printlogo


کد خبر: 286741تاریخ: 1403/4/6 00:00
اخبار

رشد ۵۷ درصدی تجارت خارجی بدون نفت در ۴ سال
تجارت غیرنفتی ایران از حدود ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به حدود ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید.
سال ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۱۳ میلیون و ۱۸۹ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بود و میزان واردات کشور نیز در این سال ۳۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تن و به ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار بوده است.
سال ۱۴۰۰ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور بالغ بر ۱۲۲ میلیون و ۴۱۷ هزار تن و به ارزش ۴۸ میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ افزایش 8.33 درصدی در وزن و 39.17 درصدی در ارزش داشته و میزان واردات کشور در این مدت نیز با افزایش 22.14 درصدی در وزن و افزایش 36.29 درصدی در ارزش در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به ۴۱ میلیون و ۱۹۳ هزار تن و ۵۲ میلیارد و ۹۹۶ میلیون دلار رسیده است.
سال ۱۴۰۱ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۴ میلیون و ۲۵۲ هزار تن و به ارزش ۵۴ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش 1.14 درصدی در وزن و 11.01 درصدی در ارزش دلاری داشت و میزان واردات کشور در این مدت هم با کاهش 9.33 درصدی در وزن و افزایش 13.81 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به ارقام ۳۷ میلیون و ۳۸۵ هزار تن و ۶۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار رسید.
صادرات کشور در سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات برق، نفت، خدمات فنی - مهندسی و تجارت چمدانی حدود ۴۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده و واردات کشور در سال ۱۴۰۲ (با احتساب 1.9 میلیارد دلاری شمش طلای استاندارد) به ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید و وزن واردات در این سال حدود ۳۹ میلیون تن بوده است. 
بنابراین به گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم تجارت خارجی کشور بدون نفت از حدود ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ و در دولت دوازدهم با ۵۷ درصد افزایش به حدود ۱۱۶ میلیون دلار در سال گذشته رسید.
***
ایران امسال ۲۰ میلیون تن غلات تولید می‌کند
سازمان خواربار جهانی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید محصولات کشاورزی ایران امسال با سیاست اتکا به تولید داخل به جای واردات، افزایش بیشتری خواهد داشت. 
گزارش سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد نشان می‌دهد تولید غلات در ایران امسال از ۲۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.
سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد برآورد کرده است تولید گندم در سال جاری 13.5 میلیون تن و مشابه سال گذشته باشد. 
همچنین پیش‌بینی کرده است تولید برنج با ۱۸ درصد افزایش به 2.6 میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. 
در این گزارش آمده است: ایران با وجود تحریم‌ها سیاست‌هایی را برای کاهش وابستگی به واردات محصولات اساسی اتخاذ کرده است. 
گزارش این سازمان حاکی است که ایران جایگاه سوم ذخایر غلات را در بین کشورهای آسیایی دارد، چین و هند 2 کشور با بیشترین ذخایر غلات در آسیا هستند و پس از آن ایران در جایگاه سوم قرار دارد. 
ذخایر غلات چین ۴۱۴ میلیون تن و هند ۶۵ میلیون تن است و ایران 11.8 میلیون تن ذخایر غلات دارد که 8.8۸.۸ میلیون تن آن را گندم تشکیل می‌دهد. 
به علاوه فائو پیش‌بینی کرده است تولید گندم ایران در سال جاری به 13.5 میلیون تن برسد؛ ایران پنجمین کشور بزرگ تولید‌کننده گندم در آسیا پس از کشورهای چین هند، پاکستان و ترکیه است.
***
فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفت: با حذف کد آیسیکِ فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف، فروش طلای دست دوم به صورت رسمی ممنوع شد.
کیومرث امیریان از حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف و ممنوعیت فروش آن در طلافروشی‌ها خبر داد و گفت: اتحادیه‌ها پس از اطلاع‌رسانی و دادن اخطارهای لازم، می‌توانند نسبت به اعمال قانون نسبت به واحدهای متخلف اقدام کنند.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اظهار داشت: پس از مطرح شدن موضوع فروش طلای دست دوم و مستهلک در این کمیسیون تخصصی و پیگیری مجدانه موضوع از طریق مکاتبات و جلسات مستمر با وزارت صمت و اداره استاندارد، درخواست کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق مبنی بر حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف به انجام رسید.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولیدکنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، خوشبختانه این موضوع به انجام رسید و بدین ترتیب هیچ واحد صنفی‌ای اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.
امیریان اظهار داشت: اتحادیه‌های سراسر کشور می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی‌ای تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک‌ماهه، نسبت به اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی برای پلمب یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند.

Page Generated in 0/0050 sec