printlogo


کد خبر: 286986تاریخ: 1403/4/13 00:00
«وطن امروز» از روند نزولی نقدینگی در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد
اعداد دروغ نمی‌گویند

در حالی ‌که دولت سیزدهم کشور را با تورم ۴۵ درصدی تحویل گرفته بود بعد از چند ماه تورم را به ۳۹ درصد رساند. در اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز تورم به ۳۱ درصد رسید، همچنین نقدینگی 41.6 درصدی دولت دوازدهم را به 24.3 درصد کاهش داد. این اعداد از گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی و گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول استخراج شده و به اذعان علم اقتصاد، اعداد دروغ نمی‌گویند.
به گزارش «وطن امروز»، مسعود پزشکیان در بخشی از صحبت‌های خود در مناظره دوشنبه‌شب برخلاف واقعیت به افزایش رشد نقدینگی و پایه پولی در دولت سیزدهم پرداخت، در حالی ‌که بالاترین رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است. در آن زمان تورم بیش از ۴۰,۶ درصد بود. در آغاز فعالیت دولت سیزدهم یعنی پایان شهریورماه ۱۴۰۰ رشد نقدینگی به حدود 40.5 درصد رسیده بود. این عدد در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی کرد. این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم 31.1 درصد رسید. در ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم نقدینگی کاهش یافت، به طوری که در پایان اسفند ۱۴۰۲ میزان رشد نقدینگی به 24.3 درصد رسید که نسبت به رشد ۴۰ درصدی در دولت قبل کاهش قابل‌توجهی داشته است.
این کاهش حجم خلق نقدینگی حاکی از آن است که طی دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان 16.2 واحد درصد کاهش یافته و نشان‌دهنده بالاترین میزان کنترل رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف است، در حالی که در دوران فعالیت دولت دوازدهم رشد نقدینگی با افزایش 16.7 واحد درصدی از 23.8 درصد در شهریورماه ۱۳۹۶ به 40.5 درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ رسیده بود.
  بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در ابتدای سال ۲۰۲۰ نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به 40.6 درصد رسید. این رقم در نخستین سال فعالیت دولت آیت‌الله رئیسی یعنی در سال ۲۰۲۱ به ۳۹ درصد رسید و سال ۲۰۲۲ به 31.1 درصد کاهش یافت. سال ۲۰۲۳ نیز نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران 34.7 درصد بود. این اعداد، اعدادی بسیار کمتر از رکورد نقدینگی 40.6 درصدی در دولت قبل بوده است. در ادامه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی  کرده است نرخ رشد نقدینگی ایران در سال جاری میلادی نیز به 32.9 درصد کاهش یابد.
* آغاز کاهش تورم در دولت سیزدهم
تورم در سال اول دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت دوازدهم به طور قابل توجهی کاهش یافت. تورم سالانه تولیدکننده در سال اول دولت سیزدهم به 39.1 رسید، در حالی که مقدار تورم سالانه تولیدکننده در آخرین سال دولت دوازدهم 82.6 درصد بود. کاهش تورم در سال اول دولت سیزدهم ناشی از انضباط مالی و عدم استقراض از بانک مرکزی، اصلاح نظارت بر سیستم بانکی و افزایش درآمد مالیاتی است. به‌رغم استقراض بالای دولت قبل از بانک مرکزی برای تأمین کسری بودجه دولت سیزدهم این موفقیت را ثبت کرد. عوامل دیگری که به نوعی مانع کاهش تورم بیشتر در دولت سیزدهم شد؛ اثرات تورمی حذف ارز ترجیحی برای اصلاحات اقتصادی، افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران و تورم بالای جهانی در نتیجه جنگ اوکراین بود، بنابراین با در نظر گرفتن این عوامل، بانک مرکزی در دولت سیزدهم توانست در مهار تورم موفق عمل کند.
نرخ رشد پایه پولی از 39.5 درصد در ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰ به 28.1 درصد در اسفندماه ۱۴۰۲ رسید که نشان‌دهنده کاهش 11.4 واحد درصدی این متغیر طی دوره مذکور است. طی دولت دوازدهم نرخ رشد پایه پولی با افزایش 20.8 واحد درصدی از 18.7 درصد در شهریورماه ۱۳۹۶ به ۴۵ درصد در شهریورماه ۱۴۰۰ رسیده بود. این عدد بیشترین میزان نرخ تورم در سال‌های اخیر بود. عوامل بروز تورم در ایران شامل عوامل سمت تقاضا نظیر رشد نقدینگی در سطحی فراتر از نیاز بخش واقعی و عوامل سمت عرضه نظیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کاهش سطح بهره‌وری بوده است، همچنین تورم در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ به 31.6 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۱۵ درصدی داشته است. این روند نشان می‌دهد سیاست‌های بانک مرکزی درباره کنترل رشد نقدینگی، همچنین سیاست تثبیت نرخ ارز از کانال ثبات قیمت کالاهای وارداتی موثر بوده است.
در دولت سیزدهم بانک مرکزی بسته سیاستی تثبیت اقتصادی را حول ۳ محور اصلی «ثبات‌بخشی و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «بازنگری در مقررات» انجام داده است. برآیند سیاست‌ها و اقدامات اتخاذشده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است.
* تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم مثبت شد
روند سرمایه‌گذاری پس از یک دوره پر افت و خیز، از فصل دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون در تمام فصل‌ها مثبت بوده است، به طوری که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ رشد داشته است. بر اساس آمارهای مقدماتی، پس از تحقق رشد 15.4 درصدی در سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات در سال ۱۴۰۱، این گروه سال ۱۴۰۲ نیز از رشد مثبت 7.1 درصدی برخوردار بوده است.
در دولت دوازدهم رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی 4.1 درصد بود در حالی که در دولت سیزدهم رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص مثبت ۶ درصد ثبت شده است. همچنین در دولت دوازدهم رشد تشکیل سرمایه ساختمان منفی ۳ درصد بوده است در حالی که در دولت سیزدهم رشد تشکیل سرمایه ساختمان مثبت 1.6 درصد ثبت شده است.
متوسط رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در دولت دوازدهم 0.3 درصد بوده است. همچنین متوسط رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت در دولت دوازدهم 1.7 درصد بوده است، در حالی که متوسط رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در دولت سیزدهم 4.5 درصد بوده است. علاوه بر آن متوسط رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت در دولت سیزدهم ۴ درصد ثبت شده که نشان‌دهنده روند صعودی است.

Page Generated in 0/0055 sec