printlogo


کد خبر: 286837تاریخ: 1403/4/9 00:00
تأمین‌ اجتماعی: محاسبه مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری انجام و اعمال می‌شود
خبر خوش برای بازنشستگان

گروه اجتماعی: نخستین واریزی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و ۳ میلیون تومان علی‌الحساب از سوی صندوق بازنشستگی کشوری به حساب بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد واریز شد؛ اقدامی که قرار است بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز به‌زودی در قالب متناسب‌سازی حقوق آنها از چنین مزایایی بهره‌مند شوند. در همین باره مدیرعامل سازمان تامین‌ اجتماعی اعلام کرد: پرداخت مبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان تامین‌ اجتماعی به‌زودی انجام می‌شود، همچنین معوقات فروردین مستمری‌بگیران‌ نیز پرداخت شده است. میرهاشم موسوی درباره جزئیات چنین اقدامی گفت: معوقات فروردین مستمری‌بگیران‌سازمان تامین اجتماعی با مبلغی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان مطابق اعلام قبلی در تیرماه تا پنجشنبه هفتم ماه جاری پرداخت شد. وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ برنامه هفتم توسعه و ماده ۲۹ الحاقی در زمینه متناسب‌سازی همچنین تأکید دولت بر پرداخت علی‌الحساب، در اسرع وقت پرداخت مبالغ متناسب‌سازی به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی آغاز خواهد شد. موسوی تأکید کرد: محاسبه مابه‌التفاوت متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود و در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی نیست.
* پرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌ برای تمام مستمری‌بگیران
سیدمرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی از تکمیل فرآیند پرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌ تمام مستمری‌بگیران این سازمان خبر داد و گفت: پیرو اطلاع‌ قبلی پیرامون زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین مستمری‌بگیران عزیز این سازمان، فرآیند پرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌، مطابق لیست اعلامی و با رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۴ میلیون نفر و به صورت کامل انجام شد. افزایش سالانه حقوق مستمری‌بگیران معزز این سازمان مطابق روال هر ساله، پس از تعیین و تصویب میزان افزایش سالانه از سوی هیات ‌محترم وزیران و ابلاغ مصوبه مربوط اجرایی شده است. 
پیش از این حقوق اردیبهشت‌ و خرداد مستمری‌بگیران سازمان تامین‌ اجتماعی، مطابق با افزایش سالانه پرداخت و مقرر شده بود مابه‌التفاوت فروردین‌ بلافاصله پس از اتمام فرآیند پرداخت حقوق خرداد به حساب مستمری‌بگیران معزز سازمان واریز شود که این فرآیند پنجشنبه هفتم تیر به صورت کامل انجام شد. گفتنی است بر اساس بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یادشده خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد. 
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۲ خرداد سال جاری در نشست خبری درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه هفتم توسعه این موضوع دیده شده که طی 3 سال اجرایی شود، به طوری که در سال اول اجرای برنامه (۱۴۰۳) ۴۰ درصد و در 2 سال بعد (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هر سال ۳۰ درصد انجام شود. وی افزود: منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است. معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: درباره صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس، منابع آن دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون مشکل انجام شود به طوری که یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای آن پیش‌بینی شده است. منظور ادامه داد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و مقدمات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای اول امسال در حقوق بازنشستگان اجرایی و اعمال می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم گفت: در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرایی شود.
 بنا بر این گزارش، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شامل تعدیل میزان پاداش بازنشستگی، افزایش سطح مزایای پزشکی، تغییر در سیاست‌های بازنشستگی و اعمال تغییرات در قوانین مربوط به این حقوق است. این اقدام با هدف ایجاد تعادل و عدالت بیشتر در سیستم بازنشستگی کشور انجام می‌شود. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان معمولاً توسط دولت یا سازمان‌های مربوط انجام می‌شود؛ به منظور حفظ تعادل و عدالت در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی به افراد. این اقدام به منظور بهبود شرایط بازنشستگی افراد و تضمین زندگی شایسته برای آنها انجام می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec