printlogo


کد خبر: 286779تاریخ: 1403/4/7 00:00
بارش سیل‌آسا در مازندران خسارات فراوانی به جاده‌ها، مزارع و منازل مسکونی وارد کرد؛ ۵ نفر مفقود و 144 تن مصدوم شدند
سیل سوادکوه
محور فیروزکوه به سوادکوه و بالعکس به علت تخریب جاده مسدود است

گروه اجتماعی: با وجود هشدارهای هواشناسی نسبت به وقوع بارش در شهرهای شمالی، شامگاه سه‌شنبه پنجم تیر پس از بارندگی‌های شدید در مناطقی از ارتفاعات مازندران از جمله سوادکوه، جریان‌های سیلابی ایجاد شد که خسارات زیادی به جاده‌ها، منازل مسکونی و مزارع کشاورزی وارد کرد. بر اساس گزارش‌ها سیل در محدوده طالع‌ رودبار سوادکوه منجر به حرکت کردن انبوهی از واریزه‌های کوهی و سنگ‌ها از ارتفاعات به سمت جاده شد و تعداد زیادی از خودروها زیر این آورده‌های سیلابی مدفون شدند. در این حادثه متاسفانه 5 نفر مفقود و 144 نفر نیز دچار مصدومیت شدند. شدت بارش‌ها باعث تخریب جاده‌ها و برخی خانه‌ نیز شده است. همچنین برخی خانه‌ها بر اثر شدت بارش باران دچار آبگرفتگی شدند. بارش‌های سیل‌آسا 30 روستا در این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان نیروهای امدادرسان از همان لحظات اولیه برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در محل حضور یافتند. رمضان غلامی اِواتی، فرماندار شهرستان سوادکوه دیروز با بیان اینکه «از مغرب شب سه‌شنبه همچنان درگیر سیلاب هستیم»، گفت: آبگرفتگی شدید را در حوزه شهری در زیراب و پل‌سفید داریم. همچنین محور «دِراسِله» و مسیرهای «لَلِه‌بَند»، «شیرکلا»، «مومیج‌خِیل» و «گِررودبار» بر اثر شدت بارش‌ها و جریان سیلاب بسته شده است.
وی افزود: در شرایطی که درگیر سیل شدیم، از مسیر «خطیرکوه» نیز سیل جاری شد. به شهرداری‌ها آماده‌باش داده بودیم. شهرک فرهنگیان پل‌سفید و خیابان خدمات زیراب دچار آبگرفتگی شده بود که لودرهای البرز مرکزی و پیشرو معادن را هماهنگ کرده بودیم. پل «کُردآباد» زیراب نیز در خطر افتاده بود که خدمات ارسال کردیم. فرماندار سوادکوه بیشترین وضعیت بحرانی سیل را در محور تهران - شمال در منطقه «طالع ‌‌رودبار» دانست که منجر به مسدود شدن محور سوادکوه شده است و اظهار داشت: در منطقه «طالع رودبار» وضعیت فجیعی رخ داده و محور سوادکوه فعلا بسته است. استاندار مازندران دستور پیگیری‌های لازم  را برای بازگشایی محور سوادکوه داده است و بیش از 15 دستگاه لودر، بیل و بولدوزر در حال بازگشایی معابر و جاده‌ها هستند. غلامی یادآور شد: برخی از راه‌های روستایی تخریب شده است که جهت بازگشایی اقدامات لازم در حال انجام است و تعدادی بازگشایی شده است. وی گفت: برآورد خسارت مالی هنوز انجام نشده است، چون همچنان درگیر هستیم، زمین‌های کشاورزی، منازل و راه‌ها آسیب دیده است. البته در راه‌ماندگان نیز در پادگان دوآب، امامزاده عبدالحق(ع) و مسجد کندوان اسکان داده شده‌اند. نماینده عالی دولت در شهرستان سوادکوه با بیان اینکه این سیل ویرانگر خللی در برگزاری انتخابات ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: با وجود ویرانی سهمگین و خرابی راه‌ها اما خللی در برگزاری انتخابات ایجاد نشده است و انتخابات را سالم و صحیح برگزار خواهیم کرد.
بازدید شبانه استاندار مازندران از مناطق سیل‌زده سوادکوه
خسارات فراوان سیل و وضعیت نامناسب جاده‌ها  به دلیل بارش‌های سیل‌آسا موجب شد استاندار مازندران شبانه از محله حادثه ناشی از وقوع سیل بازید کند. یوسف نوری در جریان بازدید از محور سوادکوه پس از وقوع سیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محور سوادکوه گرفتار سیلاب شده است و تلاش‌ها برای امدادرسانی در منطقه ادامه دارد. وی با بیان اینکه بارش باران سبب بالا آمدن آب رودخانه در مسیل شده است، اضافه کرد: رانش زمین و ریزش سنگ‌های کوه را  داشتیم که این موضوع سبب خسارت به تعدادی خودرو شده است. چندین خودرو‌ها در سیلاب گرفتار شدند و عملیات نجات برای رهایی سرنشینان انجام شد. استاندار مازندران همچنین تصریح کرد: محور سوادکوه نیز به ‌دلیل حجم بالای سیلاب و طغیان شدید رودخانه مسدود شده است که پس از ایمن‌سازی، بازگشایی خواهد شد. وی گفت: در پل‌سفید و زیراب آبگرفتگی منازل و مغازه‌ها سبب بروز خسارت‌هایی شده است. نوری در ادامه یادآور شد: با تلاش نیرو‌های راهداری، هلال‌احمر، سپاه، ستاد بحران استان و شهرستان و فرمانداری‌ها در منطقه حضور فعال داریم و با تجهیزاتی که به منطقه اعزام شده است، بازگشایی مسیر و امدادرسانی دنبال می‌شود.
تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر سوادکوه
محسن محمدنژاد، معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران نیز اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل و جاری شدن سیلاب به محورهای ارتباطی محور سوادکوه خسارات زیادی وارد شد. وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: پس از وقوع سیل و رانش در سطح محورها، بلافاصله اکیپ و عوامل راهداری و دیگر دستگاه‌های امدادی با بسیج همه امکانات و ماشین‌آلات در محورهای مذکور مستقر شده و اقدامات بهنگامی را برای بازگشایی راه‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان انجام دادند.
مفقود شدن 5 نفر
در پی حادثه سیل در سوادکوه، جلسه مدیریت بحران با حضور محمدحسن نامی، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور‌، معاون راهداری کشور، دادستان مازندران و مدیران استانی و شهرستانی در محل فرمانداری سوادکوه برگزار شد. فخاری مدیرعامل هلال‌احمر مازندران در این جلسه با بیان اینکه پس از وقوع حادثه تیم‌ها امدادرسانی را به منطقه حادثه دیده اعزام کردیم، گفت: 6 تیم به همراه 17 تیم پشتیبانی از مازندران همچنین 10 تیم از کشور به منطقه اعزام شدند و در کل 32 تیم مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان و پاکسازی جاده‌ها و معابر هستند. وی افزود: در این حادثه 144 نفر حادثه دیده‌اند که 7 نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل و 31 نفر نیز از مرگ حتمی نجات یافتند و تعداد 50 نفر نیز توسط نیروهای امدادی اسکان موقت داده شدند. متاسفانه در پی این حادثه ۵ نفر از هموطنان‌مان مفقود شدند. همچنین در 14 منزل مسکونی تخلیه آب انجام شد. این در حالی است که 30 روستا  تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند. حسن جهانیان، مدیرکل راهداری مازندران نیز با بیان اینکه یک ماه است درگیر سیل هستیم، گفت: بحث نوسازی ناوگان و ناوگان کمکی برای مدیریت بحران‌های مختلف راهداری می‌تواند به دستگاه‌های اجرایی کمک کند. وی یادآور شد: از شب گذشته (سه‌شنبه‌شب) همکاران ما وارد عمل شدند و در حال پاکسازی مسیرهای حادثه‌دیده از سیل هستند، چرا که 100 هزار متر مکعب بار آورده سیل برآورد می‌شود. پاکسازی این همه بار از توان دستگاه‌های دولتی مثل راهداری خارج است و بسیج سازندگی و معادن نیز برای کمک‌رسانی وارد کار شده‌اند. وی افزود: نیروهای کمک‌رسان از استان تهران هم به کمک آمده‌اند و بیل، لودر، تریلی و چندین دستگاه کمپرسی اعزام کرده‌اند تا پاکسازی جاده‌ها و معابر انجام شود. همچنین پلیس راهور اعلام کرده است محور فیروزکوه به سمت سوادکوه و بالعکس به علت تخریب جاده مسدود است. 

Page Generated in 0/0060 sec