printlogo


کد خبر: 286679تاریخ: 1403/4/3 00:00
نگاه
کانادا؛ مقلد تروریست‌ها

مهدی بختیاری: اقدام دولت کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به عنوان یکی از 2 نیروی رسمی نظامی جمهوری اسلامی ایران، بدون شک اقدامی نسنجیده و حرکتی خصمانه و مغایر موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران است اما روابط بین‌الملل در طول سال‌ها نشان داده است قدرت‌های استعماری و اقمار و دنباله‌‌روهای آنها در اتخاذ تصمیمات سیاسی اینچنینی پایبند به قوانین و موازین بین‌المللی نیستند.
چهارشنبه 29 خرداد (19 ژوئن 2024) «دومینیک لبلانک» وزیر امنیت عمومی کانادا با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و مقابله با افراد یا نهادهای وابسته به این سازمان ایرانی از این پس لازم‌الاجراست.
سایت رسمی دولت کانادا در بخش توضیح این حکم تحریمی، بانک‌ها و مؤسسات مالی کانادایی را ملزم کرده است اموال و دارایی‌های مرتبط با سپاه پاسداران را فوراً مسدود کنند.
پس از اعلام رسمی این خبر «ملانی جولی» وزیر خارجه کانادا از شهروندان این کشور خواست از سفر به ایران خودداری کنند.
1ـ سپاه پاسداران در چند دهه اخیر بویژه با پایان جنگ تحمیلی و تقویت نیروی قدس به عنوان شاخه برون‌مرزی سپاه، شناخته‌شده‌ترین و موثرترین سازمان‌ در سطح دنیا در مقابله با تروریسم است.
با شروع درگیری در کشورهای منطقه نظیر سوریه و عراق و گسترش گروه‌های تکفیری در بسیاری از جوامع از جمله کشورهای غربی، این سپاه پاسداران بود که پرچم مبارزه با تروریسم بین‌المللی را برداشت و همین مقابله سخت و نبرد با تکفیری‌ها و خشکاندن ریشه‌های اصلی‌ ویروس داعش در منطقه جلوی شیوع آن در جهان را تا حد زیادی گرفت.
دنیای غرب با ناتوانی در کنترل این گروهک‌های دست‌ساخته خودش، به واسطه عملکرد تروریست‌ها دچار ضربات سنگین شد و اقدامات تروریستی در این کشورها نیز به وفور انجام شد و این همانجایی است که اثرگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان قدرتمند ضدتروریستی را در جهان نشان می‌دهد.
2 ـ سپاه پاسداران به عنوان نیروی نظامی رسمی کشورمان، سال‌هاست از مرز بازدارنگی در داخل علیه تهدیدات بیرونی عبور کرده و مرزهای امنیت ایران را تا هزاران کیلومتر دورتر گسترانده است.
حاصل زحمات سرداران شهیدی مانند سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس و اصلی‌ترین شخصیت ایرانی در مبارزه با تروریسم جهانی را زمانی می‌توان بهتر درک کرد که به گفته مقامات سیاسی کشورهایی نظیر سوریه، عراق و لبنان توجه کنیم که اگر ایران و سپاه پاسداران و ژنرال شهید سلیمانی و نیروهایش نبودند معلوم نبود چند شهر در منطقه غرب آسیا و کشورهای اسلامی به تصرف تروریست‌های تکفیری داعش درمی‌آمد و چند هزار زن و کودک بی‌گناه از مسلمانان و غیرمسلمانان قربانی آن می‌شدند.
3 ـ سپاه همانطور که از نامش برمی‌آید، پاسدار منافع انقلاب اسلامی در همه جهان است و از همین رو است که سپاه مرز نمی‌شناسد و منافع انقلاب اسلامی و در راس آن جمهوری اسلامی ایران را در هر نقطه از جهان و در هر جا در پهنه دریاها هم باشد محافظت می‌کند و این را در تقابل‌های متعدد با دزدان دریایی کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه نشان داده است.
در داخل نیز سپاه پاسداران مهم‌ترین حافظ امنیت کشور در برابر توطئه‌های سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است که در مقاطع مختلف سعی کردند با استفاده از فضای سیاسی داخلی نظیر انتخابات، زمینه‌ساز آشوب و اغتشاش در کشور شوند.
در عرصه‌ای دیگر، سپاه در مقابله با سرویس‌های جاسوسی دنیا و بویژه دولت‌های متخاصم، کارنامه‌ای درخشان دارد و از همین نگاه است که می‌توان علت تقلید دولت کانادا از دولت تروریست آمریکا در تحریم سپاه پاسداران و قرار دادن آن در لیست گروه‌های به اصطلاح تروریستی را بخوبی فهمید.
دولت تروریست آمریکا به عنوان بزرگ‌تر این کشورها با ترور فرمانده شهید حاج‌قاسم سلیمانی ۵ سال قبل اوج عصبانیتش از تاثیرگذاری سپاه پاسداران در عرصه‌های داخلی و خارجی و مقابله با تروریسم بین‌الملل را نشان داد و این اقدام کانادا - که حتی کشورهای بزرگ اروپایی نیز نسبت به آن با احتیاط عمل می‌کنند - نیز نشانه دیگری از خصومت دولت این کشور با ایران و حافظان امنیت ایران است.

Page Generated in 0/0058 sec