printlogo


کد خبر: 286647تاریخ: 1403/4/3 00:00
نتایج نظرسنجی انتخابات مجلس انگلیس نشان از پیروزی حزب کارگر دارد
انگلیس چپ می‌کند؟

گروه بین‌الملل: انتخابات مجلس عوام انگلیس 4 جولای/ 14‌تیر برگزار می‌شود و طبق آخرین نظرسنجی‌ها حزب محافظه‌کار حاکم بر این کشور شکست سختی از جریان چپ و راست افراطی خواهد خورد  که در چندده سال گذشته بی‌سابقه است. نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است انتخابات سراسری این کشور روز ۴ جولای برگزار خواهد شد. این انتخابات زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد برگزار می‌شود، چون انتظار این بود که در پاییز رای‌گیری انجام شود. حزب محافظه‌کار بریتانیا در نظرسنجی‌ها از سال ۲۰۲۱ رو به افول بوده است. به گزارش اسپوتنیک، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای در خارج از «داونینگ استریت»، در حالی که حزبش (محافظه‌کار) با چالش‌‌هایی برای ادامه دوره ۱۴‌ساله‌اش در قدرت مواجه است، انتخابات عمومی زودهنگام را برای ۴ جولای اعلام کرد. ۳ نظرسنجی معتبر در بریتانیا اینطور پیش‌بینی کردند که حزب محافظه‌کار نخست‌وزیر این کشور ریشی سوناک، شکست سنگینی در انتخابات پارلمانی 4 جولای از حزب کارگر خواهد خورد و به «انقراض انتخاباتی» دچار خواهد شد. به گزارش رویترز، نظرسنجی‌ها در نیمه‌ راه انتخابات بریتانیا انجام می‌شود؛ یک هفته پس از آنکه احزاب محافظه‌کار و کارگر برنامه‌های خود را اعلام کردند و اندکی قبل از اینکه رای‌دهندگان شروع به دریافت برگه‌های پستی کنند.
سوناک بسیاری از اعضای حزب خود را با اعلام انتخابات زودهنگام در 22 مه غافلگیر کرد که برخلاف انتظارات گسترده عمومی بود، مبنی بر اینکه او تا اواخر سال صبر خواهد کرد تا زمان بیشتری برای بهبود استانداردهای زندگی پس از بالاترین تورم 40 سال اخیر داشته باشد. نظرسنجی «شرکت تحقیقات بازار ساوانتا» نشان داد حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر 46 درصد آرا را به دست خواهد آورد که نسبت به نظرسنجی قبلی 2 درصد افزایش داشت. این در حالی است که حمایت از محافظه‌کاران با 4 درصد کاهش به 21 درصد خواهد رسید. این نظرسنجی از 12 تا 14 ژوئن برای «ساندی تلگراف» انجام شد.
نظرسنجی موسسه «سرویشن» که روزنامه «ساندی تایمز» آن را منتشر کرد، پیش‌بینی کرد محافظه‌کاران در نهایت فقط 72 کرسی مجلس عوام 650 عضوی را کسب می‌کنند که کمترین میزان در تاریخ 200 ساله آنها خواهد بود. این در حالی است که حزب کارگر 456 کرسی به دست خواهد آورد. این نظرسنجی از 31 مه تا 13 ژوئن انجام شد. بر اساس نظرسنجی سرویشن، حزب کارگر 40 و محافظه‌کاران 24 درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد و حزب اصلاحات بریتانیا به رهبری نایجل فاراژ، فعال سابق «برگزیت» و رقیب راستگرای محافظه‌کاران، 12 درصد رای خواهد آورد. در نهایت، نظرسنجی «آپینیوم» که برای روزنامه «ساندی آبزرور» از 12 تا 14 ژوئن انجام شد، نشان داد حزب کارگر 40 درصد، محافظه‌کاران 23 درصد و اصلاحات 14 درصد آرا را کسب خواهند کرد.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات پیش رو ۲۵۷ کرسی را از دست خواهد داد. بنا به این گزارش، یک شهروند انگلیسی درباره علت روگردانی مردم از حزب حاکم این کشور می‌گوید: ریشی سوناک نخست وزیری‌اش فاجعه‌بار است. حزب محافظه‌کار نشان داد دیگر از رای‌دهندگان سنتی‌اش نمایندگی نمی‌کند، هیچ تلاش موثری برای مهار بحران اقتصادی و مشکلات اجتماعی انجام نداده است، به همین علت پیش‌بینی می‌شود حزب کارگر براحتی برنده انتخابات شود، هرچند امیدی هم به این حزب نیست.
صف 7.5 میلیون نفری بیماران منتظر درمان در بیمارستان‌های دولتی، وضع بالاترین مالیات‌ها بر اساس گزارش موسسه مطالعات پولی در انگلیس و افزایش بدهی‌های دولت به بیش از ۲ تریلیارد و 600 میلیارد پوند در کنار بحران‌های اجتماعی از جمله علت‌های رو‌گردانی مردم از حزب حاکم محافظه‌کار پس از ۱۴ سال زمامداری ارزیابی شده است. یک شهروند انگلیسی در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم در این کشور بسیاری از مردم برای تامین هزینه‌های ضروری زندگی مستاصل شده‌اند. به یاد ندارم سازمان ملی بهداشت و درمان ما اینچنین بحران‌زده شده باشد. نظام آموزشی یا خدمات اجتماعی ما اینقدر آسیب دیده باشد. مردم تغییر می‌خواهند اما به نظر حزب رقیب هم نمی‌تواند تغییر خاصی در وضع موجود ایجاد کند. انتخابات عمومی در انگلیس برای تعیین ۶۵۰ نماینده مجلس عوام و تشکیل دولت بعدی انگلیس ۱۴ تیر در سراسر این کشور برگزار می‌شود که به علت شرایط داخلی این کشور و شرایط جهانی، یکی از حساس‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر ارزیابی شده است.
انتظار می‌رود ۲ حزبی که بیشترین سهم از آرا را داشته باشند، در حال حاضر حزب حاکم محافظه‌کار و حزب کارگر باشند.
ریشی سوناک، رهبر 44 ساله حزب محافظه‌کار است، سال ۲۰۲۲ که وی به نخست‌وزیری رسید ۴۲ ساله بود و جوان‌ترین صاحب این منصب در دوره مدرن بود. او همچنین نخستین بریتانیایی - هندی است که نخست‌وزیر شده است. در سوی مقابل، کی‌یر استارمر ۶۱ ساله رهبر حزب کارگر است. او بعد از جرمی کوربین در سال ۲۰۲۰ به رهبری حزب انتخاب شد. او پیش‌تر رئیس دادستانی سلطنتی و مدیر دادستانی عمومی بود.
اردیبهشت امسال بود که حزب کارگر در بسیاری از انتخابات‌ شهرداری‌های این کشور پیروز شد. موفقیت در لندن مهم‌ترین پیروزی این حزب بود. این رای‌گیری در انگلستان و ولز همچنین شاهد دستاوردهای قابل توجهی در سایر مناطق برای حزب اپوزیسیون کارگر و شکست‌های تلخ برای محافظه‌کاران حاکم بریتانیا بود. حزب کارگر توانست در مجموع ۱۸۰ کرسی از شوراهای شهری و شهرداری‌ها را به دست آورد، کنترل 8 شورای محلی دیگر را به دست گیرد و چند پست جدید شهرداری را پر کند. علاوه بر کلانشهر لندن، سوسیال‌ - دموکرات‌ها در شهرهای بزرگی مانند منچستر، لیورپول، لیدز و شفیلد و همچنین در یورک بزرگ و یورکشایر شمالی به پیروز رسیدند. حزب کارگر همچنین در وست میدلندز، منطقه شهری اطراف شهر بیرمنگام با بیش از یک میلیون نفر جمعیت - البته با اختلاف اندک - برنده شد.

Page Generated in 0/0047 sec