printlogo


کد خبر: 286891تاریخ: 1403/4/11 00:00
دور دنیا

حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کرد
یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد این جنبش آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس در غزه را ۲۴ ژوئن جاری دریافت کرده است. «اسامه حمدان» روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت با تاکید دوباره بر شرط حماس برای برقراری آتش‌بس کامل در چارچوب مذاکرات درباره پیشنهاد آمریکا اعلام کرد این جنبش آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس در غزه را ۲۴ ژوئن جاری دریافت کرد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اواخر مه گذشته یک پیشنهاد ۳ مرحله‌ای را که گفته می‌شود پیشنهادی صهیونیستی بود به حماس ارائه کرد که شامل توقف درگیری‌ها، آزادی اسیران صهیونیست و بازسازی نوار غزه بدون هرگونه مشارکت حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین بود اما این پیشنهاد که شورای امنیت آن را تایید کرد، تا این لحظه به نتیجه‌ای نرسیده است. وبگاه آمریکایی «آکسیوس» روز جمعه به نقل از ۳ منبع آگاه نوشت دولت بایدن در چند روز گذشته در راستای رفع اختلافات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و رسیدن به یک توافق، فرمت جدیدی از برخی بخش‌های قرارداد پیشنهادی درباره اسیران و آتش‌بس ارائه کرد. حمدان در این کنفرانس مطبوعاتی در بیروت گفت: آخرین پیشنهاد صلح ارائه شده در ۲۴ ژوئن هنوز به توقف کامل جنگ یا عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه منجر نشده است.
***
رسانه عبری: زرادخانه حزب‌الله غافلگیری هولناکی دارد
روزنامه عبری‌زبان گلوبس در گزارشی اعلام کرد اگر بخواهیم به توانمندی‌های تسلیحاتی و ابزارهای عملیاتی حزب‌الله که از آن مطلع هستیم، بپردازیم باید حدفاصل تونل‌ها تا توانمندی دریایی را ذکر کرد. دین ساموئل آلمز، تحلیلگر این روزنامه عبری‌زبان در مقدمه این گزارش آورده است: افسران عالی‌رتبه ارتش هم آماده‌سازی‌ها برای انجام حمله نظامی علیه لبنان را مخفی نمی‌کنند و معتقدند این گروه لبنانی در لبنان با توانمندی‌‌هایی که تا به امروز از آن رونمایی کرده و توانمندی‌‌هایی که هنوز ما با آن آشنا نشده و از آن مطلع نیستیم انتظار ما را می‌کشد. به زعم این رسانه، جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله به‌تدریج در حال رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت است، این در حالی است که حدود 9 ماه است درگیری‌های جسته و گریخته بین ۲ طرف به طور مستمر ادامه دارد. در ادامه این گزارش آمده است: در سایه رفتار غلط و ندانم‌کاری‌های ساختار سیاسی و نظامی اسرائیل پیش از 7 اکتبر، گلوبس به دنبال یافتن جزئیاتی از توانمندی‌‌هایی است که حزب‌الله به آن دست یافته است؛ توانمندی‌‌هایی که رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی اسرائیل دشواری زیادی در اعتراف به شکل‌گیری آنها پیدا می‌کنند، در حالی که حزب‌الله به طور بالفعل طی درگیری‌های چند ماه اخیر از آن رونمایی کرده است و غافلگیر‌‌ی‌هایی که احتمالا در زمان حمله نظامی ما با آنها مواجه خواهیم شد و در برگیرنده تمام سطوح نظامی ما از اطلاعاتی گرفته، تا زمینی و هوایی و دریایی خواهد بود. نویسنده در ادامه آورده است: تا امروز حزب‌الله بیشترین تلفات جانی و مالی را به اسرائیل از طریق موشک‌های پیشرفته ضدزرهی وارد کرده است که خود در حال تولید آن است، حزب‌الله این تلفات را با استفاده از موشک‌های الماس یک به ما وارد می‌کند، الماس یک در واقع موشکی است که ایران آن را با انجام مهندسی معکوس موشک‌های اسپایک به دست آورده است، اسپایک موشک ساخت شرکت رافائل است اما امروز خط تولید آن در اختیار ایران قرار دارد.
***
تصمیم رهبر اپوزیسیون ترکیه برای دیدار با اسد
رهبر حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه اعلام کرد برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه تلاش می‌کند. «اوزگور اوزل» رهبر حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه گفت: من می‌خواهم طی روزهای آینده اگر شرایط فراهم شود با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کنم. صحبت درباره این دیدار بعد از یک دوره طولانی نیست، بلکه درباره امکان برگزاری چنین دیداری در تابستان کنونی است.
وی گفت: تماس‌ها از طریق دیپلماسی غیررسمی در حال انجام است تا ببینیم آیا می‌توانیم در بسته روابط ۲ کشور را باز کنیم یا خیر. این تماس‌ها بخوبی پیش می‌رود. رهبر حزب مخالف جمهوری‌خواه خلق ترکیه در ادامه گفت آماده گفت‌وگو درباره سوریه و گزینه‌های حل و فصل با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «هاکان فیدان» وزیر خارجه است. وی تأکید کرد یکی از مسائل اصلی که قصد دارد با بشار اسد درباره آن صحبت کند مشکل آوارگان سوری و بازگشت آنها از ترکیه به وطن‌شان است. اوزگور اوزل گفت اشاره‌های مثبت از جانب بشار اسد وجود دارد و حزب جمهوری‌خواه خلق برای برگزاری مذاکرات تلاش می‌کند. 
***
اظهارات نژادپرستانه وزیر اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها
جنبش جهاد اسلامی فلسطین به اظهارات بن‌گویر واکنش نشان داد و آن را لکه ننگی بر پیشانی کسانی دانست که با رژیم صهیونیستی تعامل داشته و در برابر تجاوز آن سکوت کرده‌اند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز یکشنبه به اظهارات جدید ایتامار بن‌گویر، وزیر افراطی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. در بیانیه جنبش جهاد اسلامی آمده است: اظهارات بن‌گویر لکه ننگی بر پیشانی همه کسانی است که با رژیم صهیونیستی تعامل دارند و از این رژیم حمایت و در برابر جنایات آن سکوت کرده‌اند. بن‌گویر در تازه‌ترین اظهارات جنجالی خود خواستار قتل اسرای فلسطینی با شلیک گلوله به سر آنها شد. این وزیر افراطی گفت به هر روشی به دنبال تصویب قانون اعدام اسرای فلسطینی خواهد بود و تا آن زمان مقدار ناچیزی غذا به آنها داده خواهد شد تا زنده بمانند و بیشتر از این چیزی به آنها داده نمی‌شود.

Page Generated in 0/0047 sec