printlogo


کد خبر: 286439تاریخ: 1403/3/27 00:00
ایده پابند برای مجرمان حرفه‌ای، باعث کاهش 20 درصدی سرقت شده است
کنترل الکترونیکی سارقان
دکتر ابهری، آسیب‌شناس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: پابند الکترونیک می‌تواند ضمن خلوت‌سازی زندان‌ها بزهکاری را کاهش دهد

گروه اجتماعی: کاهش 20 درصدی سرقت در کشور نسبت به سال گذشته حاصل تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی پلیس برای جلوگیری از ارتکاب جرم در راستای حفظ امنیت و آسایش مردم است. به گفته رئیس پلیس پایتخت، این میزان کاهش سرقت به دلیل نصب پابندهای الکترونیک بر پای سارقان حرفه‌ای و اجرای طرح برخورد با مالخران بوده است. بنابراین چنانچه طرح پابند الکترونیک برای مجرمان گسترده‌تر شود و افرادی که دارای سابقه 2 فقره سرقت هستند نیز تحت پوشش این طرح قرار گیرند، بی‌تردید توفیقات بیشتری برای جلوگیری از وقوع جرم و سرقت در کشور به دلیل رصد هوشمند مجرمان حاصل خواهد شد. رئیس پلیس پایتخت در اجرای طرح برخورد با سارقان و تشدید برخورد با مالخران که پیش از ظهر دیروز در پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، گفت: با اقدامات انجام‌شده از سوی همکاران من ۲۲۹ سارق و مالخر حرفه‌ای در پایتخت دستگیر شدند. سردار عباسعلی محمدیان افزود: این افراد در قالب ۵۱ باند فعالیت داشتند که با اقدام پلیس تمام این باندها منهدم شدند. همچنین ده‌ها میلیارد تومان اموال مسروقه از خودرو و موتوسیکلت گرفته تا طلا و جواهر و موبایل و... نیز از این سارقان و مالخران کشف شد که بخشی از آنها به مالباختگان تحویل داده شد و بخشی دیگر نیز تحویل داده می‌شود. محمدیان اضافه کرد: طرح کنترل هوشمند سارقان با پابند الکترونیک بسیار موثر بود و از این رو پیشنهاد ما این است برای توفیقات بیشتر، پابندها برای سارقان دارای 2 مورد سابقه سرقت هم استفاده شود. وی با اشاره به اظهارات فرمانده فراجا درباره کاهش 20 درصدی سرقت در کشور گفت: در تهران هم وضعیت به همین صورت است و این کاهش به دلیل استفاده از پابندهای الکترونیک، اجرای طرح برخورد با مالخران و عدم پذیرش قرار متهمان است. خوشبختانه دستگاه قضایی نیز هماهنگی و همراهی خوبی با ما دارد. رئیس پلیس پایتخت درباره متهمانی که با پابند الکترونیک دستگیر شده‌اند نیز گفت: تعداد این افراد کم است و در این طرح از میان 229 فرد دستگیر شده، تنها 5 نفر پابند الکترونیک داشتند. محمدیان در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تشدید برخورد با مالخران اموال مسروقه نیز گفت:  با صنوف هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ و تاکید کردیم فروش اجناس دست دوم صرفا با ارائه سند انجام شود. همچنین در فضای مجازی بویژه در سایت‌های خرید و فروش اجناس دست دوم نیز رصدهای خود را انجام می‌دهیم و حتی در مواردی ماموران ما به عنوان خریدار به این آگهی‌ها مراجعه و با متخلفان برخورد می‌کنند. وی گفت: به سارقان هشدار می‌دهم مبارزه بی‌امان با مجرمان ادامه دارد و پلیس به صورت شبانه‌روز در حال تعقیب مجرمان است و اجرای چنین طرح‌هایی همچنان ادامه خواهد داشت. 
یکی از نیاز‌های تجهیزاتی فراجا که مورد توجه پلیس‌های تخصصی بوده و در ردگیری مجرمان و متهمان مؤثر است، پابند هوشمند الکترونیک است که امکان پایش لحظه‌ای متهمان و جلوگیری از خروج آنها از محدوده مجاز تعیین‌شده را برای ماموران فراهم می‌آورد. پابند هوشمند الکترونیک دارای یک تجهیز سخت‌افزاری و یک سامانه نرم‌افزاری است که با تخصیص آن به هر یک از متهمان، امکان ردگیری و موقعیت‌یابی آنها را با استفاده از سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GNSS)، شبکه مخابرات سلولی و شبکه‌های رادیویی اختصاصی فراهم می‌آورد. اجرای طرح پابند الکترونیک مجرمان با بیش از 3 سال سابقه در استان‌های تهران و البرز با همکاری قوه ‌قضائیه از ۲۱ اسفند آغاز شد و در گام نخست، این نوع پابند به پای ۱۰۰ مجرم در پایتخت بسته شد. طرح هوشمند کنترل مجرمان سابقه‌دار سال گذشته با موافقت قوه‌ قضائیه در مقر پلیس آگاهی پایتخت آغاز شد. بر اساس این طرح مجرمانی که بیش از 3 سال سابقه در پرونده خود دارند، به جای زندان، با پابند الکترونیک کنترل می‌شوند. طبق اظهارات پلیس این طرح در ابتدای راه قرار دارد و پلیس در تلاش است اجرای این طرح به طور کامل انجام شود تا احساس امنیت در جامعه افزایش یابد. پیشگیری از تکرار وقوع جرم، نه تنها باعث افزایش احساس امنیت می‌شود، بلکه توان و تمرکز پلیس را در کشف جرم افزایش خواهد داد.
* کاهش بزهکاری با نصب پابند الکترونیک
مجید ابهری، آسیب‌شناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: اجرای مجازات‌های جایگزین دارای محاسن و امتیازات ویژه‌ای است که علاوه بر خلوت‌سازی زندان‌ها و کاهش تجارت خلاف، باعث سبک شدن بار سنگین مراکز قضایی نیز می‌شود.
وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا یکی از کیفرهای جایگزین که نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است، استفاده از پابند الکترونیک برای مجرمان است، افزود: استفاده از این ابزار ضمن ماندن بزهکار در کنار خانواده و کاهش کاستی‌های عاطفی، باعث رفع نیازهای اجتماعی و خانوادگی آنها می‌شود. البته دور شدن بزهکار از خانه تنها به اندازه معین تعریف شده نیز یکی از محاسن قابل توجه این ابزار الکترونیک است.
این آسیب‌شناس در ادامه گفت: اکنون فقط برای بزهکاران دارای سوابق متعدد از این ابزار استفاده می‌شود، در حالی که اگر از پابند الکترونیک برای بزهکارانی که دارای یک با 2 فقره سابقه بزهکاری هستند نیز استفاده شود، از نظر رفتارشناسی بسیار مفید است، چرا که در هر بار حضور در زندان افراد ممکن است با تجارب متعدد آشنا شده و برای جامعه خطر بیشتری داشته باشند، بنابراین به کارگیری پابند الکترونیک می‌تواند ضمن خلوت‌سازی زندان‌ها و کاهش بار هزینه‌های دولت و مردم در تطبیق فرهنگی بزهکاران موثر باشد، چرا که  بسیار افرادی که برای بار اول یا دوم مرتکب خطایی می‌شوند، آن هم در حالی که عمدی در ارتکاب جرم نداشته‌اند، شخصیت‌شان قابل تطبیق با بزهکاران حرفه‌ای حاضر در زندان نیست. 

Page Generated in 0/0063 sec