printlogo


کد خبر: 286830تاریخ: 1403/4/9 00:00
اخبار

توافقنامه گازی تهران- مسکو امضا شد
ایران و روسیه در حوزه انتقال گاز توافقنامه مهمی را امضا کردند. در این باره باید تأکید کرد جریان‌هایی در ۲ کشور تلاش می‌کردند این توافق مهم انجام نشود و از ابزارهای مختلف از جمله رسانه‌ها برای مقابله با این توافق استفاده می‌کردند اما اراده سیاسی قوی در سطح سران 2 کشور، یعنی پوتین و شهید رئیسی، پس از ۲ سال مذاکره فشرده و محرمانه سبب شد این توافق بین ۲ غول گازی جهان امضا شود.
ایران و روسیه در مجموع 60 درصد ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارند. ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان پس از آمریکا و روسیه و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان پس از آمریکا، روسیه و چین به شمار می‌رود اما به دلیل مصرف بالای داخلی، تاکنون نقش زیادی در تجارت گاز نداشته است.
با این توافق، سهم ایران در تجارت گاز منطقه جهش خواهد یافت و ایران در عمل به هاب انرژی منطقه تبدیل خواهد شد و می‌تواند در این حوزه عرض‌اندام کند.
این قرارداد مهم‌ترین قرارداد انتقال و تجارت گاز قرن در منطقه غرب آسیاست و موازنه انرژی در منطقه را تغییر خواهد داد، همچنین انقلاب بزرگی در بخش انرژی و صنایع منطقه ایجاد می‌شود.
افزون بر این، با توجه به قرار گرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تأمین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس، ایران می‌تواند گاز را از روسیه دریافت و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس صادر کند، همچنین ناترازی انرژی در کشور برطرف می‌شود.
این اتفاق ایران و روسیه را در مسیر همکاری راهبردی بلندمدت قرار خواهد داد و به ثبات و امنیت منطقه و همکاری و وابستگی متقابل کشورهای منطقه نیز کمک شایانی خواهد کرد.
***
آغاز نشست وزرای کشاورزی بریکس
در نشست وزرای کشاورزی بریکس که روز گذشته آغاز به کار کرد، رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از وزیر جهاد کشاورزی حضور داشتند.
بریکس سازمان همکاری اقتصادی و تجاری است که توسط برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است و در حال حاضر اتیوپی، مصر و امارات عربی متحده به عضویت کامل این سازمان درآمده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز به واسطه تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر شهید امور خارجه امیر عبداللهیان سال گذشته به عضویت این سازمان درآمد.
اهداف اصلی موضوع کشاورزی و امنیت غذایی سازمان بریکس شامل ارتقای امنیت غذایی، توسعه تجارت و پایداری تولیدات کشاورزی و غذاست.
با تلاش جمهوری اسلامی ایران و چین و حمایت سایر کشورهای عضو برای نخستین بار موضوع توجه به نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (جیاس) در بیانیه نشست وزرای کشاورزی بریکس گنجانده شد.
***
ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا شد
بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی یک موسسه بین‌المللی، ایران با ثبت رشد ۱۹ درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته، دومین کشور جهان از این نظر بوده است.
تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.
رشد ۱۹ درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به دست آمده بیش از ۱۳ برابر متوسط رشد تولید نفت دنیا در آن سال بوده است. کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال ۲۰۲۳ با رشد 1.4 نسبت به سال قبل از آن به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه در روز رسیده است.
بر این اساس، ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت طی سال میلادی گذشته بوده است. در واقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه‌تنها رشد تولید نداشته‌اند، بلکه با کاهش تولید مواجه شده‌اند. برای مثال تولید نفت خام و میعانات عربستان در سال ۲۰۲۳ کاهش 8.6 درصدی داشته است. تولید نفت عراق در این سال 3.9 درصد، کویت 4.3 درصد، عمان 1.5 درصد، امارات 3.4 درصد، الجزایر 3.4 درصد و روسیه 1.1 درصد کاهش داشته است.
از جمله کشورهای مهمی که افزایش تولید داشته‌اند نیز می‌توان به کانادا با رشد 1.4 درصد، آمریکا با رشد 8.5 درصد، آرژانتین با رشد 13.8 درصد و چین با رشد 2.1 درصد اشاره کرد.
کشور گویان در سال ۲۰۲۳ رشد ۴۰,۸ درصدی در تولید نفت خود داشته و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته، هرچند تولید نفت این کشور فقط ۳۹۱ هزار بشکه در روز بوده است.
بر اساس این گزارش ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا طی سال میلادی گذشته بوده و 4.8 درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی دنیا مربوط به ایران بوده است. آمریکا با سهم 15.6 درصدی بزرگ‌ترین تولیدکننده در دنیا بوده و روسیه با 12.8 درصد، عربستان با 11.6درصد، کانادا با ۶ درصد، عراق با 5.2 درصد، و چین با 5.1 درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.

Page Generated in 0/0075 sec