printlogo


کد خبر: 286686تاریخ: 1403/4/4 00:00
در آستانه سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن، دموکرات‌ها نگران کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا در میان رأی‌دهندگان یهودی و کودتای لابی اسرائیلی در کنگره هستند
وحشت بایدن از نتانیاهو

ادامه‌دار شدن جنگ یک‌طرفه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در حالی واکنش افکار عمومی غرب از جمله افزایش موج یهودستیزی را در پی داشته که دولتمردان آمریکایی و اروپایی نیز قربانی تحولات بی‌سابقه در پایگاه اجتماعی آرای خود شده‌اند. 
از جمله اینکه زنگ خطر مرتبط با کاهش محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان یهودی در آمریکا به صدا درآمده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، جدا از این مساله که موقعیت بایدن تحت تاثیر جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در برابر رای‌دهندگان عرب -  آمریکایی و دیگر گروه‌های مترقی به خطر افتاده است، بررسی‌های جدید حاکی از به خطر افتادن موقعیت وی در میان آن گروه از رای‌دهندگان یهودی در آمریکاست که تعداد آرای‌شان برای پیروزی بایدن در ایالت‌های موسوم به میدان نبرد، یعنی ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان، جورجیا، ویسکانسین و آریزونا قابل توجه بوده و بسیار تاثیرگذار است. 
با آنکه نتایج یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد بیشتر رای‌دهندگان یهودی در بحث یهودستیزی اعتماد بیشتری به بایدن و دموکرات‌ها در مقایسه با میهن‌پرستان حامی ترامپ دارند و دولت بایدن نیز برخی اقدامات ویژه را جهت جلب آرای این گروه متنفذ انجام داده اما چند تن از رهبران یهودی از هر 2 طیف اصلی لائیک‌ها و متشرعین، به طور خصوصی نسبت به مواضع بایدن در قبال جنگ غزه انتقاد کرده و از احتمال افزایش ناامیدی طیف خود  از بایدن خبر داده‌اند.  آنها نوع موضع‌گیری بایدن به جریان اعتراضات دانشجویی چند ماه اخیر در آمریکا را زمینه‌ساز افزایش آنچه یهودستیزی خوانده می‌شود دانسته‌اند. برخی گزارش‌ها نیز از احتمال تغییر مسیر آرای رای‌دهندگان یهودی حامی اسرائیل مرتبط با لابی آیپک - که طیف بزرگ‌تر یهودیان ینگه دنیا را شامل می‌شوند - به سمت دونالد ترامپ، در انتخابات پاییز آتی حکایت دارد. بویژه ۲ عامل مربوط به ادعای تلاش کاخ سفید برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا بر روند و میزان محبوبیت بایدن در میان یهودیان تندروتر ایالات متحده موثر بوده است. این باعث شده برخی رهبران حزب دموکرات همصدا با همتایان جمهوری‌خواه‌شان، خواهان تغییر موضع او در زمینه محدود کردن روند ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی شوند. 
حال همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش اسرائیل به واشنگتن و برنامه او برای سخنرانی در کنگره، میان طیف اکثریت حزب دموکرات ولوله افتاده که نکند این رویداد، تبدیل به یک کودتای سیاسی علیه بایدن شود. منظور آنها راه افتادن یک کارزار تبلیغاتی هماهنگ میان جمهوری‌خواهان و حزب لیکود به نفع ترامپ و علیه بایدن، برای جلب آرای غالب لابی آیپک و متنفذان یهودی آمریکاست.
گزارش‌ها حاکی از نگرانی  فزاینده کاخ سفید  درباره عواقب سخنرانی ماه آتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره بویژه در رابطه با  انتقاد علنی از جو بایدن و دولت او درباره جنگ غزه است. 
این یادآور رخدادی مشابه است که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری باراک اوباما - که بایدن معاون او بود - باعث آشفتگی در مرکز حاکمیت ایالات متحده شد و با قدرتنمایی نتانیاهو در لابی‌های سیاسی واشنگتن و سخنرانی او در کنگره، باعث بی‌اعتباری هر چه بیشتر احزاب سیاسی آمریکا در مقایسه با دولت سایه صهیونیستی شد؛ موضوعی که آبروی اوباما و دموکرات‌های حاکم را در مسقط‌الراس قدرت‌شان برده و در ادامه باعث تقویت موضع دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در لابی آیپک شد که به پیروزی نهایی او در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 انجامید.
اواسط هفته گذشته، نتانیاهو ویدئویی را منتشر کرد که در آن واشنگتن را به نگهداری سلاح و مهمات [برای اسرائیل] برای چندین ماه و عدم ارسال آن برای رژیم خود متهم کرد. او همچنین در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، مدعی شد مذاکره آرام با دولت بایدن مشکل مزبور را حل نکرده که به منظور تهدید و باج‌گیری سیاسی تل‌آویو از واشنگتن بود.
روز شنبه، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به تارنمای پولیتیکو گفت: «نتانیاهو قرار است ماه آینده در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند و هیچ‌کس نمی‌داند او چه خواهد گفت». یک مقام بلندپایه ناشناس دیگر  نیز به این نشریه  آمریکایی گفته نتانیاهو می‌تواند اوضاع را در صحن کنگره برای دولت بایدن بدتر کند. از نظر او سخنرانی آتی نتانیاهو می‌تواند برای رئیس‌جمهوری که برای انتخاب مجدد نامزد می‌شود، موقعیتی پیچیده به لحاظ دیپلماتیک و وضعیت سیاسی مضحکی در داخل ایجاد کند. به گزارش آکسیوس، کاخ سفید نگران است لفاظی‌های نتانیاهو شکاف سیاسی فعلی بین تل‌آویو و واشنگتن را عمیق‌تر کند. تیم بایدن به‌طور خصوصی ظاهرا از ناسپاسی نخست‌وزیر اسرائیل عصبانی و شوکه  است.
شاید به همین خاطر است که در فاصله یک ماه به سفر نتانیاهو به واشنگتن، بایدن هنوز رسما او را به کاخ سفید دعوت نکرده، هر چند نزدیکان کاخ سفید می‌گویند احتمالا یک دیدار رودررو بین این دو برگزار خواهد شد، زیرا امتناع از این کار سیلی بزرگی به صورت اسرائیل خواهد بود که سیلی بزرگ‌تر لابی اسرائیلی به حزب دموکرات را در پی خواهد داشت.
***
برگزاری بزرگ‌ترین تظاهرات اسرائیلی‌ها ضد نتانیاهو بعد از 7 اکتبر
اهالی معترض فلسطین اشغالی در مخالفت با سیاست‌های کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی،  بزرگ‌ترین تجمع ضددولتی اسرائیلی‌ها پس از ۷ اکتبر  - عملیات توفان الاقصی - را در تل‌آویو برگزار کردند. به گزارش کالکالیست، شنبه شب  تقاطع کاپلان در تل‌آویو شاهد بزرگ‌ترین تجمع تظاهرات‌کنندگان معترض علیه کابینه نتانیاهو از زمان آغاز جنگ غزه بود. این تظاهرات در ادامه تجمعات شنبه‌شب‌های ماه‌های اخیر مخالفان رژیم بود و طی آن جمع کثیری در نقاط مختلف فلسطین اشغالی خواهان برگزاری انتخابات زودرس و انحلال کابینه نتانیاهو در سایه ادامه جنگ و ادامه‌دار شدن مساله اسرا بعد از گذشت 260 روز از آغاز جنگ شدند. به‌ نوشته این رسانه عبری‌زبان، شامگاه شنبه 70 نقطه از فلسطین اشغالی شاهد تجمع معترضان بود، در حالی که 2 هزار نفر نیز در نزدیکی اقامتگاه نتانیاهو تجمع کردند اما این حضور با واکنش نیروهای امنیتی اسرائیل مواجه شد و شماری از فعالان معترض دستگیر شدند. به گزارش شبکه 12 تلویزیون اسرائیل، نیروهای پلیس با حمله به تظاهرات‌کنندگان که مقابل مقر حزب لیکود در تل‌آویو تجمع کرده بودند، با آنها درگیر شدند.
بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد که چند روز پیش از سمت خود در کابینه جنگ رژیم استعفا کرده بود، به ‌همراه چند عضو کنست در منطقه کرمی جات (در جنوب فلسطین اشغالی) در جمع تظاهرات‌کنندگان حاضر شد. سازمان‌دهندگان تظاهرات پیش‌بینی  کردند در آینده نزدیک شاهد حضور یک میلیون معترض در خیابان‌های فلسطین اشغالی باشند. 

 


Page Generated in 0/0057 sec