printlogo


کد خبر: 286616تاریخ: 1403/4/2 00:00
تیم ملی فوتبال ایران به صورت رسمی در سید یک قرار گرفت
احتمال حضور در گروه مرگ

سیدبندی مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی به ‌صورت رسمی اعلام شد که تیم‌ ملی ایران در گلدان اول به‌ عنوان سرگروه قرار دارد. با پایان دور دوم مرحله مقدماتی جام‌جهانی فوتبال، حالا سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی سیدبندی تیم‌های مختلف قاره برای انجام قرعه‌کشی مرحله سوم این پیکارها را اعلام کرد که مطابق انتظار، تیم‌ ملی ایران در گلدان اول و سید نخست قرار دارد. این سیدبندی بر اساس آخرین رتبه تیم‌ها در رنکینگ فیفاست که روز گذشته به صورت رسمی اعلام شد و از آنجا که ایران به همراه ژاپن و کره‌جنوبی در رتبه‌های اول تا سوم قاره قرار دارد، در نتیجه در سید نخست این پیکارها قرار گرفت و باید منتظر قرعه‌کشی این مرحله از مسابقات باشد. دور سوم مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2026 قرار است در ۳ گروه 6 تیمی از سپتامبر 2024 تا ژوئن 2025 برگزار شود. قرار است روز پنجشنبه هفتم تیر در سالن بزرگ هتل ماندارین اورینتال کوالالامپور مراسم قرعه‌کشی برگزار شود. 18 تیم صعود کرده به این مرحله در ۳ گروه 6 تیمی حضور خواهند داشت و ۲ تیم برتر هر گروه به صورت مستقیم به جام‌جهانی 2026 صعود خواهند کرد. این تیم‌ها ۶ جایگاه از 8 جایگاه موجود برای آسیا را پر خواهند کرد و ۲ جایگاه دیگر از طریق مرحله پلی‌آف تعیین می‌شود.
این 18 تیم بر اساس آخرین رتبه‌بندی فیفا تا 20 ژوئن به ۶ سید برای قرعه‌کشی تقسیم شده‌اند.
سید 1: ژاپن (17)، جمهوری اسلامی ایران (20)، کره‌جنوبی (22)
سید 2: استرالیا (23)، قطر (35)، عراق (55)
سید 3: عربستان سعودی (56)، ازبکستان (62)، اردن (68)
سید 4: امارات عربی متحده (69)، عمان (76)، بحرین (81)
سید 5: چین (88)، فلسطین (95)، قرقیزستان (101)
سید 6: کره‌شمالی (110)، اندونزی (134)، کویت (137)
با توجه به سیدبندی انجام شده، ممکن است تیم‌ ملی ایران در یکی از دشوارترین گروه‌های ممکن قرار بگیرد. روی کاغذ، استرالیا در سید دوم، عربستان در سید سوم، امارات در سید چهارم، چین در سید پنجم و کره‌شمالی در سید ششم دشوارترین تیم‌ها هستند و هم‌گروهی با این تیم‌ها یا رقبای مشابه مانند قطر در سید دوم و ازبکستان در سید سوم نیز می‌تواند تشکیل‌دهنده گروه مرگ باشد. لازم به ذکر است تیم‌های سوم و چهارم هر گروه (۶ تیم در کل) به مرحله پلی‌آف راه خواهند یافت که در ۲ گروه سه‌تیمی به صورت یک دور به رقابت خواهند پرداخت و سرگروه‌های هر گروه به بیست‌وسومین دوره رقابت‌های جام‌جهانی در کانادا، مکزیک و ایالات متحده صعود خواهند کرد. ۲ تیم دوم هر گروه نیز در یک مسابقه رفت و برگشت به مصاف هم خواهند رفت تا حق شرکت در پلی‌آف بین‌المللی و بازی برای آخرین جایگاه موجود را کسب کنند.
* برتری میلیمتری شاگردان قلعه‌نویی مقابل دانمارک!
تیم ملی ایران رتبه بیستم دنیا در رنکینگ فیفا را با یک امتیاز اختلاف نسبت به تیم‌ ملی دانمارک حفظ
کرد.
جدیدترین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال برای رتبه‌بندی تیم‌های ملی دنیا اعلام شد که طی آن، تیم‌ ملی ایران همچنان در رتبه بیستم دنیا و دوم آسیا باقی ماند؛ رتبه‌ای که به نتایج تیم‌ ملی دانمارک بستگی دارد و در صورت کسب نتایج مطلوب توسط این تیم، جایگاه بیستمی از دست خواهد رفت. در فیفا دی اخیر، تیم‌ ملی ایران با پیروزی برابر هنگ‌کنگ، توانست 2.26 امتیاز مثبت به دست آورد ولی توقف برابر تیم‌ ملی ازبکستان منجر به کاهش 5.06 امتیازی شد تا به طور کلی، ملی‌پوشان در این فیفا دی اخیر، با 2.8 امتیاز منفی روبه‌رو شوند. به این ترتیب تیم‌ ملی ایران با 1613 امتیاز، همچنان در رده بیستم دنیا باقی ماند ولی ملی‌پوشان تنها یک امتیاز با تیم‌ ملی دانمارک فاصله دارند و وایکینگ‌ها با 1612 امتیاز در رتبه بیست و یکم جهان ایستاده‌اند. البته باید این نکته را متذکر شد که این اختلاف میلیمتری در رنکینگ رسمی فیفا تا پیش از آغاز رقابت‌های یورو 2024 بوده است، چرا که دانمارکی‌ها پس از توقف برابر اسلوونی، با 5.85 امتیاز منفی روبه‌رو شده‌اند که این کاهش امتیاز در رنکینگ فیفا اعمال نشده و در واقع دانمارک پیش ‌از این
1608 امتیاز داشت که با تساوی برابر انگلیس به 1612 رسید. در نتیجه باید گفت رتبه بیستم ایران به نتایج دانمارک بستگی دارد و باید دید این تیم می‌تواند راهی مرحله بعد یورو شود یا خیر، چرا که در مراحل حذفی تورنمنت‌های بین‌المللی مانند یورو، شکست یا تساوی امتیاز منفی در رنکینگ فیفا در پی نخواهد داشت. همچنین در رده‌بندی قاره‌ای، تیم‌ ملی ژاپن توانست شمار امتیازات خود را به عدد 1628 برساند و فاصله خود با تیم‌ ملی ایران را به 15 امتیاز افزایش دهد؛ فاصله‌ای که در رنکینگ ماه قبل 8 امتیاز بود. از سویی کره‌جنوبی و استرالیا در رنکینگ جهانی یک پله صعود کردند ولی همچنان در جایگاه سوم و چهارم آسیا هستند. این در حالی است که قطر در رده‌بندی جهانی یک پله سقوط کرد و به رتبه سی‌وپنجم رسید اما عراق با ۳ پله صعود توانست جایگاه عربستان در رده ششم آسیا را بگیرد. شکست برابر اردن منجر به سقوط ۳ پله‌ای سعودی‌ها در رنکینگ جهانی شد و تیم مانچینی در رتبه هفتم قاره ایستاد. در رتبه‌بندی جهانی نیز ۲ تغییر مهم رخ داد که برزیل توانست جای انگلیس را در رده چهارم دنیا بگیرد و کرواسی نیز از ایتالیا عبور کرد و در رتبه نهم دنیا قرار گرفت. در صدر نیز همچنان آرژانتین، فرانسه و بلژیک در رده‌های اول تا سوم هستند که البته لازم به ذکر است این رنکینگ تا پیش از آغاز مسابقات یورو 2024 است.

Page Generated in 0/0054 sec