printlogo


کد خبر: 286486تاریخ: 1403/3/29 00:00
اخبار

تزریق ۶۰ میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از تزریق ۶۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه خبر داد. سیدعلیرضا میرمحمدصادقی با اعلام اینکه طبق قانون باید معادل ریالی 510 میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بورس تزریق شود، اعلام کرد: از این میزان تاکنون 450 میلیون دلار به بازار سرمایه تزریق شده و حدود 60 میلیون دلار باقی مانده که این 60 میلیون دلار نیز طی 3 مرحله وارد بورس می‌شود. وی ادامه داد: در نخستین مرحله مقرر شد 20 میلیون دلار با نرخ ETS از منابع صندوق توسعه ملی یعنی تقریبا 800 میلیارد تومان تا روز سه‌شنبه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود و صندوق بتواند به وظایف قانونی خود در قبال حمایت از بازار سرمایه و سهام‌داران بورس عمل کند. میرمحمدصادقی تصریح کرد: بی‌شک بورس یکی از بهترین و سودآورترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است و صندوق توسعه ملی به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران و سهامداران تاثیرگذار در بازار سرمایه تلاش می‌کند با همکاری سازمان بورس از طریق تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار از این بازار مالی حمایت کند تا بورس بتواند هر چه سریع‌تر با اصلاح مسیر به روند سوددهی و اصلی خود بازگردد. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، دورنمای بورس را روشن و رو به رشد توصیف کرد و افزود: با توجه به دیدگاه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری و برنامه‌هایی که برای رونق بخشیدن به بازار سرمایه مطرح کرده‌اند به نظر می‌رسد بازار سرمایه در روزهای آینده با انتخاب رئیس‌جمهور بعدی به ثبات برسد و صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد، بورس روند رو به رشد خود را پی خواهد گرفت. وی ادامه داد: سهامداران باید بدانند تلاش همه مسؤولان حمایت از بازار سرمایه است و هر کدام از نامزدهای انتخابات که پیروز شوند نگاهی مثبت به بورس دارند. میرمحمدصادقی تاکید کرد: نیم‌نگاهی به دارایی‌های شرکت‌ها و نمادهای بورسی نشان می‌دهد ارزش واقعی سهام شرکت‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که این روزها در تابلوی بورس مشاهده می‌کنیم و مورد معامله قرار می‌گیرد. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: سهامداران مطمئن باشند سهام شرکت‌ها بسیار ارزنده‌تر از قیمت‌های کنونی است و بازار سرمایه در آینده نزدیک دوباره رکوردشکنی کرده و شاخص بورس به روزهای اوج خود بازمی‌گردد. وی با تاکید بر نگاه مثبت صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی آمادگی دارد بر اساس مصوبات بالادستی و تا جایی که قانون اجازه دهد نقش خود را در حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه و بورس ایفا کند. میرمحمدصادقی گفت: تزریق 800 میلیارد تومان به بازار سرمایه در روز سه‌شنبه 29 خرداد 1403 و برنامه‌ریزی برای واریز  2 مرحله‌ بعد در آینده نزدیک از جمله گام‌های مهم و تأثیرگذار برای کمک به رونق به این بازار است. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ابراز امیدواری کرد: بازار سهام ظرفیت‌های بسیاری در رونق اقتصادی و سوددهی به سرمایه‌گذاران دارد و بی‌شک روزهای پیش‌رو روزهایی روشن و نویدبخش برای سهامداران و نمادهای بورسی خواهد بود و شاخص به مدار صعودی خود باز خواهد گشت.
***
برق کشاورزان در ۱۹ ساعت از شبانه‌روز رایگان شد
بر اساس اعلام شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر گفت: کشاورزان در صورت استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی، از معافیت‌های مرتبط با طرح‌های مدیریت بار بهره‌مند خواهند شد. وی ادامه داد: همچنین اگر معادل ٨٠ درصد ظرفیت برقی چاه‌ها از نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق استفاده شود، معافیت لازم را از طرح‌های مدیریت بار تابستان خواهند داشت و همچنین در صورتی که کشاورزان 5 ساعت که شامل ساعات گرم بعد از ظهر تابستان است با صنعت برق همکاری کنند، هزینه برق مصرفی در بقیه ۱۹ ساعت شبانه روز رایگان خواهد بود. مدیرعامل توانیر در عین حال از خرید برق صرفه‌جویی شده توسط کشاورزان خبر داد و گفت: اگر کشاورزان بتوانند با بهینه‌سازی سیستم‌های برقی چاه‌های کشاورزی یا همکاری بیشتر، صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند، به صورت پلکانی افزایشی، برق صرفه‌جویی شده را با نرخی در حدود 2 هزار و ۵۰۰ تومان یعنی ۴ برابر هزینه تأمین برق از آنها خریداری خواهیم کرد. رجبی‌مشهدی افزود: بر اساس محاسبات انجام شده، هر چاه کشاورزی با مصرف متعارف، می‌تواند از این طریق و با اندکی صرفه‌جویی بیشتر، در حدود ٨ تا ١٠ میلیون تومان از صنعت برق پاداش دریافت کند که البته باید قبل‌تر این همکاری را به اداره برق منطقه خود اعلام کنند.
***
مبادله ٢٣٨ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
سخنگوی صنعت برق از استقبال نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع نیروی برق در تالار معاملات برق بورس انرژی خبر داد و گفت: روز یکشنبه ۲۷ خرداد  بیش از ٢٣٨ میلیارد تومان برق در بورس انرژی مبادله شد. مصطفی رجبی‌شهدی افزود: بازیگران بازار برق  شاهد مبادله بیش از ٢٣٨ میلیارد تومان برق در بورس انرژی بودند و طبق آمار بورس انرژی بیشترین حجم معامله مربوط به بار پایه ماهانه تیر به ارزش بیش از ١٧٠ میلیارد تومان بود. در معاملات یکشنبه حداکثر قیمت ثبت شده در بازار برابر با هزار و ۳۵۶ ریال مربوط به پیک بار تیرماه بود. سخنگوی صنعت برق در ادامه با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت سال جاری و با شروع فرآیند اصلاح روابط مالی در صنعت برق کشور تاکنون بیش از ٢٩ میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از 3 هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است، ابراز امیدواری کرد در نمادهای مرداد و شهریور شاهد معاملات بیشتری باشیم.
 وی با بیان اینکه از ابتدای شروع جریان مالی صنعت برق در اردیبهشت، حساب خرید برق شرکت‌های توزیع نیروی برق ٣ هزار میلیارد تومان شارژ شده است، ادامه داد: تداوم تزریق نقدینگی به حساب شرکت‌های توزیع برای خرید از بورس همچنان از اولویت‌های اساسی شرکت توانیر است. 

Page Generated in 0/0058 sec