printlogo


کد خبر: 286662تاریخ: 1403/4/3 00:00
اخبار

افزایش ۸۸ درصدی عرضه گوشت طیور در اردیبهشت 
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت به ۲۳۸ هزار و ۳۲۰ تن رسید که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشد ۸۸ درصدی داشته است. بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت امسال، وزن گوشت عرضه‌‌شده انواع طیور کشتارشده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در این ماه جمعا ۲۳۸ هزار و ۳۲۰ تن گزارش شده که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با ۲۲۹ هزار و ۸۹۶ تن ۹۶,۵ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده در این ماه را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون نیز با 2 هزار و ۹۸۵ تن و سایر انواع طیور با 5 هزار و ۴۳۹ تن به‌ترتیب 1.2 درصد و 2.3 درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص دادند. گفتنی است مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ با ماه مشابه سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده افزایش ۸۸ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل (فروردین) حدود  6 درصد افزایش داشته است.
***
پرتاب ۲ ماهواره در تیرماه
رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب ۲ ماهواره در تیرماه خبر داد و گفت: سازگاری و تست‌های مشترک پرتاب و پرتابگر جزو موضوعات مهم و حساس است که گاه به دلیل برخی مسائل فنی ممکن است پرتاب دچار تاخیر شود اما اکنون تست‌های سازگاری میان ماهواره و پرتابگر در حال انجام است. حسن سالاریه، درباره آخرین وضع ماهواره‌های در دست ساخت و آماده پرتاب اظهار داشت: اکنون حدود ۳۰ ماهواره در دست طراحی و ساخت است، البته پروژه‌های ماهواره‌ای در بازه زمانی حدود ۲ سال به بالا تعریف می‌شود. وی افزود: اکنون ماهواره ناهید۳، پارس۳، ۲ ماهواره راداری، پارس۲ و مدل ارتقایافته پارس ۱ در دست کار و توسعه است. ساخت ماهواره پارس۲ و نمونه ارتقایافته پارس یک در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم امسال رونمایی و آماده پرتاب شوند. رئیس سازمان فضایی ایران گفت: چند هفته قبل نیز نمونه پروازی ماهواره کوثر رونمایی شد که قرار بود در همان زمان پرتاب شود اما چون پرتاب بین‌المللی بود و شرایط پرتابگر مهیا نشد، به زمان دیگری موکول شده است و الان منتظر پرتابگر هستیم. سالاریه با بیان اینکه نخستین پروژه ماهواره راداری کشور سال آینده به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: چند ماهواره کوچک تحقیقاتی نیز در حال طراحی و تولید است که در تلاش هستیم حتما یکی از نسخه‌های ماهواره‌های سری «پژوهش» تا پایان سال جاری آماده و از طریق پایگاه فضایی چابهار پرتاب شود. وی اعلام کرد: نمونه‌های آزمایشی منظومه شهید سلیمانی نیز به‌زودی به پایان می‌رسد و نخستین پرتاب‌های آن در سال جاری انجام خواهد شد. معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه‌ریزی جدی برای انجام ۲ پرتاب در تیرماه داریم، البته سازگاری و تست‌های مشترک پرتاب و پرتابگر جزو موضوعات فنی مهم و حساس است که گاهی به دلیل برخی مسائل فنی ممکن است دچار تاخیر شود. اکنون تست‌های سازگاری میان ماهواره و پرتابگر در حال انجام است. سالاریه گفت: ما در آزمایشگاه و روی کاغذ باید به ۱۰۰ درصد اطمینان برسیم تا پرتاب را انجام دهیم. اگر در تست‌ها احتمال موفقیت حتی ۹۹ درصد باشد، صبر می‌کنیم تا تست‌ها تکرار شود و به ۱۰۰ درصد اطمینان برسیم و پس از آن برای پرتاب به میدان می‌رویم.
***
تأمین 15.5 میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات 
در 3 ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، ۱۵ میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی 3 میلیارد و 595 میلیون دلار،‌ برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ 8 میلیارد و 815 میلیون دلار و برای خدمات 327 میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات 2 میلیارد و 817 میلیون دلار تامین ارز انجام شد. بالسینی بیان کرد: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 2 میلیارد و 980 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 615 میلیون دلار و در مجموع 3 میلیارد و 595 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ 28500 تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.
 سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و 161 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و 431 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 608 میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل 770 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 405 میلیون دلار انجام شده است. این گروه‌های صنایع همچنین به‌ترتیب 668، 139، 540، 512 و 23 میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز 30 خرداد سال جاری دریافت کرده‌اند. علاوه بر این گروه‌ها، 4 میلیارد و 440 میلیون دلار ارز نیمایی و 942 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است. بالسینی افزود: میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به 2 تیر، 38 هزار و 486 تومان برای دلار، 41 هزار و 156 تومان برای یورو، 10 هزار و 479 تومان برای درهم و 5 هزار، 300 تومان برای یوآن، 428 تومان برای روبل و یک هزار و 171 تومان برای لیر محاسبه شده است.

Page Generated in 0/0050 sec