printlogo


کد خبر: 286723تاریخ: 1403/4/6 00:00
دور دنیا

چین خاک بخش دور ماه را به زمین آورد
در یک رخداد اکتشافی تاریخی، کاوشگر ماه‌نورد چینی بعد از ظهر دیروز به وقت پکن، خاک بخش غیرقابل مشاهده کره ماه برای زمینیان را با موفقیت به کره زمین آورد. ماه‌نورد «چانگ ئه-6» در بخش سی‌زی‌وانگ منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد. این کاوشگر 3 مه از شهر ون جیانگ استان «های‌نان» به فضا پرتاب شد. پرتاب این کاوشگر نخستین تلاش بشر برای جمع‌آوری نمونه خاک نیمه دور ماه بوده است. شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین که در عین حال دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس کمیسیون مرکزی نظامی این کشور نیز هست، در پیام تبریک به مناسبت این عملیات اکتشافی موفق گفت: «کاوشگر چانگ ئه-6 که برای نخستین بار در طول تاریخ بشر نمونه خاک سمت دور کره ماه را به زمین منتقل کرده است، نتیجه قابل ملاحظه دیگری در روند تبدیل کشور به قدرتی مهم در حوزه هوافضا و علم و فناوری به شمار می‌آید». او تلاش‌های 20 ساله ثمربخش دست‌اندرکاران پروژه اکتشاف ماه کشور چین را مورد ستایش قرار داد و گفت: «مردم این سهم برجسته شما را برای همیشه یاد خواهند کرد». روز 2 ژوئن بود که مجموعه فرودگر و صعودگر کاوشگر چانگ ئه-6 از مجموعه مدارگرد و ماژول بازگشت‌کننده جدا شده و بر سطح نیمه دور ماه فرود آمده و طی ۲ روز پس از آن، نمونه‌برداری از حوزه قطب جنوب - آیتکن ماه را انجام داد. پس از انجام نمونه‌برداری، صعودگر حامل نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه برخاست و حدود ۶ دقیقه بعد وارد مدار تعیین شده ماه شد. این مجموعه مدارگرد به ماموریت خود ادامه می‌دهد اما کپسول بازگشت آن حاوی نمونه خاک ماه دیروز وارد جو زمین شد.
***
شهادت خواهر اسماعیل هنیه
دیروز سه‌شنبه با شهادت دست کم 32 فلسطینی دیگر در جریان بمباران نوار غزه توسط دژخیمان صهیونیست در دویست‌وشصت‌وسومین روز عملیات توفان الاقصی، آمار رسمی شهدای فلسطینی جنگ غزه به 37 هزار و 658 نفر رسید، در حالی که بیش از 82 هزار نفر نیز در این مدت زخمی شده‌اند. ۲ مورد از حملات بامداد دیروز به ۲ مدرسه که آوارگان فلسطینی در آن اسکان داده شده بودند، انجام شد. بیشتر شهدای 3 حمله اخیر اشغالگران به مناطق مسکونی جداگانه شمال نوار غزه زن و کودک بودند که در میان آنها نام خواهر اسماعیل هنیه نیز به چشم می‌خورد. زهره عبدالسلام هنیه، خواهر ناتنی رئیس دفتر سیاسی حماس هنگام شهادت در منزل یکی از بستگانش در اردوگاه الشاطی واقع در غرب شهر غزه حضور داشت. پیش از این، ۳ تن از فرزندان رئیس دفتر سیاسی حماس به نام‌های حازم، امیر و محمد اسماعیل هنیه در حمله صهیونیست‌ها به خودروی آنها در روز عید فطر به شهادت رسیدند. ۳ نوه هنیه هم در این حمله تروریستی به خیل شهدای غزه پیوستند.
***
اصابت پهپادهای حزب‌الله به مقر ۲ تیپ ارتش اسرائیل
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌‌ای جدید اعلام کرد پهپادهای انتحاری‌اش به مقر ۲ تیپ وابسته به لشکر 91 ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه ناحل گرشوم اصابت کرده و به کشته و زخمی شدن شماری از افسران و نظامیان دشمن منجر شده است. در این بیانیه آمده است: «سایت نظامی بیاض بلیدا و سایت نظامی برکه ریشای ارتش اسرائیل را با سلاح مناسب هدف قرار دادیم و تلفاتی به دشمن وارد کردیم». تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نیز سرایت شعله‌های آتش ناشی از انفجار در این پایگاه به مناطق اطراف را نشان می‌دهد.
* حمله مقاومت عراق به هدف نظامی در حیفا
مقاومت اسلامی عراق نیز بامداد دیروز اعلام کرد یک بخش نظامی در بندر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.
* لیبرمن: یک تیپ کامل خود را در غزه از دست دادیم
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی اعتراف کرد ارتش رژیم در نبرد غزه، تاکنون یک تیپ کامل از نیروهایش را از دست داده است که یا کشته یا زخمی شده‌اند و به همین سبب آنها به نیروی انسانی جدید نیاز دارند؛ بحرانی که بعید است در شرایط حاضر حل شدنی باشد.
***
لاپید: اسرائیل جایگاه خود را در جهان از دست داده است
یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون کنست اعتراف کرد که رژیم صهیونیستی جایگاه خود را در جامعه بین‌الملل از دست داده است. او با تهدید دولت نتانیاهو گفت: «اگر دولت به دنبال تحمیل جنگ بدون نهایت بر ما باشد، باید آن را با دولت دیگر جایگزین کنیم».
***
دیدار ابومرزوق با نماینده پوتین
موسی ابومرزوق، نماینده جنبش حماس در دیدار با میخائیل بوگدانوف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در خاورمیانه و آفریقا به تشریح نسل‌کشی هدفمند رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در نوار غزه و نقشه‌های این رژیم برای الحاق کرانه باختری و قدس به اراضی تحت اشغال خود پرداخت و طرف روس را در جریان تجاوزات آشکار رژیم اشغالگر قدس علیه اسرا و بازداشت‌شدگان فلسطینی در داخل زندان‌های این رژیم قرار داد. ابومرزوق خاطرنشان کرد موضع جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت مبتنی بر همان اصولی است که در قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت بر آنها تاکید شده بود.

Page Generated in 0/0068 sec