printlogo


کد خبر: 286829تاریخ: 1403/4/9 00:00
رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال با اتکا به درآمدهای مالیاتی برنامه‌ای بود که در دولت شهید رئیسی محقق شد
تحقق پروژه‌های سلامت با درآمدهای مالیاتی

سیدمجتبی رضوی، از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس خانه صمت در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در بخش‌های زیربنایی مانند بهداشت و درمان اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های کشورهای توسعه‌یافته استفاده از درآمدهای مالیاتی در راستای اداره کشور و ایجاد رفاه عمومی است. در این کشورها، قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه دریافت مالیات وجود دارد و اجازه داده نمی‌شود فرار مالیاتی رقم خورد.
  وی ادامه داد: متأسفانه از آنجا‌ که ما از درآمدهای نفتی در کشورمان برخورداریم، هیچ‌وقت به‌طور جدی به مساله مالیات نگاه نکرده‌ایم. به همین دلیل، فرهنگ مالیات در کشور ما مثل کشورهای دیگر نهادینه نشده است. دولت‌ها نیز به ‌اندازه کافی درباره اینکه درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه شده‌اند، اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.
رئیس خانه صمت خاطرنشان کرد: بعد از انجام طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۷ قرار بود اصلاح برخی امور در دستور کار دولت قرار بگیرد. مهم‌ترین بخش‌ها اصلاح ساختار مالیاتی کشور و بعد از آن امور اجتماعی و اصلاح ساختار نظام بانکی کشور بود. هدفمندی یارانه‌ها یک بسته اصلاحات بود که ما فقط بخشی از آن را اجرا کردیم.
رضوی گفت: اصلاح امور مالیاتی کشور از سال ۱۳۸۷ شروع شد اما بسیار کند پیش رفت. تا اینکه با تحریم‌های سخت حوزه انرژی مواجه شدیم که درآمدهای ناشی از فروش نفت را به کمترین میزان رساند، بنابراین دولت سیزدهم تصمیم گرفت در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور و شفاف ‌سازی در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد.
* افزایش درآمدهای مالیاتی
وی ادامه داد: در واقع اصلاحاتی که در دولت سیزدهم شاهد بودیم، فشرده‌ای از کارهایی بود که قبلاً شروع شد و در این دولت به بالاترین سطح رسید. 
در همین راستا، شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی به میزان 5,48 درصد در بودجه سال جاری بودیم که امر قابل توجهی است.
وی خاطرنشان کرد: کشف پایه‌های مالیاتی جدید به ‌منظور افزایش درآمدهای مالیاتی دولت اقدام مناسبی است. قبلا برخی پایه‌ها در شمول مالیاتی کشور نیامده بودند و دولت توانایی اخذ مالیات از آنها را نداشت. با تعریف پایه‌های مالیاتی جدید و اخذ مالیات بیشتر، دست دولت برای ایجاد رفاه بیشتر در کشور باز می‌شود.
 رضوی گفت: بر اثر افزایش درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم و سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش‌های بهداشت، حمل‌ونقل و... شده است، در نهایت مردمی امیدوارتر به آینده داریم.
وی درباره به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام بهداشتی در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمدهای مالیاتی خاطرنشان کرد: برخی پروژه‌ها از قبل شروع شده بود و دولت سیزدهم نیز به پشتوانه درآمدهای مالیاتی به‌درستی این پروژه‌ها را هدایت کرد و به پایان رساند.
* رایگان‌شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
وی توضیح داد: هزینه‌های بهداشت و درمان برای خانوارها سنگین است و هر چقدر دولت در این زمینه اهتمام داشته باشد و به کمک خانواده‌ها بیاید، اتفاق مثبتی است. در همین راستا، استفاده از درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در جهت رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال در دولت سیزدهم و ارائه یارانه دارو بسیار مثبت بوده است. دولت شهید رئیسی به پشتوانه مصرف مالیات برای مردم در زمینه پیشگیری و درمان حمایت خوبی از خانوارها به عمل‌آورده است. امیدواریم این روند در دولت بعدی نیز ادامه یابد و استفاده از درآمدهای مالیاتی را در زمینه بهداشت و درمان داشته باشیم.
* اصلاح نظام مالیاتی
به گزارش «وطن امروز»، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که دولت شهید رئیسی به آن ورود کرد و نتایج خوبی به دست آمد، حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور است. این دغدغه از سال‌ها پیش در کشور وجود داشت که از تکیه بیش از حد کشور به درآمدهای نفتی بکاهیم و بر درآمدهای پایدارتری مانند مالیات‌ها تکیه کنیم. ورود به موضوع مهمی همچون مالیات‌ها ریسک بالایی داشت. شاید هر دولتی قبول نمی‌کرد این ریسک را قبول کند و به این مساله بپردازد. شهید رئیسی در رأس دولت سیزدهم اعتقاد ویژه‌ای به اعمال عدالت اجتماعی و استفاده از فرصت‌های موجود برای اداره بهتر کشور داشت. بر همین اساس، دریافت مالیات حقه از همگان از طریق اصلاح نظام مالیاتی کشور در دستور کار قرار گرفت. با اقدامات صورت‌گرفته در دولت سیزدهم، درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۲ به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شد. این درآمدها در راستای افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم و در امور زیربنایی همچون بهداشت و درمان به کار افتاد.
طرح‌هایی مانند افتتاح بیمارستان تخصصی مادر و کودک حضرت فاطمه‌الزهرا (س) در ایرانشهر، افتتاح بیمارستان تخصصی کودکان اکباتان همدان، افتتاح بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد و افتتاح بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان بندرعباس به پشتوانه درآمدهای مالیاتی میسر شد.

Page Generated in 0/0066 sec