printlogo


کد خبر: 286624تاریخ: 1403/4/2 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ سراسر ایران آماده برپایی جشن پرشور ولایت
مهمونی 300 کیلومتری غدیر
دبیر ستاد مردمی برگزاری جشن بزرگ غدیر در گفت‌وگو با «وطن امروز»: 140 شهر علاوه بر تهران با برپایی مواکب از میهمانان عید غدیر پذیرایی می‌کنند

گروه اجتماعی: جشن بزرگ عید غدیر که طی 2 سال گذشته در تهران و برخی شهرستان‌ها با شور و نشاط خاصی برگزار شد، امسال با مشارکت بیشتر مردم و استقبال اغلب استان‌ها پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد. امسال جشن غدیر در تهران در مسیری به طول 10 کیلومتر از میدان آزادی تا حد فاصل خیابان دماوند، تقاطع سبلان از ساعت 16 تا 22 برگزار می‌شود؛ جشن بزرگی که حالا دیگر از تهران فراتر رفته و علاوه بر مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک کشور، جنبه بین‌المللی پیدا کرده و به برخی کشورهای اسلامی هم تعمیم یافته است. در این بین تمرکز ویژه بر تولید و توزیع محتواهای فاخر و جذاب، اجرای خرده‌پویش‌های مردمی و خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های ویژه و هیجان‌انگیز از ویژه‌برنامه‌ها جشن غدیر امسال خواهد بود. 
دبیر ستاد مردمی برگزاری جشن بزرگ غدیر در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: جشن عید غدیر علاوه بر تهران در 140 شهر کشور برگزار خواهد شد و طبق برآوردها در مجموع این میهمانی بزرگ سراسری در کشور به طول 300 کیلومتر خواهد بود؛ جشنی که در آن میزبان و میهمان خود مردم هستند. در طول مراسم کیلومتری، خدمت‌گزاران در موکب‌های متعدد از مردم پذیرایی می‌کنند، به علاوه در این مراسم رویدادهای فرهنگی زیادی تدارک دیده شده است که میزبانان در هر شهری متناسب با اقلیم، سنت و قومیت خود با برگزاری برنامه‌های شاد و فرهنگی، لحظات پرشور و خاطره‌انگیزی را برای میهمانان رقم خواهند زد. 
ساسان زارع با بیان اینکه در جشن بزرگ غدیر امسال با استقبال بالای مواکب مردمی مواجه شدیم، به طوری که میزان تقاضا نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: 2200 موکب خدمت‌رسان و فرهنگی در این برنامه حضور دارند، همچنین بزرگ‌ترین شهر اسباب‌بازی خیابانی دنیا به طول 12 کیلومتر در مراسم غدیر پیش‌بینی شده است. استقبال از برپایی مواکب و خدمات‌رسانی به میهمانان غدیر به طوری است که با توجه به ظرفیت تعریف‌شده، جایی برای استقرار مواکب جدید وجود ندارد، چرا که در خیابان‌های فرعی نیز موکب‌های خدمات‌رسانی و پذیرایی تکمیل شده است و ظرفیت جدیدی برای استقرار مواکب وجود ندارد. وی در ادامه افزود: امسال در اغلب شهرستان‌ها 110 تا 220 دیگ پخت اطعام بارگذاری خواهد شد، همچنین امسال تقاضای بسیاری برای مشارکت در ثواب اطعام غدیر باعث شد پویش لقمه میلیونی در «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» راه‌اندازی شود؛ به این ترتیب که مردم در منزل لقمه‌هایی را آماده می‌کنند که از طریق شبکه سازماندهی شده مواکب جمع‌آوری و توزیع می‌شود. سال گذشته بدون برنامه‌ریزی قبلی، بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها الهام گرفته از فضای تهران، این نهضت مهمونی‌های کیلومتری در کشور را پیش بردند. ۱۲۰ شهرستان مهمونی کیلومتری داشتند و امسال این الگوی مهمونی کیلومتری تهران سازماندهی شده تا تجربه آن به دیگر استان‌ها داده شود. زارع در ادامه افزود: تماس‌های متعددی از کشورهای منطقه بویژه کشورهای اسلامی و حداقل ۵ کشور برای انتقال تجربه جشن غدیر داشتیم. امسال تمرکز ویژه‌ای روی محتوا شده است تا جشن غدیری که نماد تدین و ارادت به ساحت مقدس امیرالمومنین(ع) و نماد انسجام و اتحاد اجتماعی است بخوبی برگزار شود. در این کار از مجموعه‌های مردمی که ایده‌هایی داشتند کمک گرفته می‌شود  تا محتوای فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم. در همین راستا سال گذشته ۳۰۰ ایستگاه فرهنگی برپا شد. علاوه بر این  چون کودکان مخاطب اول این میهمانی هستند به همین دلیل  پویش اسباب‌بازی؛ جمع‌آوری اسباب‌بازی برای کودکان غزه و کودکان مناطق محروم کشور جریان دارد  تا مساله غزه در این مراسم موضوعیت داشته باشد. بر این اساس قرار است در  میدان امام حسین(ع) کار جمع‌آوری اسباب‌بازی برای کودکان غزه انجام و سپس برای آنها ارسال شود. زارع در ادامه افزود: در حوزه محتوا نیز بیش از 200 گروه سرود حضور دارند که برنامه‌های متنوع شاد و مسرت‌بخشی را به اجرا خواهند گذاشت، همچنین ویژه‌برنامه‌های مختلفی در 50 صحنه تدارک دیده شده است که در مسیر رویداد «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» اجرا می‌شود. محوریت موضوعی اجراهای زنده گروه‌های سرود «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» هم بر نکات بسیار ویژه‌ای از جمله عید سعید غدیر خم و کرامات ویژه حضرت علی(ع)، موضوعات مربوط به مبانی ظهور حضرت ولیعصر(عج) و موضوع ایران اسلامی با مفاهیم ملی - میهنی و همچنین مساله انتخابات تاکید دارد.
* پذیرایی بزرگ‌ترین کافه‌ فرهنگی کشور از مردم
دانش‌آموزان دبستانی که سال گذشته با کمک مربیان خود در غدیر ۱۴۰۲ موفق به پذیرایی از ۵۰۰۰ نفر شدند، امسال نیز با راه‌اندازی کافه‌همدلی، میزبان میهمانان امیرالمومنین(ع) به مناسبت عید غدیر بودند. این کافه که با اهدافی همچون نزدیک شدن به فضای عمومی مردم، ایجاد محیطی کریمانه و با احترام برای پذیرایی از زائران، همسو شدن با شعار سال رهبری و ترویج همدلی، کاهش شکاف‌های اجتماعی و ایجاد چرخه‌ای از همدلی، همفکری، همکاری و هم‌افزایی راه‌اندازی شد، پویش‌های مختلفی را نیز در خود جای داده بود. از جمله این پویش‌ها می‌توان به پویش «محله پدری» برای تقویت جشن‌های محله‌محور، پویش «غذای حضرتی» برای اطعام زائران در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، پویش «هدیه‌ اسباب‌بازی» برای جمع‌آوری و اهدای اسباب‌بازی به کودکان مناطق محروم و پویش «نذر بازی» برای انجام بازی‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد. شعار این پویش‌ها «فقط به عشق ولی» بود و این برنامه فرهنگی جذاب و نوآورانه دیروز اول تیر از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در بوستان انارستان واقع در بلوار آیت‌الله کاشانی، خیابان الهی، بعد از میدان الهی برگزار شد.

Page Generated in 0/0076 sec