printlogo


کد خبر: 286464تاریخ: 1403/3/29 00:00
اخبار

«محمدرضا ریاضی» پژوهشگر هنر درگذشت
محمدرضا ریاضی پژوهشگر و استاد تاریخ هنر، شامگاه شنبه ۲۶ خرداد در ۷۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.
این هنرمند در کارنامه کاری و فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود، ریاست کتابخانه موزه ملی ایران، عضویت در شورای پژوهشی موزه ملی ایران، نمایندگی سازمان میراث فرهنگی در کمیته حافظه جهانی یونسکو و تدریس تاریخ هنر ایران و جهان در دانشکده‌های هنر دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، الزهرا، شهید بهشتی، بنیاد ایرانشناسی، دانشگاه هنر، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و دانشگاه هنر اصفهان را دارد.
تالیف و ترجمه بیش از ۷۰ کتاب و مقاله درباره هنر و تمدن ایران و جهان در کارنامه علمی و هنری مرحوم محمدرضا ریاضی است.
***
کنسرت جدید ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه می‌رود
منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران که شامگاه چهارشنبه ۳۰ خرداد با این ارکستر، کنسرت «از دنیای نو» را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد درباره انتخاب قطعات برای اجرا گفت: در بخش اول این کنسرت قطعه اورتور ایفیژنی در آلیس، اثر کریستف ویلیبالد گلوک نواخته می‌شود که اپرایی با فضای غم‌انگیز، تراژدیک و قهرمانی است. وی افزود: بعد از اجرای این برنامه، قطعه کنسرتو برای پیانو و ارکستر نمره ۵ در فامینور ساخته یوهان سباستین باخ را انتخاب کرده‌ام که همان فضای قبلی را تکرار می‌کند. در این قطعه هم سیاوش دمیریان به عنوان سولیست پیانو ما را همراهی می‌کند.
صهبایی درباره بخش دوم نیز توضیح داد: سمفونی شماره ۹ (از دنیای نو) اثر آنتونین دورژاک نیز که برای بخش دوم اجرا انتخاب شده است، اثری بسیار ارزنده و معروف است؛ می‌توانم بگویم از بهترین قطعاتی است که برای ارکستر سمفونیک‌ها نوشته شده است. بخش دوم این قطعه بسیار نوستالژیک است. به هر حال ما کنسرت جذابی را تدارک دیده‌ایم و امیدوارم مخاطبان بعد از اتمام این اجرا با انرژی خوب سالن را ترک کنند.
کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی، با عنوان «از دنیای نو» شامگاه چهارشنبه ۳۰ خرداد، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.
***
«گربه روی شیروانی داغ» در خانه‌موزه انتظامی
نمایش «گربه روی شیروانی داغ» به کارگردانی مهدی اصغریان در سالن تئاتر خانه‌موزه انتظامی روی صحنه می‌رود. این نمایش اثر تنسی ویلیامز، فارغ از توجه کلیشه‌ای به نکوهش امیال افسارگسیخته نیازهای شهوانی و گاه حیوانی آدمی، با رویکردی روانشناسانه در برخورد با بحران‌های لاینحل بشر هزاره سوم ناشی از اشاعه دروغ و دو رویی، انسان را به سمت صداقت و راستی رهنمون می‌کند که گویی پاسخ به بزرگ‌ترین پرسش بشر مبنی بر زیستنی شرافتمندانه را در راستگویی و صداقت جست‌وجو می‌کند.
مهدی اصغریان، هلیا جولایی‌مقدم، مریم حبیبی، رامین عبداللهی، میثم حیدری، آتنا شفیعی، علی فرجی، الهام شیخلو، دیانا محافظت‌کار ابدی، علی محمدی، محمدحسین شفیعی، سامیار سرادقی، کیاشا برزگر، ماهان محمودی‌مقدم، آدرینا سرادقی، آوا شهبازی، فاطمه غلامعلی‌پور، حمید بهمنی و حسین اکبری بازیگران این نمایش هستند.
نمایش « گربه روی شیروانی داغ » کاری از مهدی اصغریان از ۳۱ خرداد تا ۱۵ تیر، ساعت ۲۱ به مدت ۷۰ دقیقه در سالن تئاتر خانه‌موزه انتظامی روی صحنه می‌رود.
***
پخش «پشت پرده» به نیمه رسید
سریال «پشت پرده» به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی و تهیه‌کنندگی مصطفی رضوانی این شب‌ها از شبکه 2 سیما به روی آنتن می‌رود. این سریال نمایشی، داستان ۲ خانواده تهرانی و یزدی است که در مواجهه با هم دچار مشکلات و چالش‌هایی می‌شوند و در ادامه به مساله فرزندآوری عروس خانواده تهرانی می‌پردازد.
«پشت پرده» با معرفی بازیگران یزدی در کنار بازیگرانی چون میرطاهر مظلومی، رضا شفیعی‌جم، آزیتا ترکاشوند، حدیثه تهرانی، جواد خواجوی، حسین سلیمانی و مریم کاویانی به معرفی شهر یزد به عنوان قطب درمان ناباروری پرداخته است، همچنین از این رهگذر آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد را نیز به تصویر می‌کشد. این سریال را که چهاردهمین قسمت از آن امشب روی آنتن می‌رود، فهیمه سلیمانی و سمیه عبدالمجید به نگارش در آورده‌اند.
محمدرضا بحری، فاطمه زارع، مهدی دهقان، هدی دهقان، سعید خبیری، محدثه بقایی و زهرا گماری از بازیگران بخش یزد هستند.
«پشت پرده» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه 2 سیما پخش می‌شود.
***
برگزاری سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی نمایشگاه کتاب 
سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با محوریت دوره سی‌وپنجم از امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا آغاز می‌شود.
در این نشست‌ها که با محوریت دوره سی‌وپنجم در قالب شانزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های «عصر کتاب» روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد توسط مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و اندیشکده هنر و رسانه (میز کتاب) برگزار می‌شود، سعید مکرمی، مدیر انتشارات و فروشگاه اسم و سمیه جمالی نویسنده، فعال حوزه نشر و کارشناس روابط عمومی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند و پیرامون بررسی آسیب‌ها و چالش‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نظراتی را ارائه خواهند داد. این برنامه از ساعت ۱۵ تا ۱۶ در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار خواهد شد و ورود برای عموم آزاد است.

Page Generated in 0/0058 sec