرصت بهره‌گیری از نیروی  جوان تحصیلکرده و متخصص را یادآور شد. جلیلی عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی در واردات از خارج به جای خرید از داخل را  مورد اشاره قرار داد و گفت: در هپکو مطرح شد این کارخانه بیشتر از ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌آلات تولیدی دارد و دولت باید کمک کند این روند متوقف نشود تا در همین اراک تولید انجام شود و نیازی به واردات نباشد.
* خودکفایی در تولید بنزین و شکست تحریم‌ها
وی به خودکفایی در تولید بنزین اشاره کرد و گفت: دشمن گفت می‌خواهیم بنزین را تحریم کنیم، چون بنزین را وارد می‌کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس ساخته شد، در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می‌توان ۱,۵  میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد.کسی که نفت ما را می‌خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می‌فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم، می‌توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.
***
کارشناسان نظر بدهند
در روزهای پایانی هفته گذشته مسعود پزشکیان، نامزد جریان چپ سیاسی در میزگرد اقتصادی صداوسیما که می‌توان آن را تخصصی‌ترین برنامه رسانه ملی در حوزه اقتصاد در ایام انتخابات دانست، حاضر شد‌. حسین عبده‌تبریزی و احمد میدری او را در این برنامه همراهی می‌کردند. 
همراهان پزشکیان با توجه به سوابقی که از آنها وجود دارد، در وهله اول باعث بهت و حیرت فعالان مجازی شدند، دلیل آن هم این است که همواره میدری به عنوان کارشناس و فعال حامی دخالت دولت در اقتصاد و عبده به عنوان مخالف سرسخت دخالت و حتی حمایت دولتی شناخته می‌شوند.
مسعود پزشکیان در این برنامه با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور گفت: استناد من در آنچه عرض می‌کنم بانک مرکزی، مرکز مدیریت بدهی‌های دولت وزارت اقتصاد و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار کشور است؛ بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ تا بهمن از ۱۱۵ همت (هزار میلیارد تومان) به ۳۰۲ همت رسیده است، یعنی ما ۱۸۷ همت افزایش داریم؛ همچنین بدهی دولت به بانک‌ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ یعنی نزدیک به ۲ برابر رسیده است. انتشار اوراق مالی نیز طی این سال‌ها ۷۵۲ همت یعنی ۲ برابر آنچه در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشته، بوده است.
وی به نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ اشاره کرد و با اعلام تورم برخی اقلام پروتئینی گفت: تورم گوشت قرمز و سفید امسال 79.2 درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده‌ است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی 2.2 درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم درصد و استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است.
پزشکیان گفت: وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارمندان نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتارند و قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند به خاطر تورمی که ایجاد شده به صورت روزمره زندگی خود را تامین کنند.
وضعیت ارز ترجیحی مبحث دیگری بود که پزشکیان یادآور شد و ادامه داد: استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ این بوده که ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اقتصاددان نیستم و کارشناسان باید نظر بدهند. قرار نبود اینگونه شویم و تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کند. امروز با تصورات و پیشنهادات غیرعلمی به جایی نمی‌رسیم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود از دلیل عدم تحقق اهداف برنامه‌های توسعه قبل سخن گفت و افزود: ما مقرراتی را برای ورود و خروج کالاها در گمرکات وضع می‌کنیم اما همچنان با معطلی در گمرکات مواجهیم، سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولیدکننده را می‌شکند و وزارت صنعت و معدن با بخشنامه‌های هر روزه تولیدکننده را بلاتکلیف نگه می‌دارد و ثباتی وجود ندارد و آینده‌ای نامعلوم پیش روی تولیدکنندگان است و با مشکلات داخلی و مقررات و قوانین خلق‌الساعه مواجهیم.
وی حوزه صنعت دیجیتال را دارای ظرفیت‌های قابل توجه دانست و ادامه داد: اقتصاد دیجیتال می‌تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ سهم هسته اقتصاد دیجیتال از GDP  حدود 4.5 درصد است اما در اروپا این رقم تا ۶ است و سهم این حوزه در اروپا ۱۰ درصد و در کشور ما ۲ درصد است.
پزشکیان افزود: اقتصاد دیجیتال می‌تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد؛ در صورتی که سرمایه‌گذار خارجی را وارد کشور کنیم می‌توان جلوی فشارهای موجود را گرفت.
***
لزوم حضور مؤثر ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی
مصطفی پورمحمدی اولویت خود را شفافیت اقتصادی بیان کرد و بر ادامه مسیر دیپلماسی و حضور ایران در پیمان‌های بین‌المللی تأکید کرد. پورمحمدی، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در یک میزگرد تلویزیونی، مشکلات امروز اقتصاد را ناشی از تحریم‌ها، مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان دانست و گفت: امروز دیپلماسی ما باید به ‌طور مشخص برنامه‌ریزی کند تا موانع را از سر راه ملت ایران بردارد. نباید اجازه دهیم دشمنان سرنوشت ما را تعیین و تهدید کنند. نباید بگذاریم دشمنان شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین و مشخص کنند با چه کسانی دادوستد داشته باشیم. ما توان خود را داریم و باید بتوانیم از ابزارهای خود بخوبی استفاده کنیم. وی بر لزوم حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی از جمله بریکس، شانگهای، اوراسیا و D۸ (۸ کشور اسلامی) تاکید کرد و گفت: حضور در این عرصه‌ها  قابلیت‌های خوبی برای تامین منافع ملی به ما می‌دهد. بیشتر نظرات پورمحمدی در رابطه با موضوعات اقتصادی متکی به شفافیت اقتصادی است. وی شفافیت را در راستای همخوانی بسترهای فناوری و تکنولوژی با داده‌های اقتصادی می‌داند و معتقد است راه مبارزه با فساد از مسیر شفافیت می‌گذرد و نظرات مشخصی در رابطه با موضوع تورم و رشد اقتصادی تا امروز از سوی وی مطرح نشده است.
***
سوق‌دادن نقدینگی به ساخت مسکن
علیرضا زاکانی دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه «با مردم» مسأله قطعی و در اولویت خود را فرهنگ دانست اما گفت امروز اقتصاد فوریت دارد و باید مشکلات کشور را حل کرد، زیرا این دو با یکدیگر هم‌سنخ هستند.
* انتقاد از گران کردن پایتخت و حاشیه‌نشین کردن مردم
وی با بیان این مطلب که موضوع مسکن، موضوعی حیاتی است، ایده دولت قبل را در گران کردن پایتخت مورد انتقاد قرار داد و گفت: در دولت قبل این ایده مطرح بود که تهران را باید آنقدر گران کرد که مردم از شهر بروند تا بتوان ترافیک و آلودگی را حل کرد و این ایده را به دستورالعمل تبدیل کردند و موفق شدند اما مردم از تهران نرفتند و به حاشیه‌های شهر رانده شدند و در سختی قرار گرفتند، از طرفی کشور هم خودش را با تهران تنظیم کرد و گران شد و کل مردم آسیب دیدند.
نامزد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ظلم است بیش از ۵۵ درصد سبد خانوار مردم معطوف به حوزه مسکن شود، ادامه داد: کاری که ما با دولت آقای رئیسی انجام دادیم این بود که می‌شود این گره زندگی مردم را باز کرد تا دیگر مسکن برای هیچ‌کس یک رویای غیرقابل دست یافتن نباشد و مرد خانه در مقابل خانواده شرمنده نشود.
* لزوم سوق دادن نقدینگی‌ها به سمت ساخت مسکن
تحقق شعار سال موضوع دیگری بود که زاکانی به آن اشاره کرد و گفت: در همه شهرهای کشور زلزله یک مخاطره طبیعی است که نمی‌توان از آن فرار کرد اما می‌توان طوری آن را مدیریت کرد که اگر اتفاق افتاد جان مردم به خطر نیفتد. جان مردم عزیز است و در این باره لازم است دولت تدبیر کند. چیزی به نام پلاک‌های ناپایدار و بافت‌های فرسوده داریم و برای ایمنی‌بخشی نیاز به نوسازی است. با دادن مشوق‌ها مردم خودشان شروع به ساخت می‌کنند و مشکل بافت‌های فرسوده و ناپایدار و مسکن را حل می‌کنند. نقدینگی سرگردان کشور هم به بخش مسکن سوق پیدا می‌کند و جهش تولید با مشارکت مردم که شعار امسال است، عملیاتی می‌شود.
زاکانی در عین حال مقوله معیشت مردم را یادآور شد و گفت: باید امکانات موجود به سمت بهبود معیشت مردم سوق یابد.
* ۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور
وی از وجود ۸۰۰۰ همت (8هزار میلیارد تومان) نقدینگی سرگردان در کشور خبر داد و در پاسخ به این پرسش که نقدینگی جامعه چطور می‌تواند به فرصت تبدیل شود؟ گفت: ۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور است که باید به شکلی آن را مدیریت کرد که به فرصت تبدیل و به دنبال آن مساله اشتغال، تولید، خانواده و ازدواج حل شود.  اعتقاد وی این است که مردم باید در همه حوزه‌ها حضور داشته باشند و در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی، تعاونی و دیگر حوزه‌ها، کشور باید به نفع مردم قوی شود و دولت فضا را باید برای حضور مردم در عرصه‌های تولیدی، اقتصادی و تعاونی باز کند.

Page Generated in 0/0088 sec