printlogo


کد خبر: 286610تاریخ: 1403/4/2 00:00
دور دنیا

کشته و زخمی شدن 10 افسر و سرباز صهیونیست در غزه
ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن یک افسر و یک سرباز دیگر در جریان نبردهای نوار غزه اذعان کرد که به این ترتیب تعداد کشته‌شدگان این ارتش از 7 اکتبر گذشته به ۶۶۴ نفر رسید. ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته به کشته شدن یک افسر و یک سرباز و زخمی شدن 8 نفر نیروی نظامی خود اذعان کرد که حال 3 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. با اعلام این ۲ کشته جدید از 7 اکتبر، تاکنون تعداد کشته‌شدگان بین افسران و سربازان اشغالگر به ۶۶۴ نفر رسیده است. ارتش اشغالگر گفت کشته‌شدگان از گردان ۹۲۰۳ تیپ اسکندریه هستند که مقرش در تل‌آویو است. روز گذشته مقاومت فلسطین پس از عملیات رصد چند روزه در خیابان البحر - جنوب محله تل‌السلطان در غرب رفح - کمینی را با بمبی که زیر زمین کار گذاشته شده بود، اجرا کرد و طی آن نیروهای زرهی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. مقاومت همچنان به مقابله با نیروهای اشغالگر که در حال نفوذ به نوار غزه هستند، ادامه می‌دهد که خسارات سنگین به تجهیزات و صفوف ارتش رژیم صهیونیستی برجا می‌گذارد. ارتش اشغالگر روز پنجشنبه نیز اعلام کرد ۶ سرباز آن طی ۲۴ ساعت در نوار غزه زخمی شده‌اند.
***
فارن افرز:‌ حماس در غزه شکست نخورد
«فارن افرز» نوشت حماس هنوز شکست نخورده و در آستانه شکست نیست و فضای داخلی فلسطین در مواجهه با رژیم صهیونیستی منسجم‌تر شده است. این مجله آمریکایی دیروز تاکید کرد جنبش حماس امروز «قوی‌تر از ۷ اکتبر ۲۰۲۳» است، همچنین آرمان فلسطین «محبوب‌تر و جذاب‌تر» شده است. این مجله در گزارشی نوشت: پس از ۹ ماه عملیات جنگی اسرائیل در نوار غزه، حماس شکستی نخورده و به آن نزدیک هم نیست. فارن افرز همچنین افزود: «اسرائیل با حدود ۴۰ هزار سرباز به نوار غزه حمله کرد، ۸۰ درصد جمعیت را به زور آواره کرد، بیش از ۳۷ هزار فلسطینی را کشت، حداقل ۷۰ هزار تن بمب روی نوار غزه انداخت و بیش از نیمی از ساختمان‌های نوار غزه را تخریب کرد، همچنین دسترسی منطقه به آب، غذا و برق را محدود کرد و کل جمعیت را در آستانه قحطی قرار داد. با وجود اینکه بسیاری از ناظران بر غیراخلاقی بودن این رفتار اسرائیل تاکید کردند، اما رهبران آن مدام مدعی شده‌اند به شکست حماس و تضعیف توانایی‌های آن نزدیک شده‌اند ولی آنچه اکنون مشخص شده اینکه قدرت حماس در واقع در حال افزایش است». به نوشته این مجله، نقص اصلی در استراتژی رژیم صهیونیستی شکست تاکتیکی نیست، بلکه شکست بهانه آن در عبارت از یک سوء تفاهم فاحش درباره منابع قدرت حماس بود. آنچه آسیب بزرگی به رژیم صهیونیستی وارد کرد این بود که اسرائیل متوجه نشد کشتار و ویرانی‌ای که بر غزه تحمیل کرد، تنها به افزایش قدرت مقاومت منجر شد.
***
ارمنستان کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد ایروان در کنار یکسری دیگر از کشورهای اروپایی، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این اقدام از سوی ارمنستان پس از آن انجام شده که ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام کردند همزمان با ادامه جنگ در غزه، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. در همین حال وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته در واکنش به اقدام ایروان در به رسمیت شناختن کشور فلسطین، سفیر ارمنستان را احضار کرد. «آرمان هاکوپیان»، سفیر ارمنستان در اراضی اشغالی توسط وزارت خارجه تل‌آویو احضار شد تا درباره اقدام دولتش در به رسمیت شناختن کشور فلسطین پاسخگو باشد. وزارت خارجه ارمنستان با اعلام تصمیمش افزود: ایروان به حمایتش از راه‌حلی که به پایان یافتن درگیری بر اساس راه‌حل ۲ دولتی منجر می‌شود، ادامه می‌دهد. در رای‌گیری‌ای که اوایل مه سال جاری میلادی برگزار شد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.
***
گروسی: در شورای امنیت علیه ایران اجماع وجود ندارد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی‌زبان تصریح کرد در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران اجماع وجود ندارد. رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه سوییسی «نویه زوریخه سایتونگ» از عدم اجماع شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران گلایه کرد. گروسی در مصاحبه با این نشریه آلمانی‌زبان ادعاهای پیشین خود را مبنی بر اینکه آژانس اتمی دیدگاه خود درباره جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از دست داده است تکرار کرد و مدعی شد داشتن چنین بینشی برای تأیید ماهیت غیرنظامی برنامه هسته‌‌ای ایران ضروری است. او گفت: «بنابراین من به ایرانی‌ها می‌گویم ما هیچ اعتمادی نداریم. شما ممکن است صد بار تکرار کنید که همه‌چیز درباره برنامه هسته‌ای‌تان خوب است اما بنا به دلایل کافی هیچ اعتمادی وجود ندارد». تحلیلگران می‌گویند مدیرکل آژانس اتمی اصلی‌ترین نقش را در جلوگیری از ثمربخشی مذاکرات احیای برجام داشته و با اصرار بر عدم مختومه‌سازی پرونده‌های موسوم به موارد ادعایی، مانع سختی را در این مسیر ایجاد کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود این اذعان کرد هیچ اطلاعاتی درباره اینکه ایران به صورت مخفیانه در حال پیگیری یک برنامه هسته‌ای موازی برای تولید سلاح هسته‌ای است وجود ندارد. او در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت ایران به صورت مخفیانه در حال غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح است، گفت: «این یک نتیجه‌گیری بسیار بعید است».

Page Generated in 0/0064 sec