printlogo


کد خبر: 286866تاریخ: 1403/4/10 00:00
اخبار

تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری دیروزآغاز شد
براساس قانون انتخابات، فعالیت تبلیغاتی در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای ادامه خواهد یافت. بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافتند. با توجه به اینکه هیچ‌یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند، انتخابات به دور دوم رفت. بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای مرحله دوم ادامه خواهد یافت. این مساله در قانون اساسی پیش‌بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود». طبق این اصل، رئیس‌جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود. مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.
***
طحان‌نظیف:
صحت انتخابات را در اسرع وقت مورد بررسی قرار می‌دهیم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما امیدواریم در اسرع وقت و با بررسی موارد و شکایاتی که دریافت می‌کنیم، بتوانیم صحت انتخابات را مورد بررسی قرار دهیم. هادی طحان‌نظیف عصر دیروز (شنبه) درباره روند بررسی صحت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نتایج بررسی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری توسط وزارت کشور اعلام شد و کار ستاد نظارت بر انتخابات همچنان ادامه دارد. وی بیان کرد: نامزدها، مردم و همه کسانی که به نحوی ممکن است شکایتی درباره فرآیند برگزاری انتخابات داشته باشند، می‌توانند از طریق مراجعه به «سامانه مردم ناظر» و البته به صورت حضوری و از طریق «دبیرخانه شورای نگهبان» شکایت خود را برای ما ارسال کنند. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: امیدواریم در اسرع وقت و با بررسی موارد و شکایاتی که دریافت می‌کنیم، بتوانیم صحت انتخابات را بررسی کنیم. طحان‌نظیف تاکید کرد: با توجه به اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شده است، با بررسی این موارد امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم نسبت به این موضوع اظهارنظر داشته باشیم. در روز انتخابات هم موارد جزئی به همکاران ما ارسال شده بود که آن موارد را در کارگروه‌های شش‌گانه بررسی و تا حصول نتیجه پیگیری کردند.
***
تسلیت جلیلی در پی شهادت مدافعان آرای مردم در سیستان‌وبلوچستان
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی شهادت مدافعان آرای مردم در سیستان‌وبلوچستان را تسلیت گفت. «سعید جلیلی» در پیامی نوشت: خبر تلخ شهادت 2 نفر از مدافعان آرای مردم در استان سیستان‌وبلوچستان موجب تأثر و تاسف شد. وی در ادامه این پیام تاکید کرد: این جنایت، رفتار برخاسته از استیصال دشمنان مردم ایران است که چشم دیدن حضور آنها، بویژه مردم عزیز سیستان‌وبلوچستان را در صحنه ندارند. این حادثه را به خانواده‌های این شهدای عزیز و به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.
***
اعلام حمایت قاضی‌زاده‌هاشمی و زاکانی از جلیلی
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردند. «سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏«و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات...» وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند. همچنین علیرضا زاکانی نیز حمایت خود را از جلیلی اعلام کرد. او در صفحه ایکس خود با بیان اینکه «خویشاوندان خود را برای رای به جلیلی متقاعد کنید» پیامی را در این باره صادر کرد. در بخشی از این پیام می‌خوانیم: هفته پیش رو، مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین روزهای جبهه انقلاب است. اگر دور اول در تطبیق شاخص‌های اصلح بر نامزدهای جریان انقلاب، در بدنه نیروهای انقلابی اختلاف‌نظر وجود داشت، الان خداوند متعال به برکت خون شهدا، فرصتی دوباره نصیب ما کرده است و دیگر دور دوم اختلاف نظری نیست و آقای سعید جلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود.
***
سرلشکر سلامی: 
راه عزت مسلمانان از مسیر جهاد می‌گذرد
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه فلسطین ادامه می‌دهد و دیگر کشورهای محور مقاومت محکم ایستاده‌اند، گفت: سرنوشت مسلمانان از این به بعد روشن خواهد بود و جبهه مقاومت پاسخ هرگونه تعرضی را می‌دهد. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، در دومین کنگره جهانی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت که با حضور مسؤولان کشوری، فرماندهان رده‌های مختلف نیروهای مسلح و خانواده‌های معظم شهدا در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) کسی بود که روح جهاد و شهادت را در پیکره امت اسلامی جاری و ماهیت واقعی دین را به دست مجاهدان منور و روشن کرد. 
وی افزود: در استمرار سیره امام راحل نیز رهبر معظم انقلاب در طول 35 سال اخیر و مقارن با پیچیده‌ترین شرایط و پرخطرترین میدان‌ها، استقامت الهی را به همه مسلمانان جهان تعلیم دادند و الگوی ثبات قدم در فشارهای سخت شده‌اند.

Page Generated in 0/0084 sec