printlogo


کد خبر: 286664تاریخ: 1403/4/3 00:00
بانک‌ها؛ مقصر عدم پیشرفت متناسب ساخت مسکن ملی

مردم در تأمین مسکن مورد نیازشان به عنوان یک نیاز اولیه با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند. با توجه به این واقعیت، دولت سیزدهم در پی ترک فعل‌های دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدنش و حتی پیش‌تر از آن در شعارهای انتخاباتی‌اش به ضرورت تولید انبوه مسکن تأکید داشت.
علیرضا نوین، عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «وطن امروز»، درباره نحوه همکاری نظام بانکی در حوزه ساخت و ساز مسکن بویژه پروژه‌های مسکن ملی اظهار کرد: رئیس‌جمهور شهید کشور در زمینه تمام مسائلی که مشکلات مردم محسوب می‌شد، دغدغه داشت. 
وی ادامه داد: بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی، مسکن یک نیاز واقعی برای همه مردم در نظر گرفته شده است. تأمین مسکن متناسب با نیاز خانوارها حق آنهاست. بر اساس همین بندها، دولت شهید رئیسی موضوع مسکن را جزو اولویت‌هایش قرار داده بود.
نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید رئیسی این بود که ایشان بسیار مردمی بودند و مشکلات و شرایط مردم را بدرستی درک می‌کردند. با توجه به این واقعیات، تأمین مسکن برای شهید رئیسی تبدیل به یک شعار انتخاباتی شد.
* تأمین ۷۰۰ هزار مسکن به صورت سالانه نیاز کشور است
نوین گفت: شهید رئیسی درباره کم‌کاری‌های دولت‌های قبل در زمینه مسکن نیز حساسیت داشتند. آخرین حرفی که بنده از ایشان در زمینه مسکن شنیدم این بود که تأمین ۷۰۰ هزار مسکن به صورت سالانه نیاز کشور است.
 وی ادامه داد: دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن یک دغدغه بجا و متناسب با قانون اساسی بود. مجلس یازدهم نیز همکاری خوبی در زمینه مسکن داشت و قانون جهش تولید مسکن به تصویب رسید.
* هر دولتی موظف است توجه اساسی به مسکن داشته باشد
نماینده مردم در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: دولت و مجلس در کنار یکدیگر تلاش داشتند و دارند که نیاز مردم به مسکن را تأمین کنند. نیاز است هر دولتی که بعد از شهید رئیسی روی کار می‌آید، به نیاز کشور در زمینه مسکن توجه اساسی داشته باشد و برای تولید انبوه مسکن تلاش کند.
نوین گفت: تولید ۷۰۰ هزار مسکن در سال که نیاز مردم است، مطالبه مردم و نمایندگان آنها از دولت بعدی خواهد بود. موضوع مسکن باید مانند مسائلی همچون کنترل تورم و بهبود معیشت مردم در دستور کار قرار داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز مردم به مسکن، مجلس دوازدهم قطعاً برنامه‌هایی در این حوزه خواهد داشت که امیدواریم جنبه عملیاتی داشته باشد و به حل مشکلات کشور کمک کند.
* بانک‌ها در زمینه تسهیلات ساخت مسکن کم‌کاری کرده‌اند
نوین خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بانک‌ها در زمینه تسهیلات ساخت مسکن کم‌کاری کرده‌اند و همکاری لازم را با دولت نداشته‌اند. دولت شهید رئیسی با توجه به دغدغه ویژه ایشان به مساله خانه‌دار کردن مردم از مسیر ساخت مسکن، قدم‌های اساسی در راستای تولید مسکن در کشور برداشت اما مقصر اصلی در زمینه عدم ساخت، بانک‌ها هستند که با نپرداختن تسهیلات ساخت مسکن مشکل‌ساز شدند. این موضوع قطعاً در دولت جدید و مجلس دوازدهم پیگیری خواهد شد. امیدواریم در سایه همدلی بتوانیم این نیاز اساسی مردم عزیز مخصوصاً دهک‌های اول، دوم و سوم را مرتفع کنیم.  وی ادامه داد: قرار بر این بود که تسهیلات ساخت مسکن با سود ۹ درصد پرداخت شود اما بانک‌ها مشکلاتی از قبیل نقدینگی را مطرح می‌کنند. واقعیت این است که بانک‌ها به امور اقتصادی فراتر از وظایف خودشان مشغولند و تمایلی به انجام تکالیف قانونی‌شان در حوزه مسکن ندارند.

Page Generated in 0/0043 sec