printlogo


کد خبر: 286585تاریخ: 1403/3/31 00:00
فرصت طلایی دولت چهاردهم برای اجرای قانون جوانی جمعیت

اجرای 4 سال آخر قانون جوانی جمعیت که با فعالیت دولت چهاردهم تلاقی دارد،‌ سال‌هایی است که نظام برنامه‌ریزی و مدیریت باید اعتماد خانواده ایرانی را جلب و صداقت خود را اثبات کند؛ در این حالت اصلاح الگوی فرزندآوری و افزایش فرزندآوری متصور و کاملا میسر می‌شود، چرا که خانواده ایرانی خانواده‌ای فرزندخواه و فرزنددوست است. 
یک جمعیت‌پژوه با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی که براساس آن زمان اجرای قانون جوانی جمعیت در آن به مدت 7 سال در نظر گرفته شده است، می‌گوید: 4 سال پایانی اجرای قانون جوانی جمعیت دقیقا منطبق بر 4 سال فعالیت دولت چهاردهم خواهد بود؛ در این بازه زمانی به دولت آینده توصیه می‌شود با نظام برنامه‌ریزی و مدیریت، اعتماد خانواده ایرانی را جلب و صداقت خود را در حوزه جمعیت و حمایت از فرزندآوری اثبات کند که در این صورت اصلاح الگوی فرزندآوری و افزایش فرزندآوری عملی خواهد شد. صالح قاسمی، با بیان اینکه دولت چهاردهم ویژگی‌ها و فرصت‌های خاص و منحصر‌به‌فردی در اختیار دارد، اظهار کرد: دولت آینده، نخستین دولتی است که قانون جوانی جمعیت را با آیین‌نامه‌های نوشته شده و تجربه حدود 2 سال اجرای قانون در اختیار دارد و اگر اراده و عزمی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی در قانون جوانی جمعیت داشته باشد فرصت فوق‌العاده‌ای است تا کارنامه موفق و روشنی را در حوزه جمعیت و فرزندآوری برای خود ایجاد کند. 
وی با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس که اجرای قانون جوانی جمعیت به مدت 7 سال تصویب شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه برای اجرای قانون 7 سال در نظر گرفته شده که از این دوره 7 ساله، تقریبا 3 سال گذشته و 4 سال باقی مانده است، این 4 سال دقیقا منطبق بر 4 سال دولت چهاردهم خواهد بود، دولت چهاردهم 4 سال فرصت طلایی برای اجرای قانون جوانی جمعیت در اختیار دارد و این ویژگی خاصی است که در اختیار این دولت قرار خواهد گرفت. 
این جمعیت‌شناس با اشاره به اینکه در این 4 سال فرصت طلایی و ارزشمند، بانوان دهه شصتی در سن باروری قرار دارند، گفت: با توجه به تعداد بالای زنان دهه شصتی و فرهنگ خانواده‌محوری آنها، دولت چهاردهم می‌تواند از این فرصت بی‌نظیر استفاده کند، در غیر این صورت، 4 سال بعدی سخت‌تر خواهد شد، چرا که تقریبا همه بانوان دهه شصتی از سن باروری خارج خواهند شد. 
باید دید دولت چهاردهم از فرصت پایان زمان باروری زنان دهه شصتی چگونه استفاده می‌کند. پس از آن بانوان دهه هفتادی در اولویت قرار می‌گیرند که هم تعداد جمعیت آنها کمتر و هم فرهنگ آنها با بانوان دهه شصتی بسیار متفاوت‌تر است. 
قاسمی با بیان اینکه خانواده ایرانی بسیار هوشمند است، خاطرنشان کرد: خانواده هوشمند ایرانی طی 3 سال آتی اجرای قانون جوانی جمعیت نظام مدیریت و برنامه‌ریزی را رصد خواهد کرد که آیا این نظام در حمایت از فرزندآوری صداقت دارد و آیا با اراده کامل در صدد حمایت از فرزندآوری خانواده ایرانی است یا خیر؟ اگر این چنین شد به نظر می‌توان امیدوار باشیم به اینکه الگوی فرزندآوری خانواده اصیل ایرانی تغییر کند.

Page Generated in 0/0182 sec