printlogo


کد خبر: 286968تاریخ: 1403/4/13 00:00
وال‌استریت ژورنال: ایران به رغم فشارهای واشنگتن، یک قدرت جهانی شده است
ایران قوی

گروه سیاست خارجی: رسانه آمریکایی در گزارشی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اذعان کرد این کشور امروز با وجود تمام تحریم‌ها، نسبت به دهه‌های گذشته نفوذ و تأثیرگذاری بیشتری در عرصه بین‌المللی دارد. جمهوری اسلامی ایران با رهبری آیت‌الله «سیدعلی خامنه‌ای» توانسته «در برابر چندین دهه فشارهای آمریکا مقاومت کند» و با همکاری با روسیه و چین، تلاش‌های غرب برای منزوی کردنش را خنثی کند. روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال با این مقدمه ضمن اذعان به اشتباهات فراوان دولت‌های متمادی ایالات متحده در منطقه، گزارش داد جمهوری اسلامی امروز «بزرگ‌ترین تهدید تاریخ ۴۵ ساله خود از زمان انقلاب را متوجه آمریکا» کرده است. به ادعای این روزنامه، جنبش‌های مقاومت منطقه که رسانه آمریکایی به توانمندی آنها در منطقه اذعان کرده، تحت حمایت ایران قرار دارند و کشورهایی مانند عراق، لبنان، یمن و سوریه از تهران تأثیر می‌پذیرند. در این گزارش همچنین به عملیات «وعده صادق» اشاره شده که به گفته رسانه آمریکایی بزرگ‌ترین حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر بوده است.
«سوزان ملونی» عضو اندیشکده «موسسه بروکینگز» که در دولت‌های مختلف آمریکا نقش مشاوره درباره ایران را بر عهده داشته، ایران امروز را قدرتمندتر از ایران قبل از انقلاب اسلامی ارزیابی کرده و می‌گوید: «از بسیاری جهات، ایران امروز قدرتمندتر، بانفوذتر، خطرناک‌تر و تهدیدآمیزتر از ۴۵ سال قبل است».
به گزارش وال‌استریت ژورنال، از زمان دولت «جیمی کارتر» در آمریکا، تمام دولت‌های این کشور مقابله با رشد ایران را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده‌اند اما امروز «قدرت فزاینده ایران نشان‌دهنده شکست غرب است». در این گزارش آمده است: «تحلیلگران باور دارند تحریم که ابزار همیشگی غرب بوده، دیگر نمی‌تواند ایران را در عرصه جهانی منزوی کند. ایران در واکنش (به تحریم‌ها) اقدام به تعمیق همکاری‌های خود با محور چین - روسیه کرده است». 
به گزارش این روزنامه، دولت‌های مختلف در کاخ سفید هر یک به نوبه خود سیاستی را در قبال ایران در پیش گرفتند و نسبت به پیشینیان خود کوشیدند عرصه را بر ایران تنگ‌تر کنند یا آزادی عمل بیشتری به آن بدهند. با این ‌حال، ایران همواره یک سیاست دفاعی منسجم را در پیش گرفته که شامل ایجاد قدرت بازدارندگی در برابر حملات دشمنان و ایجاد شبکه‌ای از متحدان خود در منطقه است. 
به گزارش این روزنامه، حضور نظامی آمریکا در منطقه و حمله به عراق و افغانستان نتوانسته مانع رشد ایران شود و نفوذ نظامی و سیاسی این کشور در منطقه افزایش یافته است. ایران همچنین در همکاری با روسیه و چین به‌عنوان ۲ متحد قدرتمند خود، سعی دارد در سراسر جهان با نفوذ ایالات متحده مقابله کند. روزنامه چاپ آمریکا در گزارش خود با اشاره به اینکه «هدف از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی غرب، تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکا بوده است» نوشت: غرب با استفاده از قدرت دلار تلاش کرده است دولت‌های قدرتمند را تحت فشار قرار دهد تا آنها بدون درگیری نظامی تسلیم شوند اما آنها به‌طور ناخواسته یک اقتصاد سایه در جهان ایجاد کرده‌اند که دشمنان اصلی آمریکا را به هم پیوند می‌دهد و چین را به ‌عنوان دشمن اصلی واشنگتن در مرکز قرار داده است. روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال ادامه داد: محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه علیه روسیه، ایران، ونزوئلا، کره شمالی، چین و کشورهای دیگر با محدود کردن دسترسی به کالاها و بازارهای غربی، اقتصاد آنها را تحت فشار قرار داده است اما به گفته مقامات غربی و داده‌های گمرکی، پکن به طور فزاینده‌ای با تقویت روابط تجاری خود، تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده را خنثی کرده است.

Page Generated in 0/0060 sec