printlogo


کد خبر: 286814تاریخ: 1403/4/9 00:00
دور دنیا

اردوغان: می‌توانم با اسد دیدار کنم
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عدم برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه وجود ندارد، گفت: ما می‌توانیم مانند گذشته دوباره این کار را انجام دهیم. رجب طیب اردوغان، پس از اقامه نماز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره روابط ترکیه و سوریه گفت: می‌توان با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مثل قبل و به صورت خانوادگی دیدار کرد. وی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عدم برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه وجود ندارد، اظهار داشت: ما می‌توانیم مانند گذشته دوباره این کار را انجام دهیم. اردوغان ادامه داد: «ما هیچ قصدی برای دخالت در امور داخلی سوریه نداریم. می‌دانید؟ دلیلی وجود ندارد. چرا ما نمی‌توانیم مانند گذشته با جناب اسد این کار را انجام دهیم تا زمانی که به یک ملاقات خانوادگی برسیم». طی هفته‌های گذشته تماس‌ها بین دمشق و آنکارا از طریق روسیه مجدداً آغاز شده است. در همین چارچوب، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند هیات‌های نظامی ترکیه و سوریه در لاذقیه سوریه و در پایگاه حمیمیم روسیه با یکدیگر دیدار کردند. 
***
آیزنکوت: نتانیاهو نباید در نخست‌وزیری بماند
ژنرال اسرائیلی تأکید کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از شکست 7 اکتبر دیگر نباید در سمت خود باقی بماند. «گادی آیزنکوت» رئیس پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «بنیامین نتانیاهو، شکست خورده است و احتمالا اسرائیل را به جاهای خطرناکی مثل سیطره دائم بر غزه می‌برد. تمام کسانی که در مقابله با حمله 7 اکتبر شکست خوردند باید به خانه‌های‌شان بروند؛ از فرمانده لشکر گرفته تا نخست‌وزیر. بعد از شکست 7 اکتبر نتانیاهو دیگر نباید در این سمت بماند». طبق گزارش الجزیره، عضو مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی درباره احتمال درگیری رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان نیز افزود: «نه اسرائیل و نه نصرالله خواهان جنگی فراگیر نیستند، چرا که بهای آن سنگین است اما در صورت نبودن یک راه‌حل، احتمال وقوع آن بالاست». وی همچنین اظهار کرد: «جنگ ما علیه حماس به پایان نخواهد رسید و سال‌ها طول خواهد کشید». در این راستا «عوزی آراد» رئیس سابق بخش پژوهش‌ها در موساد گفت: «رفتار کابینه نتانیاهو در وقوع جنگ نقش داشت. عملکرد این کابینه بسیار بد است». او افزود: «هماهنگی با آمریکا به نفع ما است، چراکه ما به واشنگتن در این جنگ نیاز داریم». 
***
کرملین: مناظره بایدن و ترامپ اهمیتی برای پوتین ندارد!
سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد مناظره انتخاباتی در آمریکا در میان موضوعات مهم رئیس‌جمهور این کشور جایی ندارد.  دیمیتری پسکوف برگزاری مناظره انتخاباتی در آمریکا را موضوعی داخلی توصیف کرد. وی روز جمعه اعلام کرد مناظره ریاست‌جمهوری آمریکا میان «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «دونالد ترامپ»، رقیب جمهوری‌خواه وی جزو موضوعات اصلی در دستور کار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیست. سخنگوی کرملین تاکید کرد: تصور نمی‌کنم شما انتظار داشته باشید رئیس‌جمهور روسیه بخواهد ساعت زنگ‌دار را تنظیم کند، صبح از خواب بیدار شود و مناظرات در آمریکا را تماشا کند. پسکوف گفت این مناظره در دستور کار رئیس‌جمهور روسیه جایی ندارد. سخنگوی کرملین افزود: ما مسائل زیادی داریم که برای کشور مهم است و به ما مرتبط است، اینها موضوعاتی است که رئیس‌جمهور ما با آنها سروکار دارد. نخستین دور از مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بامداد دیروز میان جو بایدن، رئیس‌جمهور و نماینده حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نماینده حزب جمهوری‌خواه آمریکا برگزار شد. این دور از مناظرات به میزبانی آتلانتا در ایالت جورجیا برگزار شد؛ جایی که هزاران معترض به جنگ غزه و حامیان فلسطین بیرون از محل مناظره گرد هم آمده و شعارهایی مبنی بر پایان بخشیدن حمایت از تل‌آویو و استقرار صلح در غزه سر می‌دهند. 
***
2 عملیات ضدصهیونیستی نیروهای یمنی در دریای سرخ و بندر حیفا
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات موشکی مشترک با مقاومت اسلامی عراق ضد یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی در بندر اشغالی حیفا و همچنین حمله به یک کشتی در دریای سرخ خبر داد. 
سرلشگر یحیی سریع در بیانیه‌ای تصویری اعلام کرد: برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مجاهدان آن و در پاسخ به کشتار دشمن صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن 2 عملیات نظامی به شرح زیر انجام دادند: نخست: عملیات مشترک با مقاومت اسلامی عراق بود که با تعدادی موشک بالدار یک هدف حیاتی در حیفا مورد حمله قرار گرفت و به لطف خدا موشک با موفقیت به هدف خود رسید. در عملیات دوم، کشتی «SEAJOY» در دریای سرخ هدف قرار گرفت. این عملیات به طور مشترک توسط نیروی هوایی، موشکی و نیروی دریایی یمن با یک شهپاد و تعدادی موشک و پهپاد انجام شد. وی ادامه داد: نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال به اجرای عملیات مشترک با مقاومت عراق ادامه می‌دهند و آنچه را در بیانیه‌های قبلی خود درباره عملیات ضدکشتی‌های رژیم صهیونیستی یا مرتبط با این رژیم اجرا می‌کنند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: عملیات‌هایی که کشتی‌های رژیم صهیونیستی و همچنین کشتی‌های متخاصم را در دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند هدف قرار می‌دهد، جز با توقف تجاوزات و لغو محاصره مردم فلسطین در نوار غزه متوقف نخواهد شد.

Page Generated in 0/0057 sec