printlogo


کد خبر: 286434تاریخ: 1403/3/27 00:00
همه آنچه باید درباره ۳ گزینه مورد نظر درویش برای هدایت پرسپولیس بدانید
اسکوچیچ، یک برزیلی و یک مونته‌نگرویی

مدیریت باشگاه پرسپولیس بعد از جدایی اوسمار، کار خود را برای انتخاب سرمربی استارت‌ زده است. در این میان رضا درویش با بدشانسی بزرگی مواجه شده، چرا که طی یک سال باید ۲ انتخاب برای نیمکت سرمربیگری تیمش داشته باشد؛ اتفاقی که پیش از این با توجه به ثبات طولانی‌مدت نیمکت تیم، برای کمتر مدیری پیش آمده بود. مدیرعامل پرسپولیس که زمستان گذشته بعد از جدایی یحیی گل‌محمدی خود را در محاصره اسامی مختلفی برای انتخاب سرمربی دید، در نهایت با انتخابی پرریسک، اوسمار ویرا را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. این در حالی بود که حتی خود این مربی برزیلی که به عنوان دستیار یحیی گل‌محمدی راهی ایران شده بود و طی یک سال و نیم با وی فعالیت می‌کرد نیز چنین انتظاری نداشت و با توجه به اردوی سرخ‌ها در آن مقطع در امارات، چمدان خود را کاملا بسته و در انتظار تصمیم و انتخاب سرمربی بعد بود. با وجود تمام مخالفت‌ها و نگرانی‌ها در نهایت اوسمار به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد و توانست در پایان فصل قهرمانی را برای این تیم به ارمغان بیاورد اما به واسطه مشکلات شخصی ترجیح داد قراردادش را با این تیم تمدید نکند و رضا درویش را وارد چالش تازه‌ای برای انتخاب سرمربی جدید کند. برای رضا درویش بار دیگر روزهای سخت آغاز شده است. او نیم‌نگاهی به لیستی که در پنجره زمستانی فصل گذشته برای وی ارسال شده بود دارد و از سوی دیگر نیز مورد هجوم اسامی جدید قرار گرفته است. با این حال مشکل اساسی بودجه در نظر گرفته شده توسط این باشگاه است؛ آنها باید عددی بین 500 تا 700 هزار دلار برای سرمربی بعد خود در نظر بگیرند! اولین گزینه‌ای که مذاکره جدی با وی انجام شد دراگان اسکوچیچ بود که خیلی زود هم به دلیل خواسته مالی بالای این سرمربی کروات که سابقه‌ سال‌ها حضور در لیگ برتر ایران و همچنین تیم‌ ملی را دارد، مذاکرات به بن‌بست رسید.
در نهایت از میان گزینه‌های پرتعدادی که پیش روی رضا درویش قرار گرفته، آنها فعلا قرار است ۳ گزینه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق و نهایی قرار ‌دهند. مهم‌ترین گزینه‌ای که طی روزهای اخیر از لیست این تیم حذف شده مربوط به «والتر ماتزاری» است. یک نام بزرگ و شاید غیرقابل باور که در همان روزهای ابتدایی، مدیربرنامه‌ها او را به باشگاه پرسپولیس معرفی کردند و خواهان مذاکره و بررسی وی شدند. مربی اسبق ناپولی، اینترمیلان، کالیاری و تورینو که سابقه سال‌ها فعالیت در سطح سری آ ایتالیا را در کارنامه دارد و البته قابل پیش‌بینی بود که با توجه به بودجه 600 هزار دلاری پرسپولیس خیلی زود به بن‌بست برسد. گفته می‌شود پیشنهاد این مربی با دستیارانش به پرسپولیس 2.5 میلیون دلار بوده است؛ موضوعی که کاملا او را از دسترس خارج کرد. نکته عجیب اینکه برخی واسطه‌ها در این میان قصد داشتند با تحریک این مربی صاحبنام ایتالیایی برای قبول پیشنهاد پرسپولیس با مبلغ پایین‌تر، به او وعده موفقیت و احتمالا دریافت مبلغ بیشتر در سالیان آتی از لیگ‌های آسیایی بویژه عربستان، امارات و قطر را بدهند؛ موضوعی که البته کاملا قابل پیش‌بینی بود باب میل این مربی 62 ساله نباشد و او تن به چنین پیشنهادی ندهد. اکنون بار دیگر نام دراگان اسکوچیچ نیز به میان آمده است؛ گفته می‌شود این مربی کروات که بعد از موفقیت بزرگ با تیم‌ ملی ایران در مسیر صعود به جام‌جهانی قطر از کار خود برکنار شد، در جدیدترین پیشنهاد خود مبلغ را تا حد قابل توجهی پایین‌ آورده است تا باب مذاکرات بار دیگر باز شود.
گفته می‌شود پرسپولیس ۲ گزینه نزدیک به مذاکره دیگر نیز دارد. یکی از آنها سرمربی مطرح برزیلی است که واسطه‌های او اعلام کرده‌اند با مبلغ نزدیک به درخواست پرسپولیس قادر به جلب رضایت او برای قبول این پیشنهاد خواهند بود. دیگر گزینه نیز که بحث وی داغ شده است نبوشا یوویچ است. مربی ۴۹ ساله مونته‌نگرویی سابقه هدایت تیم‌های خورفکان امارات، الاهلی قطر، الصفاقسی تونس، الشرطه عراق، الفیصلی اردن، الزمالک مصر و چند باشگاه مونته‌نگرویی را در کارنامه خود دارد و حسین کنعانی‌زادگان، امید ابراهیمی و شجاع خلیل‌زاده از جمله بازیکنان ایرانی هستند که سابقه همکاری با وی در دوران حضورشان در لیگ ستارگان قطر را دارند.
نبوشا فصل گذشته در لیگ امارات و تیم خورفکان کار را دنبال کرده است و از حیث نتیجه‌گیری با توجه به شرایط و سطح تیمش نتوانست آنطور که باید درخشان ظاهر شود. در کارنامه مربیگری او البته قهرمانی در ۳ کشور (الشرطه) عراق، (صفاقسی) تونس و (الفیصلی) اردن دیده می‌شود و از این حیث مورد توجه قرار گرفته است.  با این حال او اکنون در کنار ۲ گزینه دیگر جزو محتمل‌ترین گزینه‌های حضور روی نیمکت پرسپولیس محسوب می‌شود. مدیران پرسپولیس با توجه به شرایط مالی و تجربه مثبتی که از ریسک روی اوسمار ویرا داشته‌اند، فعلا بحث را روی این ۳ سرمربی قرار داده‌اند. با این حال گفته می‌شود طی روزهای پایانی این هفته و با جمع‌بندی نهایی، سرمربی خود را انتخاب خواهند کرد تا در فاز بعد به دنبال نقل و انتقالات بازیکنان و برگزاری اردو و ماجراهای پیش‌فصل برای آماده‌سازی تیم باشند. باید دید شرایط انتخاب سرمربی با تدابیر رضا درویش و دیگر مدیران پرسپولیس به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا مدیرعامل سرخ‌ها بار دیگر قادر خواهد بود انتظارات را برآورده کند یا خیر.
***
کارلوس کی‌روش  را فراموش کنید
در روزهایی که اوسمار ویرا از پرسپولیس جدا شده و سرخ‌پوشان تهرانی به دنبال سرمربی جدید هستند، بازی اسم و فامیل پیرامون نیمکت پرسپولیس شروع شده و در این بین شاید عجیب‌ترین اسمی که مطرح شده، کارلوس کی‌روش است. کارلوس کی‌روش در 2 مقطع مختلف هدایت تیم ‌ملی ایران را بر عهده داشت و در مجموع طی 2 جام ملت‌های آسیا و 3 جام‌جهانی روی نیمکت ایران نشست و در این مدت موافقان و منتقدان مختلفی هم داشت. در بازی اسم و فامیل نیمکت پرسپولیس که شروع شده، نام‌های زیادی به میان آمده و جدیدترین مورد کارلوس کی‌روش است اما آیا اصلا ماجرای کارلوس کی‌روش و پرسپولیس جدی است؟ واقعیت این است این موضوع بیشتر یک شوخی خنده‌دار است که باورکردنی نیست. کارلوس کی‌روش سرمربی گرانقیمتی محسوب می‌شود که سال‌هاست فوتبال باشگاهی را رها کرده و در عرصه ملی فعالیت می‌کند و برچسب یک مربی ملی به او خورده است. بنابراین بازگشت او به فوتبال باشگاهی آن هم در 71 سالگی چندان منطقی نیست و بعید است مرد پرتغالی چنین تصمیمی گرفته باشد. نکته بعدی به رقم استخدام کارلوس کی‌روش بازمی‌گردد. کی‌روش در عرصه ملی هم قراردادهای گرانقیمتی می‌بندد، چه برسد به فوتبال باشگاهی. او بابت یک کار پاره‌وقت رقم زیادی  می‌گیرد و اگر قرار باشد به فوتبال باشگاهی بازگردد، این رقم قطعا بیشتر هم خواهد شد. ضمن اینکه بودجه اولیه باشگاه پرسپولیس برای جذب مربی خارجی 600 هزار دلار است که با این رقم‌ها استخدام کی‌روش غیرممکن است. اینکه نام کارلوس کی‌روش پیرامون باشگاه پرسپولیس مطرح شده را می‌توان یک شوخی برای داغ کردن بازار نقل و انتقالات نامید، اگر نه، نه او گزینه سرمربیگری پرسپولیس است و نه خودش با این رقم‌ها پای میز مذاکره می‌آید.

 


Page Generated in 0/0144 sec