printlogo


کد خبر: 286876تاریخ: 1403/4/10 00:00
افزایش باورنکردنی رقم‌های پیشنهادی به ستاره‌ها با وجود هشدارهای فدراسیون فوتبال
تخلف گران‌قیمت

این اعداد هیچکدام گمانه‌زنی رسانه‌ای نیست، لطفا واقعیت را قبول کنید و رسانه‌ها را متهم به دروغ‌پراکنی نکنید. تابستان امسال شاهد افزایش لجام‌گسیخته رقم قراردادها خواهیم بود؛ تا جایی که برای یک ستاره رقم 50 میلیارد  یک رقم عادی به حساب خواهد آمد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فدراسیون فوتبال قانون سقف بودجه را تصویب کرده و می‌گوید سفت و سخت از آن حراست می‌کند اما آیا واقعا ابزار این کنترل را دارد؟ افزایش 3 برابری قراردادهای فوتبال نسبت به سال گذشته و عقد قرارداد دلاری با وجود ممنوعیت، یک زنگ خطر برای فوتبال ایران است که نهادهای نظارتی و فدراسیون فوتبال باید آن را جدی بگیرند. در روزهای داغی که رقابت‌های یورو و کوپا آمریکا
فرصت سرخاراندن برای هواداران فوتبال نگذاشته است، فصل نقل‌وانتقالات لیگ برتر ایران هم کم‌کم در حال داغ شدن است و گمانه‌زنی‌ها درباره برخی بازیکنان اسم و رسم‌دار تیم‌های بزرگ بالا گرفته است. مانند تمام چند فصل اخیر، امسال هم شنیده‌های زیادی درباره مطالبات نجومی برخی بازیکنان به گوش می‌رسد که رقم‌های چند برابری را نسبت به فصل گذشته روی میز مدیران باشگاه گذاشته‌اند. این در حالی است که یکی از چالش‌های باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال که وعده کنترل و نظارت آن داده شده بود، جلوگیری از پرداخت‌های بی‌ضابطه و بیش از اندازه به بازیکنان بود، آن هم توسط باشگاه‌های دولتی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند. با این حال نگاهی به ارقام پیشنهادهای مطرح شده باشگاه‌ها و بازیکنان به یکدیگر، حاکی از آن است که قوانین دستوری فدراسیون فوتبال برای افزایش منطقی قراردادها نتیجه‌ای در برنداشته است و برخی بازیکنان تیم‎های مطرح، نسبت به فصل گذشته خواهان افزایش حداقل 3 برابری قراردادشان شده‌اند. البته چنین افزایش بدون‌ضابطه‌ای تنها مختص پرسپولیس و استقلال نیست و حتی برخی تیم‌های دیگر مانند یک باشگاه صنعتی با پیشنهادهایی به مراتب بالاتر و با دست پر وارد فصل نقل‌وانتقالات شده‌اند تا سقف ۴۵ میلیاردی باشگاهی مانند پرسپولیس، تبدیل به کف قراردادهای این باشگاه‌ها شود. افزایش بدون ضابطه قراردادها بار دیگر ثابت کرد برای کنترل رقم‌های بدون ضابطه‌ای که این روزها شنیده می‌شود، نسخه‌های فدراسیون فوتبال برای کاهش رقم قرارداد بازیکنان، تنها روی کاغذ مانده است و در عمل خبری از تاثیراتی که باید داشته باشد، نیست و بدون توجه به هشدارهایی که نسبت به حیف و میل بودجه عمومی کشور به مدیران باشگاه‌های دولتی داده شده بود، آنها با توجه به اینکه نسبت به هزینه‌های هنگفتی که انجام می‌دهند مورد حساب‌کشی قرار نمی‌گیرند، ابایی از تحمیل هزینه‌های چند برابری نسبت به فصل قبل ندارند. این در حالی است که با توجه به واگذاری استقلال و پرسپولیس به نهادهای غیردولتی، تصور می‌شد هزینه‌ این تیم‌ها کنترل‌شده‌تر باشد، با این وجود به نظر می‌رسد در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و قراردادهای ۱۵ میلیاردی سال گذشته برای سال جدید تبدیل به حداقل ۴۵ میلیارد شده است. البته همان‌طور که رقم ۴۵ میلیاردی امسال هم در ظاهر است و قرارداد اصلی حتی بالاتر از این رقم بسته می‎‌شود، سال گذشته هم رقم اعلام شده ۱۵ میلیاردی تنها برای تنظیم سقف قرارداد بود و رقم واقعی بازیکنان اسم و رسم‌دار پرسپولیس بالاتر از این بود.
البته افزایش نجومی قراردادها تنها چالش فصل نقل‌وانتقالات نیست و شنیده می‌شود با وجود ممنوعیت قرارداد دلاری، تیم‌های متمول با پیشنهاد قرارداد دلاری به دنبال جذب بازیکن هستند. به عنوان نمونه ایرنا روز گذشته در خبری اختصاصی مدعی شد باشگاه تراکتور با یک پیشنهاد یک میلیون دلاری که ۵۰۰ هزار دلار آن را نقدا پرداخت کرده است، با یکی از ستاره‌های پرسپولیس قرارداد امضا کرده است. این در حالی است که قرارداد دلاری با توجه به ممنوعیتی که فدراسیون فوتبال در نظر گرفته، تخلف است، با این حال باشگاه‌ها بدون توجه به دستورالعمل‌هایی که فدراسیون فوتبال وضع کرده است، ابایی از دادن پیشنهاد ارزی و دلاری به بازیکنان مورد نظرشان ندارند. افزایش بی‌ضابطه قراردادها در تیمی مانند پرسپولیس با توجه به وصل شدن به منابع بانکی و پیشنهادهای دلاری، در بهم ‌ریختن فضای نقل و انتقالات نقش تاثیرگذاری دارد و سبب می‌شود کنترل این بازار که بودجه قراردادهای بازیکنان آن از بودجه عمومی کشور پرداخت می‌شود، غیرممکن شود. چنین شرایطی علاوه بر حیف و میل بودجه‎‌های دولتی و عمومی کشور، زمینه بیشتری را برای فساد در فوتبال فراهم می‌کند. در چنین شرایطی از وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و البته نهادهای نظارتی انتظار می‌رود با وضع قوانین بازدارنده و برخورد با تخلفاتی که رخ می‌دهد، مانند قبل، اجازه دست‌اندازی و سوء‌استفاده بیشتر فوتبال از بودجه عمومی کشور را ندهند و قاطعانه با متخلفان برخورد کنند.
***
موضع رسمی پرسپولیس: بیرانوند باید بماند!
هومن هدایتی درباره پرونده علیرضا بیرانوند توضیحاتی ارائه داد. هومن هدایتی که به عنوان سرپرست معاونت حقوقی باشگاه پرسپولیس منصوب شد، دیروز شنبه درباره شرایط علیرضا بیرانوند توضیح داد: هیات‌مدیره باشگاه این موضوع را پیگیری می‌کند و در دستور کار باشگاه قرار دارد. دادخواستی هم در کمیته وضعیت ثبت شده است و به آقای بیرانوند ابلاغ ۱۰ روزه کردند و از آن ابلاغ 5-4 روز هم گذشته است. منتظر هستیم کمیته اگر صلاح بداند، جلسه حضوری بگذارد در غیر این صورت، بدون جلسه حضوری هم می‌توانند تصمیم بگیرند. من مطمئن هستم باشگاه پرسپولیس به عنوان ذی‌حق حقوقی و فوتبالی شناخته خواهد شد. هدایتی درباره مفاد احضاریه عنوان کرد: روند طوری است که وقتی باشگاه پرسپولیس به کمیته وضعیت درخواست می‌دهد، همین درخواست را عینا برای طرف دعوی می‌فرستند و آنها ۱۰ روز فرصت دارند پاسخ بدهند. این اتفاق افتاده و ایشان باید ظرف چند روز آینده پاسخ بدهند. در هر صورت کمیته وضعیت تصمیم‌گیری خواهد کرد. آقای بیرانوند 6-5 روز دیگر فرصت دارد پاسخ بدهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا بیرانوند فصل آینده در‌ پرسپولیس حضور ندارد، گفت: آقای بیرانوند یک فصل دیگر با باشگاه پرسپولیس قرارداد دارد و وضعیت‌شان را هیات‌مدیره و مدیرعامل مشخص می‌کنند اما از نظر قراردادی، ایشان بازیکن پرسپولیس است. درخواست باشگاه پرسپولیس هم این است که این فسخ غیرموجه است و ایشان باید عضو باشگاه پرسپولیس باقی بماند و نمی‌تواند در باشگاه دیگری عضویت داشته باشد. وی در پاسخ به اینکه آیا بند فسخی به قرارداد بیرانوند اضافه نشده است، گفت: در قرارداد آقای بیرانوند بند فسخی وجود نداشته است. در الحاقیه نوشته شده ایشان اگر تا ۱۵ روز دستمزدش را نگیرد، می‌تواند فسخ کند. این یک شرط است و آقای بیرانوند هم که گرفته‌ و باشگاه هم به الحاقیه عمل کرده‌ و پرداخت را انجام داده است.

Page Generated in 0/0064 sec