printlogo


کد خبر: 286922تاریخ: 1403/4/11 00:00
پرده‌برداری روزنامه‌نگار برجسته از لاف نظامی سران اسرائیل
ارتش صهیونیستی اصلا آماده جنگ با لبنان نیست

این روزها ادعای سران ورشکسته رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام عملیات نظامی در عمق خاک لبنان تبدیل به مهم‌ترین بحث رسانه‌های عبری شده است. بر‌خلاف خط و نشان‌های بنیامین نتانیاهو، وزیر جنگ کابینه‌اش «یوآو گالانت» و رئیس ستاد مشترک ارتش کودک‌کش اسرائیل، «هرتزی هالووی» درباره قریب‌الوقوع بودن یک حمله همه‌جانبه به لبنان اما در داخل جامعه صهیونیست‌ها، این حرف‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود. در واقع از همان زمان که هالووی در جمع همتایانش از شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس، طرح حمله به لبنان را علنی کرد، این صرفا به منزله لافی اسرائیلی برای درگیر کردن نظامی آمریکا در معرکه فعلی با حزب‌الله و حماس در نظر گرفته شده است. در این راستا، پیام‌های واضح شفاهی و عملی حزب‌الله لبنان به تل‌آویو از جمله فیلمبرداری از حساس‌ترین مراکز بندر حیفا توسط یک پهپاد و هشدار جدی سیدحسن نصرالله به قبرس درباره عدم دخالت در عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی به اندازه کافی قدرتمند بوده‌ که دیگر نیازی به چشم‌غره ایران به اسرائیل نحیف برای محکم‌کاری نباشد. حال یکی از برجسته‌ترین کارشناسان رسانه‌ای امور نظامی در سرزمین‌های اشغالی، بر لاف بودن اظهارات نتانیاهو و کابینه جنگ وی در رابطه با حمله به لبنان مهر تایید زده است. «آلون بن دیوید» در یادداشتی که جمعه گذشته در روزنامه عبری‌زبان معاریو منتشر شد، فاش کرد اسرائیل در حال حاضر به هیچ‌وجه برای یک کارزار گسترده در لبنان آماده نیست. این روزنامه‌نگار سرشناس گزارش داد خسارات وارد شده به ارتش عبری در غزه، به طور قابل توجهی توانایی آن را برای جنگ در جبهه‌های مختلف کاهش داده است.
او نوشت: «بیش از 500 خودروی زرهی در 9 ماه گذشته توسط مقاومت فلسطین در غزه آسیب دیده است و ارتش اسرائیل حجم بسیار بیشتری از مهمات را نسبت به برآوردها در تمام برنامه‌های جنگی خود مصرف کرده است. تهی شدن زرادخانه اسرائیل یکی از دلایلی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر[رژیم] اخیرا آمریکا را به توقف ارسال محموله‌های تسلیحاتی متهم کرده و از آن به عنوان بهانه‌ای برای آغاز نکردن  کارزار مورد ادعایش در لبنان استفاده کرده است».
به نوشته بن دیوید، نیروهای نظامی صهیونیست به طور گسترده تحت تأثیر کارزار طولانی نسل‌کشی در غزه قرار گرفته‌اند، زیرا تمام برنامه‌های عملیاتی‌شان بعد از 7 اکتبر برای یک جنگ چند هفته‌ای بود. تا امروز حداقل 666 سرباز اسرائیلی کشته  و نزدیک 4000 نفر مجروح شده‌اند و بیش از 11000 نفر نیز به درمان روانی نیاز دارند. او اعتراف می‌کند این نیروها از نظر جسمی و روحی خسته هستند و «اگر آنها را به اشغال جنوب لبنان دعوت کنیم... در بهترین حالت خود نخواهند بود». سرشناس‌ترین گزارشگر جنگی رژیم صهیونیستی در ادامه می‌آورد: «اگر جنگی گسترده با حزب‌الله به ما تحمیل شود، [ارتش اسرائیل] با آنچه که دارد می‌جنگد و به دشمن آسیب می‌زند... اما فعلا  نمی‌تواند دستاورد مهمی علیه حزب‌الله به دست آورده و به ‌طور چشمگیری تغییری ایجاد کند».
او  بر اساس واقعیات جبهه شمال فلسطین اشغالی، خروجی جنگ در خاک لبنان را چیزی متفاوت از تجربه دردناک شهرک‌نشینان صهیونیست نمی‌داند. بن دیوید می‌نویسد: «در عمر  76 ساله خود [ارتش صهیونیستی] هرگز برای یک جنگ 9 ماهه ساخته نشده است. در عوض [آن] به عنوان یک ارتش شوک ساخته شد که در لحظه لزوم فرماندهی، نیروهای ذخیره را بسیج کرده و در مدت کوتاهی قاطعانه [از نبرد]خارج می‌شود و به وضعیت عادی بازمی‌گردد».
این مجری برنامه دفاعی شبکه 13 اسرائیل همچنین  فاش کرد اخیرا یک افسر ارشد ذخیره نیروی هوایی رژیم، نامه‌ای به مقامات ارتش ارسال کرده و از آنها درخواست کرده «به مقامات ارشد سیاسی بفهمانند ارتش برای یک کارزار طولانی‌مدت در لبنان آماده نیست. بن دیوید دقیقا چنین نقل قولی از افسر مزبور داشته است: «شروع یک کارزار در لبنان در حال حاضر... ما را به سوی یک فاجعه  راهبردی بزرگ‌تر از 7 اکتبرسوق خواهد داد». این یادداشت در روزنامه معاریو همزمان با بازگشت گالانت از واشنگتن منتشر شد؛ جایی که به نقل از مقامات پنتاگون، وزیر جنگ اسرائیل چندان در مطرح کردن ایده حمله به لبنان جدیت نداشته و به همتایان آمریکایی گفته رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ با لبنان نیست، بلکه دغدغه اصلی‌اش شهرک‌سازی در شمال فلسطین اشغالی است!

Page Generated in 0/0057 sec