printlogo


کد خبر: 286982تاریخ: 1403/4/13 00:00
ساکنان 7 استان کشور در معرض خطر پشه آئدس؛ تاکنون ۱۳۸ نفر به تب دنگی مبتلا شده‌اند
بیم از اپیدمی تب دنگی
وزارت بهداشت از افزایش فعالیت پشه‌های آئدس در شهریور و مهر ابراز نگرانی کرد

زنگ خطر احتمال شیوع بیماری تب دنگی در کشور در حالی به صدا درآمده است که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به خطر آلودگی پشه آئدس به ویروس تب دنگی و همه‌گیری این بیماری در کشور طی ماه‌های آینده هشدار داد. بروز بیماری تب دنگی بر اثر گزش پشه‌ای به نام آئدس نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است، چرا که این بیماری ویروسی واگیر است و تاکنون 138 نفر از هموطنان‌مان به این بیماری مبتلا شده‌اند که متاسفانه یک نفر نیز در کشور فوت شده است.
 طبق گزارش‌های موجود، پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان بویژه چابهار شناسایی شده‌اند و احتمال آلوده بودن سایر استان‌های همجوار به این بیماری دور از ذهن نیست. به گفته کارشناسان بهداشت، مبتلایان به این بیماری اغلب علائم ندارند. علائم این بیماری استخوان‌درد شدید و تب است و میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود یک درصد است. پوشیدن جوراب، لباس آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و مقابله با گزش پشه آئدس در شهرهای آلوده ضروری است، چرا که رعایت نکات بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگی را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کنترل پشه آئدس و مبارزه با بیماری تب دنگی، استان‌های در معرض خطر این پشه را برشمرد و گفت: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهر است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد براحتی می‌توانند رفت و آمد کنند. شهنام عرشی اظهار کرد: نخستین مورد تب دنگی ۲۶ اردیبهشت‌ امسال شناسایی شد. به همین دلیل اقداماتی مانند مه‌پاشی، سم‌پاشی و حشره‌کشی انجام داده‌ایم که این پشه را کنترل کنیم. وی با بیان اینکه ۱۳۸ نفر از اردیبهشت‌ تا امروز به تب دنگی مبتلا شده‌اند، گفت: پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بویژه چابهار شناسایی شده‌اند، بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد. خوشبختانه اگرچه بیماران آلوده‌ای شناسایی شده‌اند ولی تاکنون پشه آلوده در این 3 استان وجود نداشته است، همچنین این پشه در استان گیلان شناسایی شده و ۲ استان شمالی کشور در معرض خطر این پشه قرار دارند. خوشبختانه پشه شمال کشور نسبت به جنوب کشور خطر کمتری دارد، بنابراین می‌توان گفت حداقل 7 استان کشور در خطر پشه آئدس قرار دارند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به 7 مورد ابتلای داخلی تب دنگی خاطرنشان کرد: ابتلای ۷ مورد به این معناست که یک منطقه دارای پشه آلوده است و احتمال انتقال بیماری از انسان به انسان وجود دارد. همچنین ۱۲۵ نفر نیز از امارات بیماری تب دنگی را به کشور آورده‌اند؛ این موضوع بیانگر این است که شهروندان سایر کشورها که در شهرهای امارات حضور دارند به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اند. عرشی اظهار کرد: حداقل 7 استان کشور و مشخصا ۴ استان کشور در خطر هستند. وقتی ۱۲۵ نفر از مبتلایان ما در امارات مبتلا شدند، یعنی هزاران نفر از شهروندان کشورهای دیگر هم مبتلا شده‌اند. حساسیت‌های لازم درباره استان‌های همجوار وجود دارد؛ به همین دلیل حساسیت لازم را برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان هم داریم.
همچنین نسبت به استان‌های مازندران و گلستان نیز حساس هستیم. عرشی با بیان اینکه احتمال اپیدمی این بیماری را رد نمی‌کنیم، گفت: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهر است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد براحتی می‌توانند رفت و آمد کنند. 
وی گفت: برد پرواز پشه ۵۰۰ متر است؛ به همین دلیل اینگونه نیست که از یک استان به استان دیگر پرواز کند. انتقال تخم آن هم ممکن است از طریق تایرهای کهنه ماشین‌ها و... باشد.
***
مبتلایان به تب دنگی از مصرف پروفن و ژلوفن خودداری کنند
وزارت بهداشت تاکید دارد افراد در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند، چرا که شدت بیماری را افزایش می‌دهد. 
دکتر فرشید رضایی در نشست خبری «تب دنگی» با بیان اینکه ۶ میلیون نفر سال گذشته میلادی به تب دنگی مبتلا شدند، گفت: عمده موارد ابتلا در آمریکای جنوبی بود. کشورهایی مثل پاکستان و هندوستان به تب دنگی مبتلا هستند و کشور امارات نیز سال گذشته به این بیماری مبتلا شد. میزان ابتلا به این بیماری در ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به کل موارد ابتلای سال گذشته بیشتر است. 
وی در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت‌های سفر و رفت و آمد، با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سفر وجود ندارد، گفت: محدودیتی وجود ندارد اما در صورت سفر به استان‌های در معرض خطر باید نکات ضروری مانند پوشیدن جوراب، پوشیدن لباس آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از مواد دافع حشرات را رعایت کنند. اگر یک فرد به استان‌هایی که امکان گزش وجود دارد سفر کند، یک هفته پس از بازگشت از سفر در منزل بماند. رعایت نکات بهداشتی می‌تواند میزان ابتلا به تب دنگی را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
 رضایی با بیان اینکه بسته‌های آموزشی را برای ۳ گروه مختلف تنظیم کرده‌ایم، گفت: مسافران، کادر درمان و خبرنگاران ۳ گروهی هستند که بسته آموزشی برای آنها تعریف شده است. مسافران کشورهایی مانند امارات و تایلند باید نسبت به نکات خودمراقبتی آگاه باشند و باید بدانند برای پیشگیری از ابتلا به تب دنگی و گزش این پشه چه نکاتی را رعایت کنند. بیماران باید بدانند که در صورت ابتلا به تب دنگی باید از خوردن قرص‌هایی مانند پروفن و ژلوفن خودداری کنند، چرا که شدت بیماری را افزایش می‌دهد. وی با بیان اینکه مبتلایان به این بیماری اغلب علائم ندارند، گفت: اغلب بیماران دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند؛ به عبارت دیگر، حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد علائم ندارند. علائم این بیماری استخوان درد شدید و تب است. میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود یک درصد است.
 رضایی با بیان اینکه افراد در صورت ابتلا به تب به تنهایی، لازم نیست به پزشک مراجعه کنند، گفت: بلکه این افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند یا با پزشک خانواده خود تماس بگیرند؛ کاهش تب پس از یک هفته نمایان می‌شود. افراد با مراجعه به مراکز درمانی و انجام یک تست خون ساده می‌توانند از ابتلا به تب دنگی مطلع شوند. درمان بیماری نیز بر اساس علائم بروز یافته انجام می‌شود. وی درباره درمان تب دنگی و پرهیزهای غذایی در این بیماری نیز گفت: مصرف مایعات و سوپ بسیار اهمیت دارد اما از خوردن نوشیدنی‌های گازدار، چای و قهوه باید خودداری کرد، همچنین مصرف سبزیجات برای بیماران مبتلا به تب دنگی حائز اهمیت است.

 


Page Generated in 0/0058 sec