printlogo


کد خبر: 286471تاریخ: 1403/3/29 00:00
11 سرباز اسرائیلی در چند روز اخیر در نوار غزه به هلاکت رسیدند
جهنم دردنا

گروه بین‌الملل: «مرگبارترین حادثه در 6 ماه اخیر»؛ این تیتر سایت تایمز اسرائیل درباره هلاکت 11 سرباز اسرائیلی در چند روز اخیر در جنگ باریکه غزه است که باعث شده بسیاری از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی نگران عواقب ادامه نبرد باشند.  طبق اعلام رسانه‌های عبری، در 3 حمله جداگانه که نیروهای مقاومت فلسطین در غزه علیه نیروهای ارتش اسرائیل انجام دادند 11 نظامی اعم از ارشد و سرباز این رژیم به هلاکت رسیدند و در برخی شهرهای اسرائیل عزای عمومی اعلام شده است.  اکثر سربازان کشته شده، در انفجار صبح شنبه جنوب غزه در رفح به هلاکت رسیدند که مرگبارترین حادثه برای ارتش اسرائیل در نوار غزه از ژانویه بود.  این نیروها همگی از گردان 601 سپاه مهندسی رزمی بودند.  خبرنگار شبکه خبری العالم در کرانه باختری فلسطین با اشاره به کشته شدن 11 نظامی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه گزارش داد: عملیات موفق نیروهای مقاومت علیه نظامیان صهیونیست در غزه سیلی جدیدی به ارتش صهیونیستی است که به سیلی‌هایی که در جنگ غزه از 7 اکتبر گذشته (15 مهر1402) تاکنون خورده، افزوده شد. بنا بر این گزارش، روزنامه عبری هاآرتص در این باره نوشت: این حادثه نتیجه سیاست‌های کابینه نتانیاهو است که اسرائیل را به طرف ویرانی سوق می‌دهد و رفح و باریکه غزه را به باتلاقی برای اسرائیل تبدیل کرده است، لذا نتانیاهو و اطرافیانش مسؤول این حادثه هستند و باید از آن درس عبرت بگیرند. برخی سایت‌های رسانه‌ای عبری نیز هرتسی هالیوی، رئیس ستاد ارتش صهیونیستی را به خاطر ناتوانی در مدیریت نبرد و اتخاذ تصمیم‌هایی که باعث افزایش خسارات و تلفات نظامیان صهیونیست شده، مسؤول می‌دانند. در این زمینه ژنرال اسحاق بریک گفت: باید اعتراف کنیم این یک نبرد شکست خورده است و باید قبل از آنکه ارتش همه چیز را از دست بدهد، با حماس گفت‌وگو کنیم. ارتش اسرائیل برای رسیدن به این نظامیان کشته شده، 2 ساعت وقت صرف و تلاش کرد از ربوده شدن باقیمانده اجساد نظامیانش جلوگیری کند.  در عملیات دیگر مقاومت نیز 2 نظامی صهیونیست بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی آنها کشته شدند. وب‌سایت عبری واللا در واکنش به این حادثه نوشت: کشته شدن نظامیان موجب انتقاد گسترده افسران نیروهای ذخیره علیه رهبران سیاسی بویژه پس از کشته شدن 8 نظامی در رفح شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مسؤولان نظامی صهیونیست نوشت: شدت انفجار نفربر به قدری بوده است که شناسایی اجساد نظامیان کشته شده را غیرممکن می‌کند. با کشته شدن 11 نفر شمار کشته‌های ارتش اسرائیل از ابتدای حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه به 309 نفر رسیده و این تعداد غیر از کشته‌های صهیونیست‌ها در روز عملیات توفان الاقصی (15 مهر) است.  رسانه‌های عبری‌زبان اعتراف کردند جنگ در غزه ساختار بهداشت روانی اسرائیل را در مرز فروپاشی قرار داده است. در حالی که واللانیوز از رسیدن ساختار روان‌درمانی در اسرائیل به مرز متلاشی شدن خبر می‌دهد، جروزالم پست اعلام کرد بیش از 10 هزار نظامی اسرائیلی بعد از بازگشت از جنگ غزه دچار مشکلات شدید روانی شده‌اند. 
به نوشته این رسانه صهیونیستی، بیش از 10 هزار نظامی احتیاط ارتش اسرائیل به دلیل حضور در جنگ غزه خواهان دریافت خدمات درمان روانی شده‌اند و این مساله را به دلیل تجربه کردن شرایط بسیار دردناک در این جنگ عنوان کرده‌اند. در گزارش منتشر شده در این رسانه که چند رسانه عبری‌زبان هم آن را بازنشر داده‌اند، تاکید شده است شرایط روانی نظامیان اسرائیلی نگران‌کننده است و فشارهای روحی و جسمی بر آنها باعث شده است موجی از خودکشی در میان افسران و نظامیان شکل بگیرد. در این گزارش تاکید شده است ارتش اسرائیل از بحران عمیقی در بخش بهداشت روانی رنج می‌برد که از جنگ 1973 به بعد بی‌سابقه است. روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در گزارشی در این رابطه اعلام کرد ارتش اسرائیل به دلیل کمبود شدید نیرو در حال یافتن راهکارهایی جهت جذب نیروی نظامی است. 
واللا نیوز هم در گزارش خود از شرایط روحی و روانی نظامیان صهیونیست، نسبت به افزایش بسیار شدید مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها و مطب‌های روانپزشکی هشدار داد و اعلام کرد: در برهه آتی شاهد بحرانی در این زمینه خواهیم بود. این رسانه عبری‌زبان با استناد به آمار خودکشی‌ در جمع نظامیان صهیونیست، از جمله خودکشی هفته پیش یکی از افسران این رژیم، پرسید «آیا ساختار بهداشت روانی در اسرائیل آمادگی تعامل با حجم عظیم نظامیان احتیاطی که با مشکلات روانی از جنگ بازمی‌گردند را دارد و آیا این ساختار قادر است به نظامیانی که از جنگ بازگشته‌اند برای بازگشت به زندگی عادی کمک کند؟» به نوشته این رسانه، قرار است نشستی هفته آینده برگزار شود و اسرائیل خواهان کمک بین‌المللی برای خروج از این بحران است، زیرا به گفته کارشناسان اسرائیلی، شرایط بهداشت روانی در اسرائیل از زمان شیوع ویروس کرونا تاریک بوده و جنگ بر شدت آن افزوده است، به نحوی که روز به روز بر شمار افرادی که خواهان دریافت کمک‌های روانپزشکی هستند افزوده می‌شود و در مقابل این تقاضای گسترده، ساختار روانپزشکی اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار گرفته و تعداد متخصصان اعصاب و روان و روانپزشکان در کنار  بقیه متخصصان در این زمینه در مقابل این حجم از تقاضا بسیار ناچیز است. این رسانه اعتراف کرد، تا لحظه تهیه گزارش، حدود 8 هزار نظامی اسرائیلی جنگ غزه به طور رسمی از سوی وزارت جنگ به دلیل مشکلات روحی و روانی معلول شناخته شده‌اند اما این رقم نهایی نبوده و همچنان پرونده‌هایی برای تایید در صف قرار داشته و به طور حتم تعداد دیگری نیز بر اثر این جنگ به آنها اضافه خواهد شد. 

Page Generated in 0/0063 sec