printlogo


کد خبر: 286605تاریخ: 1403/4/2 00:00
اخبار

سوگواره ادبی- هنری «ماه در مِه» برگزار می‌شود
سوگواره ادبی - هنری «ماه در مِه» در آستانه چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و شهدای خدمت یکشنبه سوم تیر برگزار می‌شود. این برنامه با حضور شعرا و هنرمندان انقلاب اسلامی توسط فرهنگسرای سلامت و با مساعدت و مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران یکشنبه سوم تیر در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای سلامت برگزار می‌شود. در این برنامه هنرمندانی همچون رضا یزدانی و قادر طراوت‌پور حضور دارند، همچنین از دیگر بخش‌های این رویداد ادبی می‌توان به رونمایی از اثر هنری دیجیتال استاد صدر اشاره کرد.
***
«زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» نقد می‌شود
فیلم سینمایی «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» به کارگردانی و نویسندگی امیراطهر سهیلی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریف‌الدین و با هنرمندی لعیا زنگنه در گروه سینمایی «هنروتجربه» در حال اکران است. نشست نقد و بررسی این فیلم روز یکشنبه ۳ تیر در پردیس سینمایی چارسو با حضور سازندگان اثر و محمدتقی فهیم، منتقد سینما برگزار می‌شود. در این برنامه از ساعت ۱۶ فیلم به نمایش در می‌آید و نشست نقد و بررسی پس از پایان نمایش فیلم از حدود ساعت ۱۸ آغاز خواهد شد. حضور در این مراسم برای علاقه‌مندان آزاد است. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» آمده است: «هزاران سال قبل یونس شک می‌کند، می‌لغزد و آنجا که باید داستانش در اوج تمام شود طعمه ماهی می‌شود و شکم ماهی آغاز داستان یونس می‌شود. اکنون هزاران سال بعد ژاله شک می‌کند، می‌لغزد و آنجا که باید داستانش در اوج تمام شود «زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند» آغاز می‌شود».
***
هنرمندان دارای نیازهای ویژه به تماشای «کلوزآپِ باقر» نشستند
نمایش «کلوزآپ باقر» به نویسندگی، کارگردانی و بازی محمد بابایی‌دوگاهه برای هنرمندان و بازیگران دارای نیازهای ویژه (اوتیسم، سندروم داون، سی‌پی و...) در دهکده المپیک روی صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده است: «پسری است که در 30 ‌سالگی‌ متوجه می‌شود انسان نیست و یک بچه غول است! او در این برهه به دنبال زندگی گم شده‌اش است». نمایش «کلوزآپ باقر» بیش‌از ۸۰ نوبت اجرا در شهرهای مختلف سراسر کشور و جشنواره‌های تئاتر داشته است. هدف از اجرای این اثر نمایشی برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه شکل‌گیری قوای تخیل، بهبود فن‌بیان، تصویر‌سازی ذهنی و... است.
***
سی‌ویکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران فراخوان داد
فراخوان سی‌ویکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با شعار «همان به که نیکی بود یادگار» که شهریور در بجنورد خراسان شمالی برگزار می‌شود، منتشر شد. در متن فراخوان سی‌ویکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران آمده است:
«متعاقب دوره‌های پیشین، بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل اداره کل هنرهای تجسمی، اداره کل استان خراسان شمالی و سایر ادارات‌ کل استان‌ها با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر،
 سی و یکمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران را از ۱۹ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ در استان خراسان شمالی برگزار خواهند کرد». مطابق جدول زمانبندی این رویداد زمان اعلام فراخوان و شروع ثبت نام: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه: ۲۱ مرداد (تا ساعت ۱۵)، داوری آثار و انتخاب هنرمندان جوان: ۲۲ تا ۲۹ مرداد، اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان: ۳ شهریور، پذیرش راه‌یافتگان نهایی در استان خراسان شمالی: ۱۹ شهریور، آیین گشایش: ۱۹ شهریور (ساعت ۱۷)، شروع و پایان کارگاه‌های حضوری: ۲۰ تا ۲۲ شهریور، داوری نهایی آثار: ۲۲ شهریور و آیین پایانی و برپایی نمایشگاه: ۲۳ شهریور (ساعت ۱۷) است. 
***
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی در پی درگذشت یک هنرمند جوان
مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت محسن پورقاسمی، نمایشگر تئاتر عروسکی استان همدان را تسلیت گفت. در پیام حمید نیلی  آمده است: «با کمال تاسف باخبر شدیم محسن پورقاسمی از هنرمندان فعال و تاثیرگذار تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان در شهر همدان که همواره شاهد حضور با انگیزه‌ و پرشور او در جشنواره‌های تئاتر و یونیما‌ بودیم دعوت حق را پاسخ گفته‌ است.خالصانه‌ و اندوهبار درگذشت این هنرمند ارجمند عرصه نمایش عروسکی را به خانواده محترم ایشان، جامعه‌ شریف نمایشگران عروسکی کشور و هنرمندان عزیز همدان تسلیت می‌گویم». محسن پورقاسمی متولد ۱۳۵۲ در همدان، نویسنده و کارگردان عروسکی پس از 2 سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان، روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ دارفانی را وداع گفت.
***
نشست تاریخ تاریخ نگاری ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود
نشست تاریخ تاریخ نگاری ادبیات کودک و نوجوان در آستانه روز ملی ادبیات کودک توسط انجمن ایرانی تاریخ روز شنبه ۱۶ تیر برگزار می‌شود. سیدعلی کاشفی‌خوانساری به دعوت انجمن ایرانی تاریخ، تاریخ پردازش و نگارش تاریخ ادبیات کودک در ایران را از دوره قاجار تا به امروز مرور خواهد کرد. معرفی بزنگاه‌ها، مورخان و آثار برجسته تاریخ‌نگاری ادبیات کودک و نوجوان ایران از اهداف این نشست اعلام شده است. کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مطبوعات، بیش از 30 کتاب درباره تاریخ ادبیات کودک و چهره‌های آن منتشر کرده است. نشست تاریخ تاریخ نگاری ادبیات کودک و نوجوان روز شنبه ۱۶ تیر از ساعت ۱۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌الهی، نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0058 sec