printlogo


کد خبر: 286703تاریخ: 1403/4/4 00:00
اخبار

سرمایه‌گذاری ۹۵ میلیون دلاری ایران در جمهوری باکو طی ۳ ماه
شبکه خبری آذرنیوز در گزارشی اعلام کرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) ایران در جمهوری آذربایجان طی ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۹۴,۸ میلیون دلار رسیده است. محاسبات این رسانه که بر اساس داده‌های بانک مرکزی آذربایجان انجام شده، نشان می‌دهد این رقم در مقایسه با رقم سال 2023، 5.69 درصد (5.7 میلیون دلار) افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آذربایجان 6.3 درصد است. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در آذربایجان در سال 2023 بالغ بر 395.9 میلیون دلار بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد آذربایجان سال گذشته 6.6 میلیارد دلار بود که رشد 6.1 درصدی داشته است.
***
۴۰۰ هزار دستگاه موتوسیکلت برقی  در کشور تولید می‌شود
سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید ۴۰۰ هزار دستگاه موتوسیکلت برقی در کشور خبر داد. احمد آقایی گفت: برنامه وزارت صمت تولید حداقل 400 هزار دستگاه موتوسیکلت برقی است که با حمایت‌های این وزارتخانه و توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل وزارت صمت با بیان اینکه سال 1403 برنامه تولید یک میلیون دستگاه موتوسیکلت را در دستور کار داریم، افزود: حدود 600 هزار موتوسیکلت در سال 1402 تولید شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 12 میلیون و 500 هزار موتوسیکلت در کشور تردد می‌کنند، گفت: بخشی از این موتوسیکلت‌ها فرسوده است. آقایی بیان داشت: به دنبال آن هستیم که در حوزه جایگزینی موتوسیکلت‌های فرسوده، مستقیم در حوزه موتوسیکلت‌های برقی ورود کنیم.
***
تکذیب آمارهای حسن روحانی توسط بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول
در حالی که حسن روحانی، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم به تازگی اعلام کرده «سال ۱۳۹۵ با 14.2 درصد، نخستین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم»، منابع معتبر اقتصادی جهان این آمار را رد می‌کنند. حسن روحانی به تازگی در اظهارنظری درباره رشد اقتصادی در دولت خود گفته بود سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی ایران به 14.2 درصد رسید و ایران رتبه اول جهان از لحاظ شاخص رشد اقتصادی را کسب کرد. برای ارزیابی اظهارنظر حسن روحانی، به آمار ۲ نهاد بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مراجعه کردیم که نشان می‌دهد در دوره ۸ ساله دولت روحانی، ایران از لحاظ رشد اقتصادی نه تنها در رتبه اول جهان قرار نگرفته است، بلکه جایگاه کاملا نامطلوبی داشته است. بانک جهانی رتبه ایران از لحاظ رشد اقتصادی در سال مورد اشاره حسن روحانی یعنی سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ میلادی را رتبه ۶ جهان اعلام کرده است. صندوق بین‌المللی پول هم رتبه ایران را از لحاظ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ بین کشورهای جهان رتبه ۵ اعلام کرده است. همین ۲ نهاد بین‌المللی متوسط رشد اقتصادی ایران در دوره ۸ ساله دولت روحانی را بسیار پایین اعلام کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی ایران در ۸ سال دولت روحانی را 1.5 درصد اعلام کرده و به این ترتیب ایران در مدت مذکور در رتبه ۱۲۲ جهان قرار گرفته بود. صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی ایران در ۳ سال اخیر در دولت رئیسی را 4.4 درصد و رتبه جهانی آن را ۸۵ اعلام کرده است. بر این اساس رتبه جهانی ایران از لحاظ شاخص رشد اقتصادی در دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی ۳۷ پله بهبود یافته است. بانک جهانی هم متوسط رشد اقتصادی ایران در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم را 1.5 درصد و رتبه جهانی آن را ۱۲۷ عنوان کرده است.
***
واردات شمش طلا ۳ برابر شد
گمرک ایران اعلام کرد در ۳ ماه نخست سال جاری 6.6 تن شمش طلا از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر شده است. ارزش شمش طلای استاندارد وارد شده به کشور در مدت یادشده به رقم 476 میلیون دلار رسید‌، این در حالی است که سال گذشته طی همین مدت 2 تن شمش طلا به ارزش 130 میلیون دلار وارد کشور شده بود. این گزارش حاکی است، 91.64 درصد از وزن شمش طلای وارداتی در این مدت از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است. بر اساس این گزارش، گمرک باشماق و مشهد با اختصاص 5 و 1.51 درصد از وزن کل واردات شمش طلا به کشور در رده‌های بعدی قرار گرفتند. شایان ذکر است هیات دولت آذرماه سال 1401 مصوب کرد تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود که پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.
***
ثبت اطلاعات سکونت در سامانه اسکان شرط صدور دسته چک است
به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، از ۱۵ تیرماه تغییراتی در صدور دسته چک‌های صیادی اعمال خواهد شد؛ متقاضیان باید در سامانه اسکان اطلاعات سکونتی خود را ثبت کنند. البته در مرحله اول جلوی انجام کار و صدور دسته چک گرفته نمی‌شود. مهران محرمیان درباره چرایی عدم اتصال بانک مرکزی به سامانه اسکان و استعلام چک‌های صیادی، اظهار داشت: تست‌ها در حال انجام است و  تا ۱۵ تیرماه عملیاتی می‌شود اما در مرحله اول جلوی انجام کار و صدور دسته چک گرفته نمی‌شود. تا مدتی فقط به افراد هشدار داده می‌شود و بتدریج بعد از مدت کوتاهی جلوی صدور دسته چک جدید برای افرادی که هنوز در سامانه املاک و اسکان محل سکونت خود را ثبت نکرده باشند، گرفته می‌شود. گفتنی است بر اساس بند 7 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 99، افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیش از 20 دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاه‌هایی که باید سامانه‌های خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است. 

Page Generated in 0/0085 sec