printlogo


کد خبر: 286419تاریخ: 1403/3/26 00:00
تخریب جاده کندوان و مفقود شدن ۳ شهروند در پی وقوع سیل در چالوس
غافلگیری واپسین بهاری

گروه اجتماعی: در آخرین روزهای فصل بهار بارش‌های سیل‌آسا طی روزهای گذشته خسارات زیادی را به جاده‌ها، مزارع کشاورزی و خودروها در استان‌های مازندران و اردبیل وارد کرد. بارش‌های سیل‌آسای پنجشنبه در مناطق مختلف چالوس منجر به آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل شد و خسارت زیادی را به محصولات کشاورزی در این منطقه وارد کرد، به طوری که راه‌های فرعی و اصلی مسدود و 16 نفر نیز بر اثر وقوع سیل مصدوم شدند. علاوه بر این، سیل چند خودرو را با خود برد و مفقود شدن برخی افراد نیز در جریان این سیل محتمل است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران گفت: به دنبال وقوع سیل در جاده چالوس، تاکنون مفقودی ۳ نفر به هلال‌احمر گزارش شده است. غلامعلی فخاری دیروز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه عملیات امداد و نجات برای شناسایی این افراد  آغاز شده است، افزود: 5 سگ زنده‌یاب برای شناسایی مفقودان به مدد آمدند. وی خاطرنشان کرد: به دنبال وقوع سیل در جاده چالوس، ١٢ تیم عملیاتی و جست‌وجو و نجات در منطقه حضور دارند. ۴ خودرو در بستر رودخانه پیدا شده که فاقد سرنشین بودند. جست‌وجوها برای یافتن مفقودان احتمالی ادامه دارد. به گفته وی، سیل در حال حاضر فروکش کرده است اما نیروهای راهداری و امداد و نجات در محل وقوع سیلاب حضور دارند و در حال بازگشایی مسیر ارتباطی هستند.
* جاده کندوان تا اطلاع بعد مسدود است
مسیر تردد به شهرهای شمال به دلیل تخریب جاده ناشی از سیل در چالوس مسدود است و مسافرانی که قصد سفر به این شهرها را دارند از مسیر جایگزین (جاده فیروزکوه) تردد کنند. رئیس پلیس راه مازندران گفت: با توجه به وقوع سیل در محور کندوان، این جاده پرتردد کشور با هدف جلوگیری از خسارت به جان و مال کاربران جاده‌ای تا اطلاع ثانوی مسدود است. سرهنگ یدالله جهان‌تاب افزود: پس از وقوع سیلاب شامگاه پنجشنبه در محدوده سیاه‌بیشه به سمت مرزن‌آباد، تعداد زیادی از مسافران در راه مانده مجبور به بازگشت شدند اما سیلاب تعدادی از خودروهایی را که بدون سرنشین بودند با خود برده و خسارتی به آنها وارد کرده است. وی همچنین از مسافران خواست قبل از شروع سفر به هشدارهای سازمان هواشناسی و همچنین پلیس راهور توجه و از سفرهای غیرضرور خودداری کنند، همچنین مسافرانی که قصد سفر به استان‌های شمالی را دارند تا اطلاع ثانوی از مسیرهای جایگزین جاده هراز و فیروزکوه تردد کنند. در همین حال استاندار مازندران به محض دریافت خبر سیل در منطقه دزدبن جاده کندوان دستور داد تیم‌های امدادی و ماشین‌آلات سنگین برای کمک به مردم گرفتار در سیل به مناطق سیل‌زده اعزام شوند. یوسف نوری همچنین به مدیر کل مدیریت بحران و در تماس تلفنی با فرماندار شهرستان چالوس، دستور داد هرگونه نیاز شهرستان به تیم‌های امدادی باید در کمترین زمان ممکن تامین و در اختیار نیروهای امدادی قرار گیرد. 
* خسارت سیل به ۸۰ درصد محصولات باغی  مشگین‌شهر
بارش‌های بهاری علاوه بر وارد آوردن خسارت به جاده کندوان، خودروها و مسدود کردن راه‌ها شمال کشور، در استان اردبیل نیز خساراتی را به بار آورد. فرماندار مشگین‌شهر در این باره گفت: تگرگ و جاری شدن سیلاب خسارت‌های زیادی در این شهرستان برجای گذاشت. شهرام محمدی دیروز اظهار کرد: بر اثر بارش تگرگ بخش وسیعی از باغ‌ها و اراضی زراعی مشگین‌شهر تخریب شده و بیش از ۸۰ درصد محصولات باغی و زراعی در بخش مرکزی و در برخی مناطق شهرستان از بین رفت. وی ادامه داد: سیلاب همچنین موجب وارد شدن خسارات فراوان به سازه‌های آبخیزداری در بخش ارشق شده و به تمام مزارع و باغ‌های واقع در حاشیه رودخانه قره‌سو و رودخانه‌های فصلی خسارت ‌زده است. فرماندار مشگین‌شهر افزود: ۴ دستگاه خودرو نیز طعمه سیلاب شد که سرنشینان ۳ دستگاه از خودروها با کمک مردم نجات یافته‌اند اما از سرنوشت سرنشینان یک دستگاه سواری پراید که طعمه سیلاب شده بود فعلا اطلاعی در دست نیست. 
محمدی گفت: گروه‌های امدادی از همان لحظات اولیه این پدیده در منطقه حضور یافتند و کار امدادرسانی به سیل‌زدگان در حال انجام است. مجموع خسارت‌های وارده ناشی از تگرگ و سیلاب اطلاع‌رسانی خواهد شد. این در حالی است که اداره کل هواشناسی استان اردبیل از ۲ روز پیش از وقوع سیلاب با اشاره به ورود سامانه بارشی به این استان از سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی معابر عمومی خبر داده و بر لزوم توجه به موارد توصیه‌شده در هشدارهای هواشناسی سطح نارنجی شماره ۶ تاکید کرده بود. بر این اساس سخنگوی سازمان مدیریت بحران روز گذشته  آخرین خسارات بارش‌های بهاری در استان‌های تهران، مازندران و اردبیل را تشریح کرد. حسین ظفری گفت: پیرو هشدارهای صادرشده از سوی هواشناسی، بر اثر بارش رگباری عصر پنجشنبه در استان مازندران در محور مواصلاتی کندوان محدوده دربند با سرازیر شدن حجم زیادی از گل‌ولای ورودی، تعدادی از خودروها دچار حادثه شدند. 
وی افزود: طبق اخبار واصله با توجه به حجم رسوبات انباشته شده، محور کندوان مسدود است و عوامل راهداری در تلاش برای بازگشایی این محور هستند. سخنگوی سازمان مدیریت بحران در ادامه افزود: پیرو هشدارهای سازمان هواشناسی بارندگی در استان اردبیل همراه با تگرگ در شهرستان مشگین‌شهر از توابع استان اردبیل، موجب خسارت شدید به مزارع، باغات، جاده‌های بین مزارع، همچنین راه ارتباطی تعدادی از روستاهای بخش ارشق، مرادلو، مرکزی و مشگین شرقی شده است. ضمنا تعدادی خودرو نیز در حوالی روستای مشیران از توابع بخش مرادلو گرفتار سیل شدند که گزارش تکمیلی آن اعلام خواهد شد. ظفری همچنین افزود: بر اثر باد شدید و توفان دیروز در سطح شهر تهران نیز ۱۸ اصله درخت فرو افتاد و باعث وارد شدن آسیب به چند دستگاه خودرو نیز شد.
* تداوم بارش‌ها تا اواسط هفته
کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها تا اواسط هفته و وزش بادهای شدید که باعث کاهش کیفیت هوا می‌شود خبر داد. فریبا گودرزی درباره وضعیت جوی کشور پیش‌بینی کرد: شنبه و یکشنبه (امروز و فردا) ساکنان شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، دامنه‌های مرکزی زاگرس، بخش‌هایی از مرکز، ارتفاعات کرمان، یزد، شمال و شرق فارس با رگبار باران مواجه خواهند بود و بارش‌ها بهاری تا اواسط هفته آتی در کشور تداوم دارد.
***
۶ سد مهم کشور ۱۰۰ درصد پر شد
میزان پرشدگی ۶ سد مهم و بزرگ کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خرداد با توجه به رشد بارش‌های بهاری ۱۰۰ درصد شده ‌است. بارش‌های خوب اوایل خرداد و ذوب شدن برف در برخی نقاط کشور سبب رشد میزان پرشدگی سدهای کشور شده است. بر اساس آخرین آماری که از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر شده، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۹ خرداد امسال پرشدگی ۶ سد به ۱۰۰ درصد رسیده ‌است. سد دز در استان خوزستان با داشتن ۲ میلیارد و ۶۳۸ میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خرداد به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسید. سد ارس در استان آذربایجان شرقی هم با داشتن یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون مترمکعب آب با ۴۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسید. سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد هم با داشتن ۵۴۵ میلیون مترمکعب ۱۰۰ درصد پرشدگی دارد. سد قشلاق استان کردستان هم که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خرداد ۲۱۵ میلیون مترمکعب آب داشت با ۲۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسید. سد خیرآباد در استان سیستان‌وبلوچستان هم با داشتن ۲۸ میلیون مترمکعب آب و رشد ۶۱ درصدی نسبت به سال آبی گذشته به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسید. همچنین سد ایلام استان ایلام نیز با داشتن ۶۴ میلیون مترمکعب آب با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته آبی از پرشدگی ۱۰۰ درصدی برخوردار شده است. در مجموع کل سدهای مهم و بزرگ کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خرداد امسال دارای ۶۷ درصد پرشدگی بوده‌اند.

 


Page Generated in 0/0049 sec