printlogo


کد خبر: 286907تاریخ: 1403/4/11 00:00
اخبار

اتصال ۱۳۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در نشست خبری خود در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ اظهار کرد: نقطه آغاز دولت الکترونیک از ۱۴۰۲ بود و اتصال همه دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات هوشمند، برای آن هدف‌گذاری شد. جواد موحد افزود: اکنون ۱۳۸ دستگاه اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و ۷۵ درصد خدمات به صورت الکترونیکی در دسترس مردم است. تاکنون ۴۸ میلیون نفر در خدمات هوشمند شناسه دیجیتال دریافت کرده‌اند. در دولت سیزدهم برای نخستین بار پنجره واحدهای خدمات موضوعی شکل گرفت. وی افزود: یکی از پنجره واحدهایی که ذیل پنجره ملی شکل گرفت پنجره مربوط به موسسات آموزش عالی است که به‌واسطه آن ۲۵۰ موسسه به این سامانه متصل شدند. خدمات مربوط به دانشگاه‌ها از طریق این بستر در دسترس مردم قرار دارد و کاربران با یکبار احراز هویت می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. درگاه ملی مجوزها نیز خدمت دیگری بود که شکل گرفت و بیش از ۴ هزار مجوز از طریق این درگاه صادر شد. این کار برای نخستین مرتبه سال گذشته رقم خورد.
 وی تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات ارائه‌شده، پنجره واحد مدیریت زمین است که بخش عمده‌ای از دستگاه‌ها به آن متصل شدند و کاربران می‌تواند برای اخذ مجوز از طریق آن اقدام کنند. تمام فرآیند در این بستر به شکل الکترونیک است و از طریق این پلتفرم انجام می‌شود.
***
افزایش بیش از ۴ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی کشور
تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در ۳ ‌ماه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به 25.5 میلیارد دلار رسیده است. در این مدت تراز تجاری کشور معادل 51.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.  تحولات بازرگانی خارجی همچنین نشان می‌دهد در ۳ ‌ماهه نخست امسال صادرات نفتی و غیرنفتی کشور به 25.5 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات 21.5 میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، 18.6درصدی افزایش یافته است. گفتنی است تراز تجاری کشور نیز در ۳ ‌ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 51.4 درصدی از 7.4 میلیارد دلار به 11.2 میلیارد دلار رسیده است.  بانک مرکزی همچنین 17 میلیارد و 417 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی از ابتدای سال جاری تا 8 تیر تأمین کرده است که 3 میلیارد و 975 میلیون دلار ارز سهم کالاهای اساسی و دارو بوده است.
***
شوک قیمتی بنزین راهکار رفع مشکل سوخت نیست
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اظهارات علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان که گفته بود هر قیمتی برای بنزین کارشناسی شود، خواهید دید که آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا می‌افتد، گفت: شوک قیمتی بنزین تبعات سنگینی دارد و باید سرمایه اجتماعی و مشکلات مردم در نظر گرفته شود. جلیل سالاری درباره تغییر قیمت بنزین اظهار کرد: اولویت نخست بهینه‌سازی است که اولین نگاه باید تحقق این برنامه باشد. در حوزه قیمت بنزین، سرمایه اجتماعی و مشکلات مردم را هم باید در نظر بگیریم. شوک قیمتی تبعات زیادی دارد، اگر کمک کنیم بهینه‌سازی اتفاق بیفتد عملا مشکل سوخت حل می‌شود.  بنا بر این گزارش، افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، بویژه با رفتارهای رئیس دولت دوازدهم مبنی بر ادعای بی‌اطلاع بودن وی و در نظر نگرفتن مشکلات مردم، موجی از نارضایتی را بین عده‌ای از مردم ایجاد کرد و دشمن نیز با سوءاستفاده از فرصت ایجادشده، تلاش کرد امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دهد.
***
عملیات بازگشت حجاج ۲۱ تیر به پایان خواهد رسید
مدیرعامل هواپیمایی ایران‌ایر دیروز (یکشنبه، ۱۰ تیر) در نشست خبری خود با اشاره به اینکه عملیات بازگشت حجاج تا ۲۱ تیرماه تمام می‌شود، گفت: برنامه‌های حج ۵ ماه پیش از عملیات هدف‌گذاری می‌شود که بر این اساس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با وجود محدودیت ناوگان، برای جابه‌جایی ۵۰ هزار زائر اعلام آمادگی کرد. جابه‌جایی ۴۰ هزار زائر باقیمانده نیز  به یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی سپرده شد اما چند روز پیش از آغاز عملیات حج، کشور عربستان از ورود شرکت‌هایی هوایی جز ایران ممانعت کرد. شمس‌الدین فرزادی‌پور ادامه داد: هواپیمایی هما در بازه زمانی عملیات بیت‌الله الحرام ۹۰ هزار نفر از حجاج را جابه‌جا کرد و در این زمینه ناهماهنگی وجود نداشت. امروز دهمین روز از عملیات بازگشت زوار است که در نهایت تا ۲۱ تیرماه عملیات بازگشت حجاج تمام می‌شود.  مدیرعامل ایران‌ایر تأکید کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم موفق شد نسبت به ممیزی اتحادیه اروپایی پاسخ‌دهی موفقیت‌آمیزی کسب کند.
***
پاداش برای معرفی ماینرهای غیرمجاز
مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر گفت: امسال با مجوزی که برای نخستین بار از سازمان اموال تملیکی گرفته شد، امکان امحای ماینرهای غیرمجاز فراهم شده است. با اجرای این قانون برای نخستین بار در مشهد تعداد ٨٨٢ دستگاه ماینر غیرمجاز جمع‌آوری و امحا شد. حامد احمدی اظهار کرد: هر دستگاه ماینر معادل مصرف برق ۳ خانوار را به خود اختصاص می‌دهد که در این شرایط و روزهای گرمی که سپری می‌کنیم، استفاده غیرمجاز از دستگاه‌های ماینر و استخراج رمزارز به این شیوه، برای مدیریت شبکه برق بسیار مضر است. وی همچنین از تلاش شبانه‌روزی برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز خبر داد و گفت: در تازه‌ترین تلاش‌ها تعداد ١٦٤ دستگاه ماینر غیرمجاز در تبریز و ٢٧٦ دستگاه در شیراز کشف و ضبط شده است. به گفته احمدی، برای افرادی که به معرفی ماینرهای غیرمجاز اقدام کنند پاداش‌های خوبی در نظر گرفته شده که در همین زمینه به ازای هر دستگاه ماینر غیرمجاز کشف‌شده، مبلغ یک میلیون تومان و تا سقف ٢٥ میلیون تومان پاداش تعلق می‌گیرد.

Page Generated in 0/0055 sec