printlogo


کد خبر: 286645تاریخ: 1403/4/3 00:00
دور دنیا

لوپن: مکرون چاره‌ای جز استعفا ندارد
رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه معتقد است تنها راهی که برای رئیس‌جمهور امانوئل مکرون باقی می‌ماند استعفای احتمالی برای خروج از بحران سیاسی است که خودش با انحلال مجلس ملی و برگزاری انتخابات قانون‌گذاری زودهنگام به وجود آورد؛ اتفاقی که می‌تواند حزب راست افراطی را به قدرت برساند. مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه در حاشیه سفر انتخاباتی به «کوریر» عنوان کرد: من از امانوئل مکرون نمی‌خواهم استعفا کند. من به نهادها احترام می‌گذارم. من فقط اشاره می‌کنم که وقتی انسداد سیاسی و بحران سیاسی وجود دارد، 3 احتمال به وجود می‌آید. به نقل از لوریان لو ژور، لوپن در این باره توضیح داد راه اول تغییر کابینه، راه دوم انحلال پارلمان و راه سوم استعفای رئیس‌جمهور است. تغییر کابینه در این شرایط به نظرم فایده زیادی نخواهد داشت. انحلال هم برای یک سال در جریان خواهد بود، بنابراین برای رئیس‌جمهور فقط استعفا می‌ماند تا به طور بالقوه از بحران سیاسی خارج شود. 
***
شهادت 46 فلسطینی در ۲ جنایت جدید صهیونیست‌ها در غزه
منابع رسانه‌ای روز شنبه از ارتکاب ۲ جنایت جدید توسط ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه و شهادت دست‌کم 46 فلسطینی خبر دادند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی اردوگاه «الشاطی» در نوار غزه را هدف قرار دادند. طبق این بیانیه، این جنایت تا بدین لحظه منجر به شهادت ۲۸ فلسطینی و مجروح شدن ده‌ها تن دیگر شده است. همزمان رسانه‌های فلسطینی از حمله رژیم صهیونیستی به محله «التفاح» در شهر غزه خبر دادند. طبق این گزارش، این حمله نیز منجر به شهادت ۱۸ فلسطینی شده است. شماری از شهدای این جنایت همچنان زیر آوار هستند. بر این اساس جنبش حماس در بیانیه‌ای جنایت‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه الشاطی و محله التفاح را محکوم کرد. این جنبش در بیانیه خود خواستار اقدام موثر و جدی‌تر جامعه بین‌الملل برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایاتش در نوار غزه شد. از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بوده‌اند، شهید و زخمی شده‌اند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است. در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت، ساکنان نوار غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است. 
***
ممکن است تنها ۵۰ اسیر در غزه زنده مانده باشند
بر اساس اطلاعات فاش شده از میانجیان درگیر در مذاکرات برای توافق آتش‌بس رژیم صهیونیستی و حماس، تعداد اسیران صهیونیست نزد حماس که همچنان زنده هستند ممکن است تنها به ۵۰ نفر برسد. این کمترین ارزیابی تا به امروز از ۱۲۰ نفری است که گمان می‌رفت هنوز نزد گروه مقاومت حماس اسیر باشند. این ارزیابی زمانی انجام می‌شود که مذاکرات برای پایان دادن به جنگ غزه در بحبوحه خشم فزاینده از کابینه رژیم صهیونیستی متوقف شده است. مقامات صهیونیست پیش از این تخمین‌ زده بودند حدود نیمی از اسرای باقیمانده هنوز زنده هستند، در حالی که حماس بتازگی اعلام کرد «هیچ‌کس ایده‌ای» درباره وضعیت فعلی آنها ندارد. آخرین برآوردها توسط نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از میانجیان مذاکرات آزادی اسرا و یک مقام آمریکایی مطلع از تازه‌ترین اطلاعات گزارش شده است. بر اساس اطلاعات فاش شده از میانجیان درگیر در مذاکرات برای توافق آتش‌بس رژیم صهیونیستی و حماس، تعداد اسیران صهیونیست نزد حماس که همچنان زنده هستند، ممکن است تنها به ۵۰ نفر برسد. زمانی که عملیات فلسطینی توفان‌الاقصی ۷ اکتبر در مناطق جنوبی اراضی اشغالی شروع شد، ۲۵۱ صهیونیست در نوار غزه بازداشت شده و به اسارت حماس درآمدند. 
***
احتمال برداشته شدن بخشی از محدودیت‌های رسانه‌ای ترامپ
دادستان‌های منطقه‌ای نیویورک در سندی حمایت خود را از برداشتن بخشی از محدودیت‌های رسانه‌ای دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت اعلام کردند. در این سند که روز گذشته منتشر شد، دادستان‌ها اعلام کردند از دادن اجازه به دونالد ترامپ برای اظهارنظر عمومی درباره شاهدان پرونده پرداخت حق‌السکوت حمایت می‌کنند اما در عین حال، آنها از قاضی خوآن مرکان خواستند همچنان محدودیت رسانه‌ای رئیس‌جمهور سابق برای اظهارنظر عمومی درباره قضات، کارکنان دادگاه و بازپرسان شخصی به قوت خود باقی بماند. چندی قبل دونالد ترامپ پس از آنکه در دادگاه پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی گناهکار شناخته شد، از قاضی پرونده خواست حکم ممنوعیت رسانه‌ای او در این پرونده را بردارد. قاضی خوآن مرکان پیش از آغاز محاکمه در ماه آوریل، ترامپ را از اظهارنظر عمومی درباره قضات، شاهدان و دیگر افراد دخیل در پرونده، منع کرده بود. بازرسان پرونده سابقه بیان اظهارات تهدیدآمیز از سوی ترامپ را دلیل درخواست خود برای اعمال این محدودیت علیه ترامپ دانسته بودند؛ درخواستی که با موافقت قاضی روبه‌رو شد. حکم قاضی اظهارات ترامپ درباره این پرونده را به طور کلی محدود نمی‌کرد. قاضی حکم داده بود شاهدانی که به شکل عمومی از ترامپ انتقاد می‌کنند، نیازی به محافظت براساس این حکم ندارند. وی همچنین ماه مه، درخواست 2 بازپرس پرونده برای جریمه ترامپ به دلیل بیان اظهاراتی درباره مایکل کوهن را رد کرد. 

Page Generated in 0/0057 sec