printlogo


کد خبر: 286620تاریخ: 1403/4/2 00:00
ظریف؛ مرد عقب‌نشینی‌ها!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دوره روحانی که این روزها تمام توان خود را در خدمت ستاد تبلیغاتی پزشکیان گذاشته است، در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه ۹ تیر از رئیس‌جمهور پزشکیان استقبال خواهیم کرد، یک پیش‌بینی نیست، بلکه بیان یک امید است. به یاری خدا و با حضور گسترده زنان، مردان، سالمندان، جوانان، دانشجویان، نسل Z، روستاییان، شهرنشینان، اقوام، اصناف، گروه‌ها و... و همه ما که ایران بزرگ را می‌سازیم، این امید می‌تواند، پای صندوق‌های رای، به واقعیت تبدیل شود. احترام به صندوق رای، آرای مردم و منتخب آنها، شرط اول مردمسالاری است که همه باید به آن پایبند باشیم».
ظریف پیش از این در گردهمایی مسعود پزشکیان گفته بود: «ما شنبه آینده، شنبه نهم تیر، از رئیس‌جمهور پزشکیان استقبال خواهیم کرد». این جمله به گونه‌ای بود که برخی رسانه‌ها عنوان کردند «ظریف نتیجه انتخابات را پیش‌بینی  کرد».
مردم ایران اما از این پیش‌بینی‌های زودتر از موعد و نشست خبری‌های پیش از اعلام رسمی وزارت کشور، سابقه خوبی ندارند. سال 88 بود که برخی چهره‌هایی که اتفاقا امروز نیز در حمایت از مسعود پزشکیان در حال فعالیت هستند، پیش از موعد اعلام نتیجه کرده و خود را پیروز انتخابات اعلام کردند. 
البته ظریف در روزهای اخیر نیز مواضعی را اعلام کرده بود که پس از آن نسبت به آن عقب‌نشینی کرد. ظریف پس از آنکه نمودارهایش با انتقاد گسترده مواجه شد در توئیتی دیگر نوشت: «برخی از دوستان نمودارهای پزشکیان در میزگرد سیاسی امروز را خواسته بودند. از اشتباهی که در یکی از نمودارها بود پوزش می‌خواهم و دوباره می‌فرستم».
ما حالا می‌توانیم ظریف را مرد عقب‌نشینی‌ها بدانیم. وزیر امور خارجه دولت روحانی که مهر 1400 در یک گفت‌وگوی مجازی به یک اشتباه فاحش در تنظیم متن برجام از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران اعتراف کرده بود، تأکید کرد:«در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ «تعلیق» وجود ندارد؛ اشتباه از من بود. 4 بار کلمه‌ «تعلیق» در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ ما به من اطلاع نداده بود»! ظریف در این گفت‌وگوی مجازی تأکید کرده: «در برجام و در قضیه «ساسپند» یا تعلیق تحریم‌ها، این واژه را در برجام ندیده بودم و کسانی که در آن زمان ادعا کردند من برجام را نخوانده بودم دروغ می‌گویند، بلکه من خودم برجام را خواندم و نوشتم؛  این موارد نه در خود برجام بلکه در ضمائم آن بوده که مربوط به اروپایی‌ها بوده و در آخرین لحظات اضافه کردند».

Page Generated in 0/0046 sec