printlogo


کد خبر: 286697تاریخ: 1403/4/4 00:00
میانگین بارش‌های کشور نرمال شد
رشد 18 درصدی بارش‌های امسال نسبت به پارسال
احد وظیفه در گفت‌وگو با «وطن امروز»: جز استان‌های تهران، سمنان و قزوین، مابقی استان‌ها امسال از نظر بارندگی شرایط خوبی را تجربه کردند

بهار امسال در حالی با بارش‌های نرمال و فرانرمال سپری شد که بارندگی‌های مناسب طی 3 ماه گذشته باعث شد خیلی از مناطق از بحران کمبود منابع آبی خارج شوند، به طوری که چند سد کشور سرریز شد و ذخایر آب اغلب سدها نیز بهبود یافت؛ بارندگی‌هایی که به گفته رئیس سازمان هواشناسی اگر چه در برخی مناطق خساراتی را به بار آورد ولی میانگین بارش کشور پس از ۴ سال کم‌بارشی را به نرمال بلندمدت رسانده است.
مجموع بارش‌های امسال تا اول تیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 204.1 میلیمتر بود، رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول تیرماه ۱۴۰۳ با رشد یک میلیمتری نسبت به هفته گذشته به 241.6 میلیمتر رسید. افزایش بارش‌های خردادماه امسال شاخص کلی بارش را در کشور بهبود بخشید. اگر چه وضعیت کلی بارش‌ها در کشور خوب شده اما در بخش استانی همچنان ۱۱ استان کشور نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارش دارند. بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری تا اول تیرماه 241.6 میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به 235.8 میلیمتر دوره بلندمدت ۲ درصد افزایش دارد. با وجود بهبود شاخص کلی بارش‌ها اما در برش استانی ۱۱ استان شامل بوشهر، تهران، قزوین، فارس، چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، خراسان رضوی، زنجان، البرز، گیلان و هرمزگان شاهد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت هستند. سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به پیشبرد برنامه منابع و مصارف آب برای عبور بدون تنش از تابستان جاری، گفت: تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرف و بد مصرف در راستای مدیریت منابع آبی اعمال می‌شود. با آنکه فصل بهار با بارش‌های مناسب به اتمام رسید اما این روزها همچنان شاهد بارش‌های پراکنده در برخی استان‌های کشور هستیم. موسسه تحقیقات آب نیز اعلام کرد: از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه‌ ارس و حوضه رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز پرباران‌ترین حوضه‌های درجه ۲ کشور هستند. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای هفته جاری (۳ تا ۸ تیر) وقوع بارش‌ها در شمال غرب و مناطقی از شمال کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق مقادیر تجمعی بارش ۷۵-۵۰ میلیمتر پیش‌بینی‌ شده است. بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه یک کشور، حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین 15.1 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 100.4 میلیمتر و حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مقدار میانگین 8.5 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 97.9 میلیمتر پرباران‌ترین حوضه‌های ‌کشور در هفته جاری خواهند بود. همچنین حوضه آبریز مرزی شرق با مقدار میانگین صفر میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 0.1 میلیمتر کم‌باران‌ترین حوضه درجه یک کشور است. بر اساس این گزارش، از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه‌ ارس با متوسط بارش 17.9 میلیمتر و بیشینه بارش 100.4 میلیمتر و حوضه رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز با مقدار میانگین 45.2 میلیمتر و بیشینه نقطه‌ای 98.7 میلیمتر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه ۲ کشور هستند. همچنین از میان استان‌های کشور، استان‌های شمالی و شمال غرب کشور با بارش تجمعی معادل ۷۵-۵۰ میلیمتر در هفته جاری پربارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.
احد وظیفه در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه بارش‌ها در سال جاری در اغلب نقاط کشور نرمال و فراتر از نرمال اتفاق افتاده است، گفت: طبق گزارش‌های موجود به جز 3 استان سمنان، تهران و قزوین مابقی استان‌های کشور از حیث بارندگی شرایط خوبی را در سال جاری تجربه کرده‌اند اما این بارش‌ها هنوز در برخی استان‌ها به دلیل کم‌بارشی‌های سنوات گذشته و استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی بخشی از کمبودها را جبران نکرده است.
وی اضافه کرد: از نظر هواشناسی شرایط بارش‌ها و تامین منابع آبی سدها در کشور نسبتا خوب است، به طوری که خیلی از سدها هم‌اکنون پرآبند اما در برخی استان‌ها چون تهران، خراسان رضوی، سمنان، قزوین البرز که این مناطق جمعیت زیادی را در بر دارند و از طرفی بارش‌های نرمالی را نیز کسب نکرده‌اند، چون مصرف آب نیز در این استان‌ها بالاست، شرایط نرمالی ندارند ولی بقیه استان‌ها شرایط مناسبی در بارندگی و منابع آبی پشت سدها دارند.
وظیفه خاطرنشان کرد: دلیل عمده این است که یک دهه کم‌بارشی سال‌های گذشته باعث شده است فشارهای زیادی بر منابع آب‌های زیرزمینی وارد شود با این وجود هرچند بارش‌های نرمال سال آبی جاری منابع آبی را بهبود بخشیده است ولی همچنان نیاز به مدیریت مصرف آب در برخی استان‌ها احساس می‌شود. از طرفی بارش‌های نرمال و فرانرمال طی ماه‌های گذشته توانسته است برخی استان‌ها را از تنش آبی در تابستان خارج کند.

Page Generated in 0/0054 sec