printlogo


کد خبر: 286914تاریخ: 1403/4/11 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره سیاست‌های بنزینی تیم مسعود پزشکیان؛ علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان: قیمت بنزین را با آرامش جا می‌اندازیم
جاانداز!

گروه اقتصادی: علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در نشست خبری خود گفت: هر قیمتی که برای بنزین کارشناسی شود، در دولت آقای پزشکیان آنچنان با «آرامش و همکاری مردم جا می‌اندازیم که این گرانی بنزین، گازوئیل، برق و... هم موجب رضایت مردم شود و هم موجب آبادانی کشور. رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که «آقای پزشکیان در مناظرات و میزگردهایی که داشتند مطرح کردند من کارشناس نیستم اما اینکه ایشان کارشناس نیستند و اگر کارشناسان نظر بدهند بنزین بشود ۵۰ هزار تومان آیا ایشان قبول می‌کنند و پشت این عمل خودشان می‌مانند یا مانند آبان ۹۸ صبح جمعه متوجه موضوع می‌شوند؟» گفت: دولتی که نمی‌تواند با مردم گفت‌وگو و تعامل کند با مشکلات 98 مواجه می‌شود. وقتی وزیر نفت، پنجشنبه ظهر می‌گوید بنزین گران نخواهد شد اما نیمه‌شب جمعه بنزین گران شد؛ آن هم به این دلیل که مردم به خیابان نریزند مشخص است آنها فکر می‌کردند راهی جز برخورد خشن با مردم ندارند.
وی ادامه داد: دولت اگر دولت تعاملی باشد همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، می‌گوید به مدت ۳ شب هر شب یک موافق و یک مخالف به تلویزیون بیایند و بنشینند و درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند. مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران می‌شود، بعد باید بگوید چگونه گران کنیم. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند ۲ مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد؛ نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یک سال یا ۲ سال گران کنیم و طبق این برنامه به اینجا برسانیم.
رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگری که باید توضیح داده شود این است که پول افزایش قیمت بنزین را کجا می‌خواهیم ببریم. این گران شدن چه فشاری به اقشار متوسط و ضعیف خواهد آورد و برنامه جبرانی ما چیست. اگر اینها را کنار هم ردیف کنیم مردم به‌راحتی می‌آیند و می‌پذیرند بنزین گران شود.
* حامیان امروز پزشکیان همان کسانی بودند که موجب حوادث آبان 98 شدند
عبدالعلی‌زاده در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره نکرد که باعث و بانی تمام اتفاقات و حوادث سال ۹۸ همین حامیان امروز مسعود پزشکیان بودند. به زبان دیگر، کسانی نظیر حسن روحانی، حسن عابدی‌جعفری، عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی و... مسبب اتفاقات سال 98 بودند؛ کسانی که با عملکرد بد خود به جای پذیرفتن اشتباه و تلاش برای آرام کردن فضا در سال 98، با بیان جمله تمسخرآمیز «من هم مثل شما، صبح جمعه فهمیدم»، آتش خشم مردم را دوچندان و سرمایه اجتماعی دولت را ویران کردند. پس از حوادث ۹۸ نتایج افکارسنجی مراکز مختلف نشان می‌داد پس از آن اتفاقات، اعتماد مردم به دولت به پایین‌ترین سطح پس از انقلاب رسید و عملا دولت در کشور با بحران سرمایه اجتماعی روبه‌رو شد.
* عملکرد حامیان پزشکیان موجب شد نام دولت وی را دولت سوم روحانی بگذارند
همین حمایت‌ها و اظهارات اطرافیان مسعود پزشکیان موجب شد از وی به عنوان دولت سوم روحانی یاد شود. مردم فراموش نکرده‌اند همین همتی که امروز به عنوان حامی پزشکیان مطرح شده در آن زمان به‌ عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی دولت حسن روحانی، ۳۱ شهریورماه ۹۸ در نامه به روحانی رسما درخواست افزایش قیمت بنزین را مطرح کرد و بعد در گفت‌وگوهای متعدد به دروغ و با کمال وقاحت مدعی شد به دولت تذکر داده است که الان وقت گرانی بنزین نیست.
بیژن زنگنه هم که امروز پشت پزشکیان ایستاده است در همان زمان بارها مدعی شده بود دولت قصدی برای گرانی بنزین ندارد. همین موضوع باعث خشم مردم و بی‌اعتمادی شدید به دولت شد. این اقدام دولت حسن روحانی فضای کشور را چنان ملتهب کرد که بسیاری از شهرها تا چند روز شاهد درگیری‌های خیابانی بود.
در راستای اظهارات عبدالعلی‌زاده، «وطن امروز» با توجه به نکات گفته‌شده، پیامدهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در تورم را از دیدگاه کارشناسان اقتصادی پیگیری کرد.
شایان ذکر است پیش از این نیز مسعود پزشکیان در ویدئویی که در شبکه‌های مجازی بازنشر شده، موافقت خود با هر لیتر بنزین به قیمت ۲۵ هزار تومان را اعلام کرده بود و در دفاع از این اظهارات نیز در برنامه زنده تلویزیونی توضیحاتی کوتاه داد که از دیدگاه کارشناسان اقتصاد این اظهارات با منطق اقتصادی هم‌خوانی ندارد. کارشناسان اقتصاد معتقدند لازم است پیش از هر تغییر قیمتی راهکارها و زیرساخت‌های این افزایش مدنظر گرفته شود تا اتفاقی که در پی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان دولت تدبیر و امید (کسانی که پزشکیان با پرچم آنها به انتخابات آمده است، نظیر روحانی، ظریف، آخوندی و...) افتاد در اقتصاد کشور رخ ندهد و دوباره سال‌ها ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور زیان تصمیم اشتباه آنها را ندهد.
***
پزشکیان تکرار دولت ورشکسته روحانی
عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» با بیان اینکه اطرافیان پزشکیان شعار نئولیبرالیسم می‌دهند، گفت: سیاست دولت روحانی منجر به بسته شدن بنگاه‌های اقتصادی، تعطیلی کارخانه‌ها و دیپلماسی التماسی شد و در نهایت اقداماتش به بیکاری کارگران منجر شد.
وی با اشاره به اینکه بنیان اقتصاد بر ۲ رکن استوار است، ادامه داد: یکی نظام ارزش‌گذاری پول و دیگری ارزش‌گذاری کالا و خدمات است. در 45 سال گذشته یک قشر بی‌سواد و غرب‌زده در حاکمیت نفوذ کرد. از 45 سال گذشته 39 سال اصلاح‌طلبان، غرب‌زدگان و مدعیان دروغین جبهه ملی، دولت‌های روی کار بودند که منجر به بروز تورم شده است.
شیخی با بیان اینکه در حال حاضر اطرافیان پزشکیان نیز شعار نئولیبرالیسم می‌دهند، افزود: آنها به دنبال آزادسازی قیمت‌ها و اقتصاد سرمایه‌داری هستند. در واقع آنها خواستار این هستند که قیمت‌گذاری در اختیار بازار آزاد باشد در حالی که بازار آزادی وجود ندارد و یک نظریه دروغین است. 
او با تاکید بر اینکه بلایی که سر مردم آمده به دلیل نگاه سرمایه‌داری است، تصریح کرد: غرب‌زده‌هایی که ادعای دولت سازندگی و اصلاحات را داشتند، نظام قیمت‌گذاری را به دلار فروختند. این مساله منجر به این شد کشورهای استعمارگر بر کشور مسلط شوند. در واقع با ادعای خصوصی‌سازی، دارایی‌های کشور را به آقازاده‌های خود دادند.
شیخی با اشاره به اینکه غرب‌زده‌ها پول مملکت را به جیب آقازاده‌ها ریختند، تصریح کرد: در حال حاضر همین‌ها در سطح بین‌الملل به قشری ثروتمند تبدیل شده‌اند. اینها که امروز شعار افزایش قیمت بنزین می‌دهند، نه تنها شایسته یک رای در انتخابات نیستند، بلکه باید در دادگاه محاکمه شوند، زیرا این افراد با سیاست‌های خود منجر به بروز تورم و کاهش ارزش پول ملی شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه بر هم زدن نظام قیمت‌گذاری و ایجاد تورم، دست‌درازی به جیب مردم است، اظهار کرد: رفتار این غرب‌زده‌ها باعث شده برخی این مشکلات را به حکومت نسبت دهند، در حالی که این تورم و آسیب به پول ملی را باید به دولت اصلاحات و سازندگی نسبت دهند.
شیخی با تاکید بر اینکه دولت بنفش روحانی اینگونه سرکار آمد که مردم ‌شناختی نسبت به آنها نداشتند، اظهار کرد: در انتخاب شدن آنها مردم مقصر نبودند، زیرا آنها نظریه‌های خود را زیر دستکش مخملی مخفی کرده بودند. بعد در دولت آنها دیدید که با بستن بنگاه‌های اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها، دیپلماسی التماسی ایجاد کردند و باعث بیکاری کارگران در کشور شدند. اگر آنها در ابتدا ذات خود را نشان می‌دادند، مردم به آنها رای نمی‌دادند.
او افزود: به طور قطع مردم علاقه‌ای به تورم و ذلت کشور ندارند. به دلیل همین ناآگاهی نسبت به سیاست‌های دولت روحانی، مردم به آنها رای دادند. در انتخابات این دوره تمام شبکه‌های دشمن پشت آنها هستند. آنها برای تبلیغات اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین با کمال وقاحت شعارهای دولت ورشکسته روحانی را تکرار می‌کنند و از خدا نمی‌ترسند. به همین دلیل در مقطع کنونی مردم باید نسبت به رویکرد آنها شناخت پیدا کنند.
***
افزایش قیمت حامل‌های انرژی مستقیم و فوری بر تورم مؤثر است
مسعود دانشمند، کارشناس اقتصاد و عضو اتاق ایران درباره اثرات افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد به «وطن امروز» گفت: اصولا افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل در نرخ حمل‌ونقل کشور بویژه حمل‌ونقل بار و کرایه مسافر شهری و بین‌شهری تاثیر دارد و در نهایت بر قیمت محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد. برای مثال اگر ۱۰ درصد قیمت سوخت را افزایش دهیم، این ۱۰ درصد حدود ۳ درصد در تورم کل کشور اثرگذار است، بنابراین هر افزایش قیمتی در سوخت مستقیما و به سرعت نقش تورمی خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که اثرات غیرمستقیم نیز دارد که آن اثرات با تأخیر، خود را در اقتصاد نمایان خواهد کرد.
دانشمند گفت: زمانی که کرایه تاکسی افزایش می‌یابد، همه افرادی که نیاز به جابه‌جایی دارند، افزایش هزینه خواهند داشت، همچنین زمانی که قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد، هزینه جابه‌جایی هر نوع باری که نیاز به انتقال از مبادی تولید یا ورودی کشور به مراکز توزیع و مصرف دارد، افزایش خواهد داشت.
کارشناس اقتصاد در مقایسه قیمت بنزین با کشورهای منطقه و تحلیل اقتصادی نحوه تغییر قیمت به فوب خلیج‌فارس  اظهار کرد: اگر قیمت بنزین در دوبی را برای مقایسه مدنظر بگیریم، باید به قیمت خودرو و نسبت دستمزدها نیز توجه کنیم. بر فرض اگر قیمت بنزین را هم‌تراز با دوبی کنیم پس قیمت خودرو هم باید در کشور ما با دوبی هم‌تراز باشد اما با توجه به اینکه اینطور نیست، پس بالا بودن قیمت بنزین در کنار بالا بودن قیمت خودرو باهم، شکایت مردم را در پی خواهد داشت، چرا که با میزان درآمد مردم سازگار نیست.
***
جریان سرمایه‌داری به دنبال گرانی بنزین است
ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: عده‌ای به دنبال پیاده کردن اقتصاد سرمایه‌داری هستند. آنها به تولید پشت کرده و هزینه زیادی به مردم تحمیل می‌کنند. این رویکرد آنها با محوریت فروش نفت و واردات کالاست. در این فضا عده‌ای نیز با رانت و سوءاستفاده بهره‌برداری می‌کنند.
رزاقی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین که توسط اطرافیان پزشکیان مطرح شده است می‌تواند فشار زیادی به مردم و حتی تولیدکنندگان وارد کند، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند با افزایش قیمت بنزین اتفاق بیفتد رشد نرخ حمل‌و‌نقل است. در حال حاضر این صحبت‌ها بر مبنای نگاه سرمایه‌داری است. از دوران آیت‌الله رفسنجانی این نگاه تعدیل اقتصادی به وجود آمد. آنها معتقدند نفت بفروش و همه چیز وارد کن. در این بین عده‌ای هم از این فضای واردات سوءاستفاده‌هایی می‌کنند. یعنی نفت را ارزان می‌فروشند، کالا وارد می‌کنند و مالیات نیز نمی‌پردازند.
کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه بانک‌ها نیز در این دیدگاه پول تولید می‌کنند و سالانه 30 درصد تورم ایجاد می‌کنند، در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها از طرف دیگر سپرده‌های مردم را با نرخ بسیار پایین جمع می‌کنند و بعد خود وارد سرمایه‌گذاری غیرتولیدی می‌شوند. 
رزاقی با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی گرانی بنزین هزینه مصرف خانواده‌ها را بالا می‌برد و قیمت تولید نیز رشد می‌کند، اظهار کرد: این رویکرد ستاد پزشکیان نوعی سرمایه‌داری زیر پوشش اسلام است در حالی که تاکید آنها پوشش اصلاحات است. این در حالی است که نگاه قانون اساسی و شهدای انقلاب چیز دیگری بوده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه کشور با فروش نفت تامین می‌شود، در حالی که در دنیا هزینه‌های کشورها را با مالیات مردم می‌پردازند،اظهار کرد:  در شرایط کنونی اداره کشور بر مبنای سرمایه‌داری راحت‌تر است به همین دلیل آنها به دنبال اجرای اقتصاد سرمایه‌داری هستند.
رزاقی با اشاره به اینکه در حال حاضر حمایت از تولید مانند دفاع‌ مقدس است، اظهار کرد: در مقطع کنونی باید از تولید حمایت کرد، زیرا این موضوع می‌تواند اقتصاد کشور را در مقابل فشار تحریم‌ها و... نجات دهد.
کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی، دولت باید در زمینه تامین مسکن و رفاه جامعه اقدام کند، اظهار کرد: آنها اگر به دنبال حمایت از مردم بودند باید به دنبال اقتصاد اسلامی می‌رفتند نه اینکه بخواهند اقتصاد لیبرال را در کشور اجرا کنند.
رزاقی با اشاره به اینکه تفکر جهادی باید در اقتصاد کشور پیاده شود، اظهار کرد: اقتصاد اسلامی بر مبنای اعتلای انسانی است اما سرمایه‌داری با رویکرد مصرف‌گرایی است.

Page Generated in 0/0055 sec