printlogo


کد خبر: 286920تاریخ: 1403/4/11 00:00
با وجود تلاش اصلاح‌طلبان برای به حاشیه کشاندن رقابت‌های انتخاباتی سعید جلیلی دیروز به بازار تهران رفت و با بازاریان گفت‌و‌گو کرد
متن علیه حاشیه

گروه سیاسی: بلافاصله پس از راهیابی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، موج رسانه‌ای اصلاح‌طلبان علیه کاندیدای جبهه انقلاب شروع شد. در موج اول، تکیه آنها بر ایجاد شکاف بین طرفداران قالیباف و جلیلی و القای این بود که لزوما نباید هوادار قالیباف باشی و به جلیلی رای بدهی! به این ترتیب اصلاح‌طلبان جنگ روانی و رسانه‌ای را شروع کردند. 
به شکل کلی ایجاد اختلاف در همه‌جا و در هر مساله‌ای، حربه‌ای است که اصلاح‌طلبان بارها و بارها از آن استفاده کرده‌اند. رسانه‌های اصلی طیف اصلاح‌طلب که پیش از دور اول انتخابات با تیترهایی چون «شکست اصولگرایان؛ چرا اصولگرایان نتوانستند به اجماع برسند؟»، سعی داشتند مانع ایجاد اجماع بین کاندیداهای جبهه انقلاب شوند، پس از مشاهده رای بالای سعید جلیلی که در کنار آرای محمدباقر قالیباف می‌توانست در همان مرحله اول کار را تمام کند، خط ایجاد اختلاف بین هواداران این 2 کاندیدا را آغاز کردند؛ حربه‌ای که با حمایت قاطع قالیباف از جلیلی با شکست مواجه شد و آنها را به فاز اصلی جنگ روانی‌شان که همان «دوقطبی‌سازی‌های کاذب» است، رهنمون ساخت. 
اما «حاشیه‌سازی» و «دوقطبی‌سازی و قرار دادن مردم در دوراهی‌های نمادین» اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین حربه‌ای است که اصلاح‌طلبان در طول سال‌ها و چند انتخابات قبلی از آن بهره برده‌اند؛ چنانکه در همین رقابت‌های اخیر نیز بارها از دوقطبی «یا مذاکره - رفع تحریم یا دیگر هیچ!» استفاده کردند و آن را از تریبون ظریف و افرادی امثال او در اینجا و آنجا جار زدند. 
از همین رو کاندیداهای جبهه انقلاب سعی کردند با تمرکز بر برنامه‌های خود (خصوصا برنامه‌هایی که به معیشت مردم مربوط است) از افتادن به دام این بازی سیاسی تکراری جلوگیری کنند. در همین زمینه سعید جلیلی که به دور دوم انتخابات راه یافته است، تلاش کرد در رقابت‌های دور اول، با تاکید بر تقویت توانایی‌های داخلی، به موضوع مذاکره و ارتباط‌گیری با دنیای خارج نیز اشاره کند. او در همین خصوص گفته بود: «مذاکره یک وسیله است و حتما باید از آن استفاده کرد. ولی اصل، هدف است، هدف دفاع از حقوق ملت ایران، حفظ منافع مردم و عدم عقب‌نشینی در مسیر پیشرفت کشور است و اگر توافق، منافع ملت را تأمین نکند، حتما دفاع از حقوق ملت نیست».
از منظر اصلاح‌طلبان، دوقطبی‌سازی و حاشیه‌سازی صرفا به سیاست خارجی و گره زدن بی‌چون و چرای اقتصاد و معیشت مردم به آن منتهی نمی‌شود. آنها دو قطبی‌سازی را به دیگر مسائل نیز می‌کشانند و سعی می‌کنند از هر مقوله‌ای برای ایجاد شکاف بین مردم و نهایتا دوقطبی کردن فضای جامعه و انتخابات استفاده کنند. 
اخیرا یکی از نفرات اصلی ستاد پزشکیان در صفحه ایکس خود نوشته است: «نخواهیم گذاشت ایران به دست طالبان بیفتد». این سخن معانی بسیاری در خود دارد. سعی می‌کند نوعی نگرانی را به مخاطب القا کند و البته سابقه تاریخی هم دارد! سال 84 که برای نخستین ‌بار انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد، اصلاح‌طلبان و کارگزاران روی آنچه «تندروی طرف مقابل» می‌نامیدند مانور بسیاری دادند. 
بعدها و در دیگر رقابت‌های انتخاباتی این طیف همچنان روی مسائل حاشیه‌ای مانور می‌دادند و سعی می‌کردند از هر فرصتی برای تخریب حریف و ایجاد فضای دوقطبی استفاده کنند. فراموش نکرده‌ایم که در رقابت‌های انتخاباتی سال‌های 96 و 1400 که شهید رئیسی در آن رقابت‌ها حضور داشت، چه تهمت‌ها و سخنانی را به ایشان نسبت می‌دادند. در نهایت این روند باعث شد شهید خدمت در پاسخ به این تهمت‌های ناجوانمردانه بگوید: «اگر مشکلات مردم با تهمت زدن به من حل می‌شود، بزنید!...».
به نظر می‌رسد در انتخابات 15 تیرماه ایجاد دوقطبی و حاشیه‌سازی در جامعه دستورالعمل اصلی اصلاح‌طلبان برای جمع کردن آرای سلبی از بین مردم است. «استیلای طالبان بر کشور» که در توئیت آذری‌جهرمی آمده، بهترین نمود این سخن است. آنها چون خود برنامه جدیدی ندارند جز تکرار 2 دولت حسن روحانی، قصد دارند از متن به حاشیه بروند و حتی‌المقدور بخشی از جامعه را نیز به دنبال خود بکشند. 
مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای طیف اصلاح‌طلب که با جملات «من نمی‌دانم» یا «کار را به کارشناسان بسپاریم» شناخته می‌شود، در عمل و رفتار نشان داده است می‌خواهد دولت سوم روحانی را تشکیل بدهد. کما اینکه انتشار تصاویر او با حسن روحانی به فاصله یک روز مانده به آغاز رای‌گیری در دور اول و همین طور اعلام حمایت رسمی و صریح روحانی از او، جای کتمانی باقی نگذاشت و بخوبی نشان داد اصلی‌ترین برنامه نامزد طیف اصلاح‌طلب چیست و نامزد آنها قصد دارد کشور را به چه دوره ناامیدکننده‌ای بازگرداند!
لذا نداشتن برنامه برای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم، نقطه ضعف اصلی جناح اصلاح‌طلب در این دوره از انتخابات است. از همین رو آنها سعی دارند برای پوشاندن این ضعف مهم روی حاشیه‌ها مانور بدهند و تا می‌توانند از پاسخگویی به سوالات اصلی مردم درباره معیشت، اقتصاد و... شانه خالی کنند. 
امروز که قرار است نخستین مناظره 2 نامزد راه‌یافته به دور نهایی انتخابات انجام گیرد، به نظر می‌رسد کاندیدای جبهه انقلاب باید از گرفتار شدن در حربه دوقطبی‌سازی طیف مقابل پرهیز کند و با به چالش کشیدن برنامه نداشتن کاندیدای این طیف، ضمن ورود نکردن به حاشیه‌های غیر‌ضروری، به اعلام برنامه‌های خود بپردازد.
مشکلات مردم واقعی است و آنها نه نیازی به رویاپردازی‌های ظریف برای احیای برجامی دارند که بود و نبودش متکی به امضای ترامپ است و نه در پی سیاسی‌بازی‌ها و دوقطبی‌سازی‌های طیف اصلاح‌طلب هستند. آنها نیاز به رئیس‌جمهوری دارند که مردانه به میدان بیاید و همچون شهید جمهور «آیت‌الله رئیسی» خود را خالصانه وقف خدمت به مردم کند. 
***
جلیلی در جمع بازاریان: 
برای ۱۷ معضل اصلی بازار برنامه داریم
گروه سیاسی: سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در بازار تهران از عزم خود برای حل مشکلات مردم خبر داد. او دیروز در هوای گرم تهران به میان مردم و کسبه رفت تا از نزدیک با آنها سخن بگوید. جلیلی در بازار تهران در جمع مردم حاضر تأکید کرد: برای ۱۷ معضل اصلی بازار برنامه داریم.
وی همچنین در جمع بازاریان گفت: بازار قلب اقتصاد کشور است و بویژه پس از مشکلات اقتصاد‌ی‌ای که برای مردم از سال ۹۷ ایجاد شده است، 4-3 جلسه مفصل با اصناف مختلف داشته‌ام تا آنچه مانع کسب‌وکار و پیشرفت است جمع‌بندی شود.
جلیلی افزود: با مشورت و گفت‌وگو با بازاریان و اصناف درباره ۱۷ موضوع به جمع‌بندی رسیدیم که اگر ان‌شاءالله حل شود تحول مثبتی در بازار ایجاد و همه منتفع خواهند شد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دستگاه‌هایی با پول بیت‌المال تحت عنوان دولت شکل گرفته تا به مردم خدمت کنند. مردم وقتی از جلوی این دستگاه‌ها رد می‌شوند باید احساس کنند اینجا پناهگاهی است که قرار است پشتیبان من باشد، نه اینکه بگویند خدا نکند سروکارمان به فلان اداره بیفتد.
جلیلی در ادامه با بیان اینکه بهبود وضع اقتصادی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما است، تصریح کرد: برنامه‌های کلان و جزئی برای بهبود معیشت مردم در نظر گرفته‌ایم و درباره این مساله در مناظره‌های تلویزیونی توضیح دادم.
وی اظهار کرد: وضع معیشتی و اقتصادی مردم با برنامه‌های مدونی که تنظیم کرده‌ایم، بهتر می‌شود. من همه مردم ایران را دوست دارم و برای آنها آرزوی آرامش و خوشبختی می‌کنم، بنابراین شرایط اقتصادی را درک می‌کنم و برنامه مدونی دارم که قابلیت اجرایی دارد.
جلیلی با بیان اینکه مساله امروز ما اقتصاد و معیشت مردم است، تاکید کرد: ما به این موضوع واقف هستیم و به محض شروع به کار دولت چهاردهم، مردم بهبود وضعیت اقتصادی را حس می‌کنند، چراکه من از همین قشر مردم هستم و شرایط آنها را درک می‌کنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به آقای پزشکیان احترام می‌گذارم اما امروز مردم باید انتخاب کنند که کدام مسیر برای کشور مناسب است: بهبود وضع اقتصادی و جهش اقتصادی یا بازگشت به دورانی که اقتصاد کشور به برجام گره خورده بود.
* سالانه ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود
جلیلی در جمع بازاریان گفت: مبالغی توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی بابت حقوق و دستمزد، آب و برق و... هزینه می‌شود، این در حالی است که هزینه باید بابت کاری پرداخت شود و خدمتی به مردم ارائه شود.
وی ادامه داد: اگر در این زمینه اخلالی وجود داشته باشد که خدای ناکرده نه تنها خدمتی به مردم ارائه نشود، بلکه مردم نگران باشند مبادا سر و کار آنها به فلان اداره یا بانک بیفتد، در واقع هزینه‌ای که می‌شود در جهت منفی است و اثرگذاری لازم را ندارد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: 11-10 سال است با صنوف مختلف جلسات متعدد برگزار کرده‌ایم و تا حد امکان سخنان آنها را شنیده‌ایم، همچنین راه‌حل‌های آنها را نیز پیدا کرده‌ایم و امروز به جمع‌بندی‌های روشن رسیده‌ایم که در مناظره‌ها و مباحثه‌ها مطرح شد. وی تاکید کرد: اعتقاد داریم امروز که وارد عرصه انتخابات شده‌ایم این برنامه‌ها باید از روز شنبه شروع و راه‌حل‌ها اجرا شود نه اینکه بعد از انتخاب بررسی کنیم که حالا چه کاری باید انجام شود. بر اساس اعلام ستاد انتخابات، «مسعود پزشکیان» ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و «سعید جلیلی» ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی داشتند که با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند، انتخابات به دور دوم رفت.
بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم، از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آرای مرحله اول شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای مرحله دوم ادامه خواهد یافت.
***
توجه به معیشت مردم
حضور سعید جلیلی در میان مردم و بازاریان آن هم یک روز پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند معانی بسیاری داشته باشد. جلیلی در طول رقابت‌های انتخاباتی دور اول نشان داد برنامه‌های مفصل و البته مشخصی برای حل مشکلات متعدد مردم دارد. او در این برنامه‌ها روی مسائل اقتصادی تاکید بیشتری کرده بود. 
در روزهای باقیمانده به انتخابات هشتم تیرماه در حالی که هنوز نامزدها به بیان برنامه‌های خود نپرداخته بودند، داده‌های مراکز آمارسنجی نشان می‌داد معیشت و اقتصاد از جمله دغدغه‌های اصلی مردم است. طبق یکی از همین نظرسنجی‌ها به ترتیب مساله «فقر و محرومیت» (با بیش از 58 درصد مطالبه مردمی)، «ایجاد اشتغال» (با 39.7 درصد) و موضوع «تورم و ارزش پول ملی» (با 36.5 درصد) 3 اولویت اصلی‌ای بودند که مردم اعلام کردند از رئیس‌جمهور آینده توقع دارند برای رفع آنها تلاش کند. 
بر همین اساس سعید جلیلی چه در 5 مناظره خود با دیگر کاندیداها و چه در دیگر برنامه‌های تبلیغاتی خود، روی مساله اقتصاد و رفع دغدغه‌های مردم بسیار تاکید داشت. او که با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» قدم به این دوره از رقابت‌های انتخاباتی گذاشته بود، از روی آمار و ارقام و مطالعات و همچنین حضور میدانی در مناطق مختلف، توانست توجه مخاطب را از این حیث به خود جلب کند. 
درباره معیشت و زندگی روزمره مردم که نباید مورد غفلت واقع شود، جلیلی بر هماهنگی ساختاری میان منابع موجود و میزان مصارف تاکید دارد و می‌گوید منابع با مصارف ما باید هماهنگ باشد. منابع ما باید انضباط لازم را داشته باشد. اگر منابع داشته باشید ولی تلف شود، شما چیزی نخواهید داشت. رئیس‌جمهور باید به انضباط مالی اولویت دهد و در ادامه اقتصاد مولد را شکل دهد. «معیشت و زندگی روزمره مردم نباید مورد غفلت واقع شود».

 


Page Generated in 0/0056 sec