printlogo


کد خبر: 286451تاریخ: 1403/3/27 00:00
شوک بزرگ به منافقین و ضد‌انقلاب؛ «حمید نوری» پس از ۱۶۸۰ روز اسارت به میهن بازگشت
من تهرانم

گروه سیاسی: «حمید نوری» شهروند ایرانی که ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد، با پیگیری‌های انجام‌شده روز گذشته وارد ایران شد. نوری فردی بود که از لحظه دستگیری تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ ارتباطش با خانواده قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید. این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد. روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور دادگاه تجدیدنظر حمید نوری آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید. اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد.
* حمید نوری آزاد شد
دبیر ستاد حقوق بشر در پیامی از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌ طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد. کاظم غریب‌آبادی در این پیام نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، بویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان است. در همین رابطه خبرگزاری عمان اعلام کرد ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت‎شده در 2 کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند. براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی روز گذشته از استکهلم و تهران به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهای‌شان آماده شوند.
* فرزند حمید نوری: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان  جای‌تان خالی است
مجید نوری، فرزند حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، طی پیامی از آزادی پدرش خبر داده بود. نوری در این پیام نوشته بود: در آستانه اعیاد قربان و غدیر، پس از هزار و ۶۸۰ روز اسارت، مجاهدت‌های مسؤولان مقتدر و غیورمان نتیجه داد و پدرم، حمید نوری در آستانه ورود به ایران است. فرزند حمید نوری همچنین نوشت: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جای‌تان خالی است. قرار ما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷.
* واکنش دختر حمید نوری به آزادی پدرش
عطیه نوری، فرزند حمید نوری با انتشار پستی در فضای مجازی خبر آزادی پدرش را اعلام کرد. وی نوشت: الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت در حال برگشت به میهن است؛ امروز جای شهدای عزیز امیرعبداللهیان و آیت‌الله رئیسی خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند.
* پایان یک گروگانگیری
تیرماه سال 1401 دادگاه سوئد با صدور حکمی، حمید نوری، شهروند ایرانی را که با اتهامات بی‌اساس گروهک تروریست منافقین در بازداشت به سر می‌برد، به حبس ابد محکوم کرد. حمید نوری که آبان سال ۹۸ در پی تلاش‌های گروهک تروریست نفاق، به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر شده بود، اتهامات وارده از سوی منافقین را رد کرد اما در یک محاکمه نمایشی، پس از 92 جلسه دادگاه در طول 9 ماه، به حبس ابد محکوم شد. حمید نوری جزو کسانی بود که روزهای سخت او در سلول انفرادی حتی مورد توجه رسانه‌های سوئدی نیز قرار گرفته بود. در همین رابطه یک روزنامه سوئدی در گزارشی به وضعیت بازداشت و محاکمه این شهروند ایرانی پرداخت و مدت زمان بازداشت وی در سلول انفرادی را یک رکورد توصیف کرد. «افتون بلادت» به نقل از «توماس بودستروم» وکیل حمید نوری در جلسات دادگاه تجدیدنظر نوشت: حمید نوری، زندانی ایرانی محکوم به حبس ابد اکنون فردی است که بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی را در تاریخ سوئد دارد. او اکنون هزار و ۲۹۵ روز را (تا پایان ماه مه) در یک سلول ۷ مترمربعی گذرانده و از دیگر زندانیان جدا شده است. بنا بر گزارش روزنامه سوئدی افتون ‌بلادت، سازمان زندان سوئد نیز تایید کرده است که حمید نوری با هزار و ۲۹۵ روز بازداشت در سلول انفرادی، فردی است که در حال حاضر بیشترین مدت بازداشت در انفرادی را در تاریخ سوئد تجربه کرده است. 
* دعاهای مردم بود
حمید نوری در نخستین اظهارات خود در پی ورود به ایران، گفت: پیامی برای خانواده و همه مردم کشور و دست‌اندرکاران دارم، من صمیمانه تشکر می‌کنم. پرونده بسیار پیچیده، مهم و حساس و پراسترس بود. زحماتی فراوانی کشیده شد و دعاهای مردم بود. یقین دارم دعاها موثر بوده و خدا کمک کرده است.
وی افزود: پیام کوتاهی برای منافقین و تروریست‌ها دارم؛ من حمید نوری هستم و من در تهرانم و عید قربان و روز عرفه پیش خانواده‌ام هستم؛ منافقین دل خوش کرده بودید، شما بدبخت‌ها الان کجا هستید؟ می‌گفتید خدا هم نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کند؛ دیدید که توانست. من ایران هستم، من تهران هستم، من حمید نوری هستم.
آزادی حمید نوری اما اردوگاه ضدانقلاب بویژه منافقین را به هم ریخته است. علیرضا آخوندی از حامیان منافقین و عضو پارلمان سوئد در واکنش به آزادی حمید نوری در صفحه شخصی خود نوشت: «بسیار عصبانی و خشمگین هستم. گزارش‌های تأیید شده مبنی بر اینکه سوئد در آستانه انجام مبادله زندانیان با جمهوری اسلامی ایران است، در مطبوعات سوئد پخش شده است».
ایرج مصداقی، یکی از منافقینی که برای حمید نوری پرونده‌سازی کرد و قبل از آزادی حمید نوری مدعی بود «هیچ قدرتی نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کند، هیچ قدرتی!» در واکنش به آزادی نوری گفت: نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که دولت سوئد سراسیمه چنین تصمیمی گرفته است؛ این نشان‌دهنده دست‌بستگی سوئد است.
سایت بالاترین نیز واکنش عصبانی به آزادی حمید نوری نشان داده است. همچنین دختر ناهید تقوی (از فعالان ضدامنیتی که اکنون در زندان است) خبر آزادی حمید نوری را «فراتر از تکان‌دهنده» توصیف کرد.
شیرین عبادی نیز گفت: «امیدوارم هموطنان متوجه این نکته باشند که اروپا به فکر منافع خودش است و به هیچ وجه مسأله حقوق بشر در ایران مورد نظر دنیای غرب نیست».
دویچه‌وله نیز برای این موضوع تیتر «آزادی حمید نوری، نه شکست دادخواهی که لکه ننگی برای سوئد است» را انتخاب کرده است.  گفته شده شماری از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران تظاهراتی را در استکهلم در اعتراض به آزادی حمید نوری برگزار کردند. منافقین نیز که در حال حاضر در شوک هستند، این آزادی را «معامله ننگین» نامیدند، واکنشی که موجب تحقیر بیشتر این گروه شده است.  محمود امیری‌مقدم، فعال با عنوان جعلی «مدیر سازمان حقوق بشر ایران»، مسیح علینژاد فعال ضدانقلاب و ضد زن، حامد اسماعیلیون کاسب پروژه‌های براندازی و برخی دیگر از چهره‌های برانداز و حامی تروریست‌ها از دیگر کسانی بودند که به این موضوع واکنش از روی خشم و عصبانیت نشان داده‌اند.
* سیرک حقوق بشر
لازم به یادآوری است دوازدهمین جلسه دادگاه تجدید‌نظر حمید نوری در اعتراض به حکم حبس ابد بود که دادستان سوئد به صورت بسیار کوتاه و در چند دقیقه به برخی سوالاتی که از سوی وکلای حمید نوری ارائه شده بود، پاسخ داد. وضعیت بازداشت حمید نوری در انفرادی، خودداری از ارائه خدمات چشم‌پزشکی و تعویض عینک، قطع ملاقات و تماس با خانواده همچنین وکیل ایرانی به مدت طولانی و ضبط و از بین بردن یادداشت‌های حمید نوری در بازداشتگاه از جمله سوالات مطرح‌شده بود. پس از آن نیز دادستان در اظهارات خود ادعایی عجیب را مطرح کرد و مدعی شد «درخواست برای تعویض عینک به عنوان خدمات پزشکی زندان در نظر گرفته نمی‌شود!» این موضوعی بود که فرزند حمید نوری همان زمان با انتشار ویدئویی ضمن تأیید آن اظهار کرد: دادستان سوئد در پاسخ وکلا گفت قانون کشور ما این است. موضوع فریب حمید نوری و کشاندن او به سوئد از دیگر موضوعاتی است که همان نخست ماهیت محاکمه وی را به چالش می‌کشد و با این وجود دادستان در این خصوص از عباراتی مبهم مانند «اینگونه نبوده» استفاده کرد. دادستان سوئدی ادعا کرد: درباره اینکه حمید نوری را فریب داده‎اند، به نظر ما نوری داوطلبانه به سوئد آمده و هیچ شخصی از دولت و سیستم سوئد نخواسته وی را به اینجا بکشاند.

Page Generated in 0/0063 sec