printlogo


کد خبر: 286446تاریخ: 1403/3/27 00:00
اخبار

تولید به روزترین صفحات خورشیدی در ایران
همزمان با افتتاح خط ۱۸۰۰ مگاواتی تولید پنل خورشیدی، ایران به جمع معدود کشورهای جهان پیوست که توانایی تولید صفحات خورشیدی را دارا هستند. جمشید پژوهان، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده پنل‌های خورشیدی ضمن اشاره به افتتاح خط تولید نیروگاه خورشیدی گفت: ما به دنبال توسعه زنجیره ساخت صفحه خورشیدی به صورت صفر تا صد هستیم، پیش از این یک خط تولید صفحه خورشیدی به ظرفیت 500 مگاوات در سال داشتیم و هم‌اکنون 2 خط 900 مگاواتی دیگر نیز آماده شروع به کار است. در مجموع هم‌اکنون ظرفیت تولید صفحات خورشیدی ایران به 2300 مگاوات در سال خواهد رسید. وی تاکید کرد: ماده اولیه خطوط ما شیشه، EVA و سلول خورشیدی است و خروجی آن صفحات خورشیدی است، البته برنامه تکمیل خط زنجیره مطابق برنامه‌ریزی دولت به پیش خواهد رفت. پژوهان افزود: خط تولید صفحات خورشیدی به منظور پاسخ به جهش نیروگاه‌های داخل است و علاوه بر آن ظرفیت صادرات نیز وجود دارد و تجربه صادرات به 2 کشور در مجموعه ما وجود دارد. مدیرعامل شرکت تولیدکننده پنل‌های خورشیدی گفت: مهم‌ترین رقیب ما در بازارهای بین‌المللی چینی‌ها هستند که به واسطه ظرفیت تولید بسیار بالا قیمت تمام‌شده کمتری داشته و از طرفی به دلیل داشتن کل زنجیره، تنها امکان فروش محصول نهایی را مهیا می‌کنند. پژوهان تاکید کرد: برنامه کلان ما استقرار کل زنجیره برای 8 هزار مگاوات صفحه خورشیدی با محوریت مناطق مکران است تا به اهداف صادرات خود نیز نزدیک شویم. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای 1800 مگاوات البته برای کل زنجیره معادل 800 میلیون دلار است. این کارآفرین تاکید کرد: حجم محصولی که این 2 خط تولید می‌کنند، می‌تواند به 14 هزار میلیارد تومان در سال برسد. پژوهان افزود: این خط به‌روزترین صفحات خورشیدی حال حاضر دنیا را تولید می‌کند، صفحات خورشیدی ما از 2 سمت برق تولید می‌کند و بالاترین راندمان روز دنیا را دارد. وی گفت: از طرفی صفحات خورشیدی ایرانی تا 60 درصد قیمت پایین‌تر از نمونه مشابه خارجی است و به کاهش ارزبری می‌انجامد. این خط تولید زحمت کار 1000 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور است و ما به لحاظ دانش فنی کاملا در این حوزه مسلط هستیم.
***
واردات روسیه از ایران ۱۳ درصد رشد کرد
معاون نخست‌وزیر روسیه گفت بر اساس نتایج 3 ماه نخست سال ۲۰۲۴، صادرات روسیه به ایران ۷۷ درصد و واردات این کشور از ایران ۱۳ درصد افزایش یافته است. الکساندر نواک که در 3 سال گذشته ریاست طرف روسی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی با ایران را برعهده داشته است، این خبر را در دیدار با جواد اوجی، وزیر نفت و رئیس طرف ایرانی این کمیسیون در مسکو اعلام کرد. وی گفت: بر اساس نتایج 3 ماه نخست سال ۲۰۲۴، صادرات روسیه به ایران ۷۷ درصد و واردات این کشور از ایران ۱۳ درصد افزایش یافته است. معاون نخست‌وزیر روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی پروازهای مستقیم در مسیر گروزنی - تهران در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ اشاره کرد که از سوی (شرکت ایرانی) ماهان ایر انجام می‌شود. نواک ادامه داد: اطمینان دارم که این موضوع انگیزه‌ای برای افزایش جریان گردشگر متقابل بین ایران و مناطق قفقاز شمالی خواهد بود. وی در ادامه این نشست، سرگئی تسیویلیف، وزیر انرژی روسیه را به‌عنوان رئیس جدید بخش روسیه در کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران معرفی کرد. 
***
صرفه‌جویی 2.5 میلیارد دلاری با خودکفایی کشور در تولید گندم‌
امسال با تولید 15 میلیون تن، کشور در تامین گندم کاملا خودکفا می‌شود. «سال ۱۴۰۰ (سال پایانی دولت قبل) به ارزش 2.5 میلیارد دلار گندم وارد کشور شد». با این ارز می‌توان کل داروی مورد نیاز بیماران کشور را تامین کرد. علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: «امسال در گندم با تولید 15 میلیون تن خودکفا می‌شویم». سال 1400 خرید گندم از کشاورزان 4.5 میلیون تن بود و سال 1401 این رقم به 7.5 میلیون تن رسید. سال گذشته ایران با خرید 10.5 میلیون تن در تولید گندم نان خودکفا شد. پیش‌بینی‌های مسؤولان کشاورزی حاکی است که امسال خرید تضمینی گندم به 12 میلیون تن و تولید به 15 میلیون تن می‌رسد و ایران در تولید گندم به خودکفایی کامل می‌رسد. تولید گندم امسال کشور تقریبا معادل 3 برابر سال 1400 است.
***
رشد ۴۱ درصدی مبادلات تجاری ایران و قطر
به گفته رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر، مبادلات تجاری ایران و قطر در ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشته است.‌ عباس عبدالخانی از رشد مبادلات تجاری ایران و قطر در 2 ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: بنا به گزارش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و قطر طی 2 ماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است. رایزن جمهوری اسلامی ایران در قطر اظهار داشت: محصولات کشاورزی، مواد غذایی، آبزیان، خشکبار، فرش، مصالح ساختمانی و مواد معدنی در دسته مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به قطر جای می‌گیرند. عبدالخانی با تاکید بر گسترش سطح روابط اقتصادی و تجاری بین 2 کشور، افزود: روابط سیاسی پایدار و دور از تنش بین ایران و قطر بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری فراهم کرده که می‌توان از آن به عنوان فرصتی جهت هم‌افزایی و تعمیق روابط تجاری بهره‌برداری کرد. رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در قطر با اشاره به مزیت همجواری و نزدیکی 2 کشور، گفت: نزدیکی جغرافیایی می‌تواند هزینه‌های حمل‌و‌نقل را کاهش  و زمان رسیدن کالاها به مقصد را کوتاه‌ کند و در نتیجه، تبادل کالاها بین 2 کشور سریع‌تر و اقتصادی‌تر انجام می‌شود. 

Page Generated in 0/0053 sec