printlogo


کد خبر: 286833تاریخ: 1403/4/9 00:00
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری دیروز در سراسر ایران برگزار شد
همه سلایق

گروه سیاسی: بالاخره پس از روزها انتظار و پیگیری رقابت نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته (هشتم تیرماه) انتخابات برگزار شد و مردم کشورمان با حضور در 59 هزار شعبه اخذ رای (58 هزار و 640 شعبه در سراسر کشور و 344 شعبه در خارج از کشور) به کاندیدای مورد نظر خود از بین 4 نفر باقیمانده رای دادند. 
انتخاباتی پرشور با مشارکت اقشار مختلف مردم که طی روزهای اخیر توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده بود؛ چنانکه در روز انتخابات بیش از 500 خبرنگار از رسانه‌های خارجی در ایران حضور یافتند تا از نزدیک روند انتخابات را پوشش دهند. آنطور که علیرضا شیروی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد گفته بود: «بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را پوشش میدانی دادند».
وی همچنین با اشاره به استقبال بی‌نظیر رسانه‌های خارجی طی چند دوره گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفته بود: «رسانه‌های 34 کشور اتریش، اسپانیا، استرالیا، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکیه، الجزایر، چین، دانمارک، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، سوئد، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلسطین، قرقیزستان، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، مصر، ونزوئلا و یمن اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند».
حضور این تعداد خبرنگار و نماینده رسانه‌های خارجی نشان از اهمیت بسیار بالای انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان دارد. هرچند انتخابات در ایران همواره مورد توجه کارشناسان، سیاستمداران و رسانه‌های دیگر کشورها قرار داشت اما اکنون با توجه به قدرت روزافزون ایران اسلامی در پهنه خاورمیانه و همین طور رقم خوردن وقایع تاریخی چون عملیات «وعده‌صادق» که عیار و وزن ایران اسلامی را در سطح جهان بیش از پیش افزایش داد، توجه همگان به انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان بیشتر نیز شده است. کما اینکه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در 30 اردیبهشت و برگزاری انتخابات کمتر از 40 روز از آن واقعه تلخ، اتفاقی کم‌نظیر در سطح جهان است که این موضوع نیز بازتاب‌هایی را در رسانه‌های خارجی یافته بود. 
در همین باره هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود: انجام فرآیند انتخابات در زمانی کمتر از ۴۰ روز اتفاقی کم‌نظیر در بین نظام‌های سیاسی جهان است. قانون اساسی برای فقدان رئیس‌جمهور پیش‌بینی لازم را دارد و ظرف حداکثر ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید باید انتخاب شود. در همین مدت افتتاح ۲ مجلس مهم، ششمین دور مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را نیز داشتیم. 
طحان‌نظیف همچنین از هماهنگی‌های انجام‌شده در بیش از 95 کشور سخن گفته بود که در آنها تمهیدات لازم برای شرکت هموطنان خارج از کشورمان صورت گرفته بود. 
* قوام نظام
رهبر معظم انقلاب همچون سنوات گذشته، در دقایق اولیه آغاز رای‌گیری پای صندوق‌ اخذ رای حضور یافتند و جزو نخستین نفرات رای‌شان را به صندوق‌ انداختند. ایشان در همان دقایق اولیه با حضور پای صندوق سیار 110 که در حسینیه امام خمینی(ره) مستقر بود، رای‌شان را به صندوق انداختند و با بیان اینکه «دوام و قوام و عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است»، بار دیگر بر این مهم تاکید کردند که صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، آنچه حائز اهمیت است حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای است، چراکه «آبروی نظام اسلامی» نیز متوقف به همین حضور است. 
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیاری از مسؤولان و چهره‌های شاخص لشکری و کشوری نیز از جمله نفراتی بودند که در ساعات اولیه آغاز روند رای‌گیری، با حضور در شعبه‌های اخذ رای به خیل عظیم مردمی پیوستند که همگی آمده بودند تا مشارکت خود را در این رویداد بزرگ سیاسی کشور به ثبت برسانند. 
اما در این میان، حضور برخی چهره‌های طیف اصلاح‌طلب که انتخابات مجلس دوازدهم را تحریم کرده بودند، جالب توجه بود. محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات که همین چند ماه پیش در بیان عدم شرکتش در انتخابات مجلس گفته بود «شرکت نکردم تا به کسی دروغ نگفته باشم» دیروز در ساعت اول آغاز روند رای‌گیری در حسینیه جماران حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت! 
رفتار دوگانه خاتمی آن هم به فاصله چند ماه باعث تعجب مردم و صاحب‌نظران شد. چرا که وی درباره دلایل عدم شرکتش در انتخابات مجلس دوازدهم در جمع مشاورانش گفته بود: «رأی ندادن را در شرایط نامطلوب کنونی وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات می‌دانم، به این امید که با رأی ندادن در این شرایط اعتماد آسیب‌دیده مردم از حکومت و جریان‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبی (که دامنه‌اش گسترده‌تر از دایره اصلاح‌طلبان رسمی است) تا حدی ترمیم شود». حالا مشخص نیست در این زمان کم (3 ماه) چه چیزی تغییر کرده که باعث می‌شود رای دادن وی به آنچه او «اعتماد آسیب‌دیده مردم» نام می‌نهد آسیبی وارد نکند؟!
* حضور مردم
دیروز چون سنوات و دوره‌های گذشته شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای بودیم. تلاش رسانه‌های بیگانه و معاند برای حضور نیافتن مردم پای صندوق‌های رای پیش‌تر با مشارکت حدود 41 درصدی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم شکست خورده بود اما حالا با حضور مجدد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، این عده از رسانه‌های معاند پاسخ کوبنده‌تری از ملت ایران دریافت کردند. 
حضور پرشور ملت ایران به گونه‌ای بود که در برخی شعبه‌های اخذ رای، مردم قبل از شروع رسمی روند رای‌گیری در شعبه منطقه خود حضور یافته و صف‌های طویلی را تشکیل داده بودند. در قزوین، زابل، مشهد و چند شهر دیگر، تصاویری از مردمی منتشر شد که شوق حضورشان در این رویداد ملی آنها را پیش از روند رای‌گیری مقابل شعبه‌های اخذ رای کشانده بود. 
از دیگر جلوه‌های ویژه رای‌گیری دیروز، حضور زوج‌های جوانی بود که در رخت عروس و دامادی پای صندوق‌ رای حاضر می‌شدند. این حضور دیروز بیش از گذشته بود؛ چرا که با توجه به قرار داشتن در ایام عید غدیرخم، همچنین پیش رو بودن روزهای عزاداری ماه محرم، تعداد مراسم ازدواج در کشور بیشتر شده و به همین نسبت نیز عروس و دامادهایی که روز جمعه هشتم تیرماه مراسم عروسی‌شان با انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان شده بود، پای صندوق‌های رای حاضر شدند و جلوه‌های ویژه‌ای را رقم زدند. 
در دیگر کشورها نیز 344 شعبه اخذ رای فعال بود تا آرای هموطنان خارج از کشور را دریافت کنند. در همین باره 2 کشور کانادا و عربستان با رای‌گیری در کشورهای‌شان مخالفت کرده بودند. درباره کانادا مسؤول برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفته بود: کانادا اجازه برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم را نداد بر همین اساس با هماهنگی دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن، صندوق‌های اخذ رأی در مرز بین آمریکا و کانادا قرار داده خواهد شد.
اما درباره عربستان که حدود 50 هزار زائر ایرانی برای به‌جا‌آوردن مناسک حج تمتع در این کشور به سر می‌برند، پیش‌تر مسؤولان این کشور از عدم صدور اجازه رای‌گیری خبر داده بودند اما در نهایت دیروز اعلام شد دولت عربستان با برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در این کشور موافقت کرده است.
* بازتاب انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه‌های خارجی
همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رسانه‌های جهان به پوشش اخبار این رویداد مهم پرداختند. خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی، از «آغاز فرآیند رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید» خبر داد.
رویترز همچنین به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب پرداخت و به نقل از ایشان نوشت: «دوام، قوام، عزت و آبروی جمهوری اسلامی وابسته به حضور مردم است. مشارکت بالای مردم یک ضرورت قطعی است».
خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن پوشش اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گزارش داد این رای‌گیری در حالی برگزار می‌شود که تنش‌های گسترده‌ای، خاورمیانه را بر سر جنگ در نوار غزه فرا گرفته است.
این خبرگزاری آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: «بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن هستند که حدود ۱۸ میلیون نفر آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال دارند. قانون ایران ایجاب می‌کند فرد پیروز انتخابات، بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به دست آورد».
خبرگزاری فرانسه نیز از جمله رسانه‌های غربی بود که روز گذشته در گزارشی از آغاز اخذ رای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نوشت: شعب اخذ رای در ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری باز شد.
این رسانه همچنین با اشاره به نامزدهای این دوره انتخابات خاطرنشان کرد امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی از حضور در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف دادند.
خبرگزاری فرانسه افزود: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران اندکی پس از آغاز رای‌گیری، رای خود را به صندوق انداخت و از مردم ایران خواست رای دهند.
تارنمای شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا هم با بازتاب خبر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و معرفی نامزدهای این دوره انتخابات، گزارش داد: «نتیجه انتخابات زودهنگام ایران پس از درگذشت غیرمنتظره ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین در سقوط بالگرد، می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور داشته باشد».
روزنامه گاردین نیز خبر برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را پوشش داد و نوشت: بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال فرصت دارند به رئیس‌جمهور جدید رای دهند. این روزنامه بریتانیایی ضمن معرفی کاندیداهای این دوره از انتخابات ایران، «تنش‌های منطقه‌ای بالا» در پی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه را یادآور شد.
تارنمای «یورونیوز» نیز روز گذشته در گزارشی با بیان اینکه «ایرانی‌ها رای‌دهی برای جایگزینی رئیس‌جمهور جان‌باخته در حادثه سقوط بالگرد را آغاز کردند»، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان به ملت ایران برای شرکت در انتخابات اشاره و اعلام کرد آیت‌الله خامنه‌ای یکی از نخستین آرای انتخابات را به صندوق انداخت.
اما در میان کشورهای جهان، رسانه‌های ترکیه توجه ویژه‌ای را معطوف به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در همسایه شرقی‌شان کرده بودند. خبرگزاری آناتولی ترکیه دیروز جمعه از «آغاز فرآیند رای‌گیری در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران» خبر داد.
این رسانه با اشاره به حضور مردم پای صندوق‌های رای در تهران و دیگر شهرهای ایران، گزارش داد: «4 نامزد -محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی‌- پس از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند».
همچنین روزنامه حریت (Hürriyet) با اشاره به حادثه پرواز اردیبهشت، به بازتاب برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پرداخت. این روزنامه در بخشی از گزارش خود پیش‌بینی‌هایی نیز درباره فرد برنده انتخابات منتشر کرد.
سایت آ خبر (A Haber) ترکیه هم با اشاره به برگزاری انتخابات در ایران نوشت: پس از درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد. پیش‌بینی  می‌شود ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ رای‌دهنده در بیش از ۵۹ هزار صندوق در کشور رای دهند. رای‌گیری ساعت ۱۸ پایان می‌یابد و نتایج انتخابات روز شنبه اعلام می‌شود.
سایت شبکه دولتی تی‌آرتی (TRT)  نیز درباره انتخابات دیروز ایران نوشته بود: بر اساس داده‌های مرکز انتخابات وزارت کشور ایران حدود ۶۲ میلیون نفر واجد شرایط رای هستند. همچنین شهروندان ایرانی خارج از کشور می‌توانند در مراکز انتخاباتی مستقر در ۹۵ کشور جهان پای صندوق‌های رای بروند.
***
رهبر انقلاب: عزت و آبروی نظام متوقف به حضور مردم است
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز همزمان با آغاز رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) رای خود را در صندوق انداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی پس از انداختن رای‌شان در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی خواندند و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: مردم عزیز ایران موضوع رای‌ دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور پرشور مردم در انتخابات و کثرت رای‌دهندگان را یک نیاز قطعی برای جمهوری اسلامی دانستند و گفتند: جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، حضور مردم در ذات آن لحاظ شده است، بنابراین عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.
ایشان با تاکید بر اینکه هیچ وجهی برای تردید در حضور در انتخابات وجود ندارد، افزودند: حضور در انتخابات یک کار بدون زحمت و بدون وقت‌گیری چندان است اما فواید زیادی بر آن مترتب است، بویژه آنکه انتخاب رئیس‌جمهور به معنای تعیین آینده کشور برای چند سال است.
رهبر انقلاب اسلامی حضور مردم در انتخابات را برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی، اقدامی لازم و واجب خواندند و اظهار امیدواری کردند خداوند متعال بهترین و مفیدترین گزینش را برای کشور مقدر کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان گفتند: امیدوارم به لطف خداوند، سال‌های آینده سال‌های خوبی برای ایران باشد و مردم از گزینش خود راضی باشند.

 


Page Generated in 0/0049 sec