printlogo


کد خبر: 286885تاریخ: 1403/4/11 00:00
گزارش «وطن امروز» از استقبال مخاطبان در یکصد روز نخست سال از همه فیلم‌های اکران شده در سینما
یکصد روز با سینما

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که کشور در تب‌وتاب انتخابات قرار دارد و هیجانات به اوج رسیده و عملا همه بحث‌ها و توجه‌ها حول نامزد‌ها و صحبت‌های سیاسی و انتخابات پایان هفته خلاصه شده است سینمای ایران در جذب مخاطب روزهای بسیار درخشانی را سپری می‌کند. اثبات این حرف را می‌توان با مراجعه به مرجع انتشار آمار سینمایی سمفا به وضوح دید. جذب بیش از 10 میلیون مخاطب با گذشت 100 روز از سال را باید یک اتفاق ویژه و منحصربه‌فرد دانست؛ عددی که با توجه به سیر صعودی‌اش می‌تواند در پایان تابستان به نزدیک 20 میلیون برسد و با توجه به برآیند آن می‌توان انتظار داشت سینمای ایران در پایان 1403 رکورد 40 میلیون مخاطب را رد کند.
این در حالی است که در زمان مشابه سال گذشته سینما میزبان 6 میلیون و سال 1401 پذیرای 4 میلیون مخاطب بود. امسال این عدد به 10 میلیون رسیده که نشان می‌دهد امسال همانند 2 سال گذشته رشد مخاطب ادامه دارد. 
سالن‌های سینمای ایران از ابتدای سال میزبان 18 فیلم بوده‌اند که این نیز در نوع خود کم‌نظیر بوده است، زیرا آمار و ارقام جذب مخاطب در 2 سال گذشته با تعداد بیشتری فیلم به 4 و 6 میلیون مخاطب رسیده بود. 
یکی از مولفه‌های مهم دولت سیزدهم در حوزه سینما در کنار فعال شدن سالن‌ها و افزایش آنها از 500 به نزدیک 1000 سالن، رشد مضاعف و شگفت‌انگیز مخاطبان، آن هم بعد از زمینگیر شدن این هنر پس از شیوع کرونا بود، به گونه‌ای که در مدت 3 سال هر سال شاهد رشد 2 برابری مخاطبان و اقبال مردم به سالن‌های سینما بودیم اما شاید نکته‌ای که منتقدان و کارشناسان سال گذشته نیز بارها درباره رکورد جذب مخاطب بیان کرده بودند، اقبال اغلب مخاطبان به یک فیلم بوده است. صد البته که کارشناسان به موضوع درستی اشاره کرده بودند اما نباید فراموش کرد که این ضعف تنها برای سال گذشته نبوده و در اغلب سال‌ها گریبان سینما را گرفته است. تنها کافی است به سالنامه آماری سینما در هر سال مراجعه کنید تا به وضوح ببینید اساسا بار مخاطب در هر سال بر دوش یک تا 2 فیلم است که متاسفانه این رویه غلط بیش از 2 دهه می‌شود که به بخشی از ضعف‌های سینما بدل شده است.  اما امسال همان طور که بیان شد در حالی طی 100 روز نخست بیش از 10 میلیون بلیت خریداری شده است که با نگاهی به جزئیات مخاطبان 18 فیلم اکران شده از فروردین سال جاری، مشخص می‌شود این عدد خلاصه در یک فیلم نبوده و این خود می‌تواند سرآغازی بر اصلاح ضعف یادشده باشد.
برای نمونه فیلم «سال گربه» با یک میلیون مخاطب، «مست عشق» با 2 میلیون مخاطب، «تمساح خونی» با 2 میلیون و 500 هزار مخاطب و «تگزاس 3» با 2 میلیون مخاطب را باید 4 فیلم باشگاه «مخاطبان میلیونی‌» دانست و این در حالی است که فیلم «خجالت نکش» با  700 هزار مخاطب در 3 هفته اکران و پیش‌تر فیلم «بی‌بدن» با  800 هزار مخاطب در کنار فیلم‌های ذکر شده، جزو آثار پرمخاطب به شمار می‌روند.  به دیگر سخن سینمای ایران در سال جاری و تا 100 روز نخست درصد بیشتری از 10 میلیون مخاطبش را نه از یک یا 2 فیلم، بلکه در مجموع از حداقل 6 فیلم به دست آورده است و این یک اتفاق ویژه در اکران سالانه به شمار می‌رود. 
همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، همواره درصد بالایی از مخاطبان یک سال سینما حول یکی‌دو فیلم به وجود می‌آمد اما رسیدن 4 فیلم به باشگاه میلیونی‌ها و 2 فیلم دیگر که عدد قابل قبولی را در جذب مخاطب داشتند - آن هم در شرایطی که همچنان در 100 روز نخست سال هستیم و زمان زیادی تا پایان سال باقی مانده است - می‌تواند نوید‌بخش آن باشد که ریل‌گذاری سینمای ایران امسال پس از جهش در صنعت سالن‌سازی و پس از آن رکورد مخاطب اکنون به حل مساله‌ای مهم که بیش از 2 دهه است گریبان سینمای ایران را گرفته، پرداخته و شاهد توزیع مخاطبان در فیلم‌های اکرانی است.
توجه داشته باشیم که سال 90 سه فیلم «اخراجی‌ها 3»، «ورود آقایان ممنوع» و «جدایی نادر از سیمین»، در سال 91 «کلاه قرمزی و بچه ننه»، 92 «رسوایی»، 93 «شهر موش‌های 2»، 94 «محمد رسوال‌الله» و «نهنگ عنبر»، 95 «من سالوادور نیستم»، «فروشنده»، «سلام بمبئی» و «50 کیلو آلبالو»، 96 «نهنگ عنبر2»، «آینه بغل» و «گشت 2»، 97 «هزارپا»، «تگزاس»، «لاتاری» و «به وقت شام» و 98 «مطرب»، «تگزاس 2»، «متری شیش و نیم» و «رحمان 1400» آثاری بودند که بیشترین درصد مخاطب آن سال را از آن خود کرده بودند. 
در واقع با بررسی دهه 90 سینمای ایران به عنوان یک نمونه می‌توان به وضوح دید هر سال درصد بالایی از مخاطبان حول چند فیلم به وجود آمده بودند و امسال با سپری شدن نزدیک به 4 ماه 6 فیلم در صدر قرار گرفته‌اند. 
اما نباید فراموش کرد با وجود روند صعودی سینما طی 3 سال گذشته، همچنان با دوران اوج سینما فاصله بسیاری داریم؛ سینمایی که دهه 60  بویژه سال 69 با 81 میلیون مخاطب رکورددار شد اما با فاصله گرفتن از آن دهه، سینما در حوزه مخاطب سال به سال با افت قابل ملاحظه روبه‌رو شد تا اینکه از سال 1400 سیاست‌گذاران سینما در اصلاح این روند سیاست‌های قابل تحسینی را اتخاذ کردند. از همین رو با توجه به تغییرات در بدنه دولت طی چند هفته آینده، باید به وزرا و نامزد‌های تصدی پست وزارت ارشاد و سازمان سینمایی این نکته را گوشزد کرد که این حرکت رو به رشد نباید متوقف شود و اکنون که شاهد استقبال مخاطبان از اغلب فیلم‌ها هستیم، ضرورت دارد این سیاست همچنان با قوت و قدرت ادامه یابد.

Page Generated in 0/0055 sec