printlogo


کد خبر: 286499تاریخ: 1403/3/29 00:00
نتانیاهو بعد از عدم موفقیت در غزه کابینه جنگ را منحل کرد
فروپاشی سازمان جنگ اسرائیل
* لاپید: دولت نتانیاهو باید منحل شود/ * گانتس بعد از استعفا به جمع معترضان در خیابان‌های تل‌آویو ملحق شد

گروه بین‌الملل: بعد از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و نرسیدن کابینه جنگ رژیم به اهدافش در این جنگ بعد از 7 اکتبر، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت کابینه جنگ این رژیم را که «بنی‌گانتس» نیز از آن خارج شده بود، منحل کند.
مرکز رسانه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش داد به وزرای کابینه درباره منحل کردن کابینه جنگ اطلاع داده شده است. پیش‌تر روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود واشنگتن با ارسال پیامی برای مقامات تل‌آویو بر ضرورت حضور نداشتن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در کابینه جنگ تاکید کرد. منبع مذکور همچنین اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر‌خارجه آمریکا نگرانی خود را نسبت به احتمال ملحق شدن آنها به کابینه جنگ اعلام کرده بود. این در حالی است که پس از استعفای گانتس، بن گویر خواستار حضور در کابینه جنگ شده بود.
پیش‌تر بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در جنگ غزه، رسما خروج خود از کابینه را اعلام کرده بود. گانتس با تاکید بر اینکه نتانیاهو را مانع پیروزی در این جنگ می‌داند، گفته بود: «ما از این کابینه خارج می‌شویم، زیرا نتانیاهو مانع دستیابی به پیروزی واقعی می‌شود». گانتس روز گذشته در تجمع مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو هم شرکت کرد. گادی آیزنکوت، دیگر عضو کابینه جنگ هم ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت».
گانتس از کابینه جنگ خواسته بود طرحی را برای دوره پساجنگ ارائه کند، اگرنه از کابینه استعفا می‌کند. وی تا 8 ژوئن به کابینه مهلت داده بود. همچنین حزب گانتس هفته گذشته لایحه‌ای را برای انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه کرد. در همین رابطه، روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت فاش کرد این اقدام بنیامین نتانیاهو در پی اصرار ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای پیوستن به این کابینه بوده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد نتانیاهو جلسات محدودی را با هدف مشاوره و رایزنی برگزار خواهد کرد.
 یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم درباره انحلال کابینه جنگ گفت: «نتانیاهو باید به جای انحلال کابینه جنگ، دولت را منحل می‌کرد».
در این راستا «موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه کابینه فاسد و متوهم این رژیم به ریاست نتانیاهو با استعفای گانتس و آیزنکوت «مشروعیت» خود را از دست داده، اظهار کرد: کابینه‌ای که به بدترین شکست امنیتی تاریخ ما منجر شده، هیچ ماموریت یا تمایلی به بیرون آوردن ما از بحران نداشته و نمی‌تواند درباره اتمام جنگ و آزادسازی اسرا تصمیمی بگیرد. از سویی نتانیاهو در واکنش به استعفای بنی گانتس گفت: اسرائیل در چند جبهه درگیر جنگی ماهیتی است و اکنون زمان مناسبی برای انصراف نیست. این در حالی است که «امیر مخول» نویسنده و فعال فلسطینی از مرکز پیشگام سیاست‌ها در پی استعفای گانتس از کابینه جنگ گفت: کابینه نتانیاهو ضعیف‌تر شده و توان اتخاذ تصمیمی استراتژیک را ندارد که نتانیاهو مسؤولیت مستقیم آن را بر عهده بگیرد. وی در ارزیابی خود تاکید کرد: «درخواست مستقیم گانتس از یوآو گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) برای اتخاذ تصمیمات شجاعانه، نتانیاهو را نگران می‌کند، هر چند او پیش از این تمایل داشت از دست گالانت خلاص شود اما در حال حاضر در کابینه ضعیف خود به او نیاز دارد، نتانیاهو در تلاش بود نظر آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و نیز گدعون ساعر، رئیس حزب «امید نو» را برای پیوستن به کابینه جنگ به دست آورد اما پاسخ هر ۲ به این پیشنهاد تا زمانی که نتانیاهو نخست‌وزیر باشد منفی بود. «امنون آبروموویچ» تحلیلگر امور سیاسی کانال ۱۲ نیز گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتزالل اسموتریچ» وزیر دارایی را برای تضمین کرسی و منصب خود به ضرر امنیت اسرائیل ترجیح داد. رسانه‌های عبری تاکید کردند نتانیاهو می‌خواست از خوشحالی مربوط به آزادی اسرا استفاده سیاسی کند اما این اتفاق نیفتاد.
اسموتریچ هم گفت این استعفا همان چیزی بود که «یحیی سنوار» رئیس حماس در غزه، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و ایران می‌خواستند.
به گزارش گاردین، با وجود استفاده رژیم صهیونیستی از تجهیزات نظامی سنگین که تلفات غیرنظامی در جنگ غزه را بشدت افزایش داده، وعده یک پیروزی «سریع» یا «قاطع» توهمی بیش نیست. رسانه انگلیسی با اشاره به گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال درباره مکالمات «یحیی سنوار» رهبر حماس در غزه، گزارش داد حماس جنگ خود را در چارچوب جنبش‌های آزادی‌بخش تاریخ مانند مبارزه الجزایر برای استقلال از فرانسه می‌بیند اما رژیم صهیونیستی فکر می‌کند می‌تواند این آرمان را نادیده بگیرد. وال‌استریت ژورنال اخیرا مدعی شد سنوار در گفت‌وگو با هیات مذاکره‌کننده حماس، جنگ غزه را با تقابل امام حسین(ع) و یارانش با سپاهیان یزید در کربلا مقایسه کرده است. به گزارش گاردین، سران رژیم صهیونیستی سال‌هاست باور دارند می‌توانند درگیری‌های خود را با فلسطینیان و حزب‌الله لبنان مدیریت کنند، بدون آنکه تقاضای فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل و تعیین سرنوشت خود را حل‌وفصل کنند. به گزارش گاردین، رژیم صهیونیستی در دکترین نظامی خود باور داشت می‌تواند با عملیات‌های «سریع و تهاجمی با واحدهایی تحت حمایت نیروی آتش عظیم» همزمان در 2 جبهه با نیروهای مقاومت منطقه درگیر شده و آنها را شکست دهد اما اکنون واضح است صهیونیست‌ها تا مدتی نامعلوم در غزه و لبنان درگیر خواهند بود و توان شکست دادن هیچ یک از آنها را نیز ندارند.
***
یک نظامی دیگر اسرائیلی خودکشی کرد
وبگاه عبری‌زبان حدشوت بزمان، نوشت یک نظامی اسرائیلی 2 روز پس از بازگشت از غزه با شلیک به سر خود، خودکشی کرده است. این دومین مورد خودکشی نظامیان اسرائیلی در یک هفته گذشته است. به هویت این نظامی اشاره‌ای نشده است. هفته گذشته نیز یکی از نظامیان این رژیم به نام «الیران مزراحی» پس از بازگشت از غزه که به‌شدت دچار افسردگی شده بود اقدام به خودکشی کرده بود. در پی این خودکشی وزارت جنگ رژیم اشغالگر از تأسیس یک واحد بازپروری روانی در ارتش خبر داد تا به هزاران نظامی که از مشکلات روانی رنج می‌برند، رسیدگی کند. وزارت جنگ اسرائیل همچنین اعلام کرد تمام هزینه‌های روان‌درمانی مربوط به عارضه «شوک پس از حادثه» برای تمام اسرائیلی‌ها رایگان خواهد بود. 3‌روز پیش نیز روزنامه جروزالم پست در گزارشی به نقل از سازمان اسرائیلی «نیفگاشیم» نوشت هزاران نظامی این رژیم که از غزه بازگشته‌اند، از اختلال استرس و اضطراب پس از سانحه رنج می‌برند. به گفته مدیر عامل این مؤسسه، بیش از 10 هزار نظامی ذخیره ارتش اسرائیل خواستار خدمات روان‌درمانی شده‌اند.

Page Generated in 0/0040 sec