printlogo


کد خبر: 286427تاریخ: 1403/3/27 00:00
روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در برنامه هفت:
حتی فیلم توقیفی نداریم

برنامه تلویزیونی 7 که به عنوان تخصصی‌ترین برنامه حوزه سینما از رسانه ملی به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود، شامگاه جمعه گذشته با هدف بررسی و عملکرد سازمان سینمایی در 3 سال گذشته  میزبان روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی بود. 
در این برنامه سهرابی با اشاره به وضعیت سینما در زمان تصدی‌گری دولت سیزدهم در روز‌های نخست اظهار داشت: سیر نزولی سینما قبل از کرونا در چرخه اقتصاد شکل گرفت و کرونا به آن شدت بخشید. در واقع هم به لحاظ محتوایی و هم فنی ساختاری تکراری حاکم بر سینما بود. باید بگویم ما در ابتدای کارمان یک سینمای ورشکسته را تحویل گرفتیم، به شکلی که هر هفته با عده‌ای مواجه بودیم که می‌خواستند سینمای‌شان را تغییر کاربری بدهند. من در آن زمان ادعا کردم سال آینده عدد ۱۵۰۰ میلیاردی و 30 میلیون مخاطب را تجربه خواهیم کرد و کسی باور نمی‌کرد.
این مدیر سینمایی بیان کرد: در شرایط یادشده ما با برخی سینماگران وارد قرارداد شدیم چون فکر می‌کردیم می‌توانند عده‌ای را به سینما بازگردانند. ما در این قرارداد کف فروش را هم برای آنها تضمین کردیم. این سینماگران جاده‌ صاف‌کن فیلم‌های بعد شدند. حتی در نوروز ۱۴۰۲ عده‌ای همچنان نگران اکران فیلم‌ها بودند از جمله تهیه‌کننده فیلم «فسیل»؛ درست است که ما به آنها تضمین کف فروش ندادیم ولی تضمین دادیم فیلم را روی پرده نگه خواهیم داشت.
سهرابی در ادامه گفت: خواهش ما باعث شد تهیه‌کننده «فسیل» در آن زمان فیلمش را اکران کند. در واقع ما نگاه‌مان را از بندها و مواد قانونی آیین‌نامه عدول دادیم و آنها را نادیده گرفتیم، البته اینگونه نبود که «فسیل» یک سال تمام روی پرده باشد، ما بعد از ۶ ماه اکرانش را محدود کردیم. بعد از آشتی مخاطب با سینما دوباره به رویکرد اصلی خود و آیین‌نامه بازگشتیم. ما از منفی چند میلیارد به ۱۳۰۰ میلیارد فروش رسیدیم. در کمتر از ۳ ماه نخست امسال ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب به تماشای فیلم‌ها نشسته‌اند. من مدعی‌ام که این شکل از صعود تکرار نخواهد شد. اگر همین روند تا آخر سال ادامه‌دار باشد ما به آمار 40 میلیون مخاطب خواهیم رسید که این آمار از دهه ۶۰ بی‌سابقه است.
این مدیر سینمایی ادامه داد: ما تسلیم نگاه تحقیر به سینمای کمدی و بیانیه‌نویسی‌ها نشدیم. متاسفانه در حال حاضر گنگی و بلاتکلیفی در ذهن فیلمسازان اجتماعی ایجاد شده است. باید بگویم طبق آمار، ما ۳۰۱ تقاضای پروانه ساخت داشتیم که به ۲۱۶ مورد پروانه ساخت داده‌ایم. در کنار این، تاکید همیشگی وزیر فرهنگ و خود آقای خزاعی این بود که در این دوره به هیچ عنوان فیلمی توقیف نشود. این نخستین دوره در شورای پروانه ساخت سینمایی است که اگر افرادی فیلمنامه‌شان به مشکل می‌خورد، امکان حضور در شورای ساخت را دارند و می‌توانند از متن‌شان دفاع ‌کنند. این موضوع موردی نیست بلکه به یک رویه تبدیل شده است. ما جلساتی داشتیم که عوامل ۳ پروژه از فیلم‌شان دفاع کرده‌اند و شورا هم نظرش برگشته و تصمیمات اصلاحی گرفته شده است. وقتی این سازوکار برای صدور پروانه ساخت ایجاد شده بسیار طبیعی است که در مرحله پروانه نمایش با کمترین مساله مواجه خواهید بود.
وی افزود: روزی که اداره کل نمایش را تحویل گرفتم ما بیش از ۵۰ فیلم سینمایی توقیفی یا بلاتکلیف داشتیم. همه می‌دانند خیلی از سرمایه‌گذاران به دلیل توقیف فیلم‌ها از سینما رفته‌اند چون تضمینی نداشتند اما الان تضمینی هست، چرا که عالی‌ترین مقام سینمایی کشور اعلام می‌کند مطلقا در این دوره فیلمی توقیف نخواهد شد. امروز من می‌توانم با افتخار اعلام کنم ما حتی یک فیلم توقیفی نداریم و باری روی دست مدیران بعدی نگذاشته‌ایم. من معتقدم طولی نمی‌کشد که سرمایه‌گذاران به اعتبار پروانه ساخت پی می‌برند و با اطمینان خاطر و خیال راحت سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند.
وی ادامه داد: اینکه تهیه‌کنندگان برای حذف پروانه ساخت موافقت نمی‌کنند به ظرفیت و ذائقه مخاطب بازمی‌گردد. فرضا اگر شورای پروانه ساخت از ساحت سینما حذف شود همه سینماگران به سمت اقتصاد سینما می‌روند. در حال حاضر ذائقه جامعه ما کمدی است و با این کار در واقع به نوعی مرگ سینمای متفکر کلید می‌خورد.
سهرابی درباره ساخت سالن‌های سینمای در این دوره بیان کرد: ما ۵۳۰ سالن سینما را تحویل گرفتیم. امروز تعداد سالن‌های ما به ۹۰۰ رسیده است. این آمار در یک بازه زمانی ۳ ساله بی‌سابقه است. به‌رغم چنین شتابی در توسعه زیرساخت سینمایی باز هم به عنوان مسؤول بخش اکران مشکلات عدیده این عرضه را می‌بینم، لذا فیلتر پروانه ساخت را برای مراقبت از کیفیت سینما لازم می‌دانم. ما اثبات کردیم که می‌توان از سینما مراقبت کرد و سینما را به سمتی برد که خانواده‌ها با خیال راحت به تماشای فیلم بنشینند و حتی رکورد اقتصاد سینما را هم زد. در واقع ما با این مراقبت‌ها رکورد سینما را هم می‌زدیم و ماهی نبود که رکورد جدید ثبت نکنیم. ما به بحث اخلاقی فیلم‌ها و جنسی بسیار اهمیت دادیم و به نظرم موفق هم بودیم.
این مدیر سینمایی ادامه داد: باید بگویم بخشی از ایراد ما از فروش نجومی کمدی‌ها بود. ما اگر فروش کمدی‌ها را تا 30-20 میلیارد حفظ می‌کردیم آن‌وقت فروش 3-2 میلیاردی آنها خیلی مفهوم داشت. وقتی فروش بعضی فیلم‌های ما به ۳۰۰ میلیارد رسیده، طبیعی است این موضوع کسی را که ۱۰ میلیارد فروش داشته است، ناراضی کند. ما نباید فراموش کنیم 2 سال قبل اگر فیلمی ۱۵ میلیارد می‌فروخت به عنوان فیلم موفق از آن یاد می‌شد. من از دوستانی که تریبون دارند، می‌خواهم جانب انصاف را رعایت کنند تا مدیر بعدی به این فکر نکند که اگر 100 بار رکورد سینما را بشکند باز کسی هست که وضعیت سینما را بغرنج اعلام کند.

Page Generated in 0/0058 sec