کد خبر: 286861تاریخ: 1403/4/10 00:00
بازگشت هویت به مدارس با حذف کنکور
نظام آموزشوپرورش سالهای متمادی تحت سیطره کنکور قرار گرفته بود و پیوستگی آموزشی آن در معرض خطر قرار داشت. این موضوع سبب شده بود آموزش رسمی عمومی در دورههای تحصیلی، پیوند و ارتباط معناداری با آموزش عالی پیدا نکند؛ در چنین شرایطی حذف کنکور باعث شده هویت به مدارس بازگردد. در این باره وزیر آموزشوپرورش با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی دوره دوم متوسطه در بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ حوزه گفت: حذف تدریجی کنکور هویت واقعی را به مدرسه و کتابهای درسی بازگرداند. رضامراد صحرایی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در پیامی نوشت: پس از یک دوره تلاش و سختکوشی دانشآموزان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش، فرآیند برگزاری آزمونهای نهایی دوره دوم متوسطه همزمان با عید سعید غدیر خم به پایان رسید. این رویداد عظیم ملی در سال تحصیلی جاری به شکل بیسابقهای با حضور بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانشآموز و داوطلب ورود به آموزش عالی در ۱۰۸ عنوان ماده درسی و بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ حوزه آزمون برگزار شد. وی افزود: امتحانات نهایی با تأثیر قطعی ۵۰ درصدی امسال و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی سال آینده، نقش مهم و حیاتی در راهیابی دانشآموزان به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور و آینده تحصیلی و شغلی این عزیران دارد. صحرایی خاطر نشان کرد: نتایج تحلیلها و پایش آزمونهای نهایی سال گذشته، دستاوردهای درخشانی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم آورده است. وزیر آموزشوپرورش در ادامه با بیان اینکه نظام آموزشوپرورش سالهای متمادی تحت سیطره کنکور قرار گرفته بود و پیوستگی آموزشی آن در معرض خطر قرار داشت، یادآور شد: این موضوع سبب شده بود آموزش رسمی عمومی در دورههای تحصیلی، پیوند و ارتباط معناداری با آموزش عالی پیدا نکند. وی افزود: موضوع حذف تدریجی کنکور در ۲ مجلس، تصویب و برای اجرا به ۲ دولت ابلاغ شده بود اما به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار، در هر ۲ نوبت اجرایی نشد. صحرایی ادامه داد: اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت مردمی، هویت واقعی را به مدرسه، برنامه درسی، معلم و کتابهای درسی بازگرداند و سبب شد کیفیت آموزش، شایستگیهای تخصصی و حرفهای معلمان، عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، به طور محسوسی به کانون توجه اولیا، مدیران و رهبران آموزشی کشور تبدیل شود. وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اجرای این مصوبه در سال تحصیلی گذشته اظهار کرد: دستاوردهای این اقدام، آن را به یکی از مهمترین و حیاتیترین اقدامات برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت در چند دهه اخیر بویژه ایجاد ساختار مناسب سنجش و ارزشیابی عملکرد تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبدل کرد. وی با یادآوری اینکه اجرای این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیرپذیری معدل دانشآموزان در ورود به مراکز آموزش عالی نقش بیبدیلی در تربیت نسلی فکور، خلاق، دانا و مجهز به مهارتهای حل مساله خواهد داشت، گفت: این اقدام نویدبخش آیندهای روشن و امیدآفرین برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است و حفظ این شاهراه حیاتی، فرصتی ارزشمند برای نظام آموزشی کشور به شمار میرود.