printlogo


کد خبر: 286527تاریخ: 1403/3/30 00:00
اخبار

آغاز ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودروهای نوشماره
مالکان خودروهای نوشماره می‌توانند با مراجعه به سایت https://fcs.niopdc.ir درخواست کارت سوخت خود را ثبت کنند و از طریق همین سایت، روند صدور آن ‌را پیگیری کنند. پس از چند نوبت تعویق در راه‌اندازی سامانه برخط ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت، امکان ثبت درخواست آنلاین برای خودروهای نوشماره فراهم شده است. جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن تأیید امکان ثبت درخواست آنلاین فقط برای خودروهای نوشماره گفت: بر اساس اطلاعاتی که ناجا در اختیار ما گذاشته، در حال حاضر فقط امکان ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودروهای نوشماره وجود دارد و برای فراهم‌سازی امکان ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت برای متقاضیان دریافت کارت سوخت المثنی، نیاز است اطلاعات تکمیلی توسط ناجا در اختیار ما قرار گیرد. هفته گذشته نیز جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در این باره گفته بود: «امکان ثبت آنلاین درخواست کارت المثنای سوخت، نیازمند اطلاعاتی از جمله پلاک، VIN و حتی معاینه فنی خودروها هست که این اطلاعات هنوز از سوی فراجا در اختیار ما قرار نگرفته است و با وجود آماده ‌بودن زیرساخت لازم، این زیرساخت اطلاعاتی نیز باید تکمیل شود که جلسه‌ای در این باره با شرکت پژوهش و توسعه ناجی داشتیم و قرار شد این اطلاعات نیز ارائه شود».
***
عملیاتی شدن «ریال دیجیتال»
با اقدامات بانک مرکزی و توسعه فاز آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی شده «ریال دیجیتال» در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه ۱۴۰۳ می‌توانند از این خدمت استفاده کنند. بعد از طی مراحل مطالعاتی اولیه، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال ۱۴۰۰ و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و متعاقباً اجرای فاز پیش‌آزمایشی از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد که پس از بررسی دستاوردهای فاز پیش‌آزمایشی، فاز آزمایشی محدود این پروژه از خردادماه ۱۴۰۲ آغاز شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با مشارکت فعال شبکه بانکی و همکاری‌های لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه سال ۱۴۰۳ با مشارکت 2 بانک ملت و تجارت پروژه یادشده وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی خواهد شد. در این مرحله که مقرر است به صورت مشخص از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز شود، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از این ابزار پرداخت جدید، نسبت به پرداخت هزینه‌های خرید کالا و خدمات اقدام کنند. در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیک است که می‌تواند جهت انجام پرداخت‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد. ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب‌های بانکی و ابزارهای پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به تسویه بین‌بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرارگرفته و قابل بهره‌برداری است. همچنین به دلیل استفاده از ابزارهای نوین در انجام عملیات پرداخت، پرداخت با این روش در عین افزایش امنیت پرداخت، بسیار ساده‌تر از شیوه‌های رایج پرداخت کارتی انجام می‌شود. شایان ذکر است این پروژه در گام نخست، با هدف بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و پاسخ به نیازمندی‌های توسعه‌ای حوزه پرداخت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته است.
***
رشد 36.2 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در سال جاری
بانک مرکزی اعلام کرد تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۲ ماهه ابتدای امسال 7219.6 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته1917.3 هزار میلیارد ریال (معادل 36.2 درصد) افزایش داشته است؛ همچنین سهم تسهیلات خرد از کل تسهیلات پرداختی به 24.5 درصد رسید. طی 2 ماهه ابتدایی سال جاری، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 5725.0 هزار میلیارد ریال معادل 79.3 درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و 1494.6 هزار میلیارد ریال معادل 20.7 درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است. تسهیلات پرداختی ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغ 5151.9 هزار میلیارد ریال بوده که با در نظر گرفتن تعدیلات صورت گرفته توسط شبکه بانکی به مبلغ 5302.3 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی طی ۲ ماهه سال ۱۴۰۳ مبلغ 4392.7  هزار میلیارد ریال معادل 76.7 درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است، همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ 593.5 هزار میلیارد ریال معادل 39.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) است. 
سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ معادل 1874.4 هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص 42.7 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش همه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۴۳۹۲,۷ هزار میلیارد ریال) است. بر اساس این گزارش، از 2124.2  هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 88.2 درصد آن (مبلغ 1874.4 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، از کل تسهیلات پرداختی در 2 ماهه امسال، مبلغ 1707.4هزار میلیارد ریال معادل 23.6 درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است؛ همچنین مبلغ ۸۵ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام شده است که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از 3 میلیارد ریال) به مبلغ 1792.4 هزار میلیارد ریال معادل 24.5 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

Page Generated in 0/0060 sec