printlogo


کد خبر: 286987تاریخ: 1403/4/13 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی:
ترانزیت جاده‌ای در دولت سیزدهم به ۳۳ میلیون تن رسید
وزیر راه و شهرسازی در شبکه ایکس نوشت: ترانزیت جاده‌ای از قلمرو مرزهای کشور در ۳۳ ماه دولت سیزدهم به 32.97 میلیون تن رسید که در مقایسه با ۳۳ ماه دولت قبل که عدد 17.45 میلیون تن ثبت شده است، رشد ۸۹ درصدی داشته است. با پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید جهش و رکورد ترانزیتی از قلمرو مرزهای کشور به ثبت رسید. وی در توئیت دیگری یادآور شد: از دیگر دستاوردهای دولت شهید جمهور در حوزه ترانزیت جاده‌ای می‌توان به افزایش میزان ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ که 14.75 میلیون تن بوده است نام برد که نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۵۸ درصدی در آن بودیم. وی افزود: در ۳ ‌ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ نیز شاهد رشد ۶۹ درصدی ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.
***
پاسخ دیوان عدالت اداری به گزارش «وطن امروز»
«وطن امروز» در تاریخ ۱۰ تیرماه گزارشی مبنی بر افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی پس از رای دیوان عدالت اداری و تایید آزادسازی قیمت بلیت پروازهای داخلی را منتشر و در آن به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر وارد نبودن استدلال دیوان و پیگیری وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت بلیت اشاره کرد.
 دیوان عدالت اداری جهت تنویر افکار عمومی درباره استناد رای ابطال مصوبه قیمت‌گذاری دستوری توسط ستاد تنظیم بازار به قانون برنامه پنجم توسعه، اعلام داشت: حکم قانون‌گذار در قانون برنامه پنجم آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما به معنی دستوری نبودن است که این حکم در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم اجرا شده و در همان زمان دستورالعمل و آیین‌نامه آن نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تنظیم و در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه انتشار یافته است. اساسا از منظر قانون برنامه‌های توسعه کشور همانند قانون بودجه هر سال کشور در زمان حیات خود اجرایی شده و آثار آن از بین نخواهد رفت. همان‌گونه که فوق‌العاده‌ها با امتیازانی که در قانون بودجه هر سال مقرر می‌شود، در همان سال اجرایی می‌شود اما مادامی که قانون جدیدی آن امتیاز یا حقوق را منتفی نکند پا برجا هستند. بر این اساس اقدام دیوان در بررسی انطباق مصوبه قیمت‌گذاری سازمان تنظیم مقررات با قانون برنامه پنجم توسعه مطابق با قانون بوده است و این استدلال که با پایان یافتن مهلت اجرای قانون برنامه، آثار احکام اجرا شده این قانون نیز زایل می‌شود، موجه و منطبق با قانون نیست.
***
تأمین ۱۰۰ هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن
معاون وزیر راه و شهرسازی  گفت: در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین شد که از همه دولت‌های قبلی بیشتر بوده است.
هادی عباسی‌اصل با یادآوری اینکه عرضه زمین در ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم صفر بود، اظهار کرد: این در حالی است که دولت سیزدهم تلاش کرد با تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای تأمین زمین اقدام کند و در این دولت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شد که در مقایسه با تمام دولت‌های قبلی عددی پیشتاز به شمار می‌رود.
وی با تأکید بر اینکه پروسه تولید مسکن پروسه زمانبری است و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید در این حوزه مشارکت فعال داشته باشند، تأکید کرد: سیاست‌های افزایش عرضه زمین، پیگیری ارائه تسهیلات بانکی و دیگر سیاست‌های اتخاذشده در دولت سیزدهم چرخه تولید مسکن را به حرکت واداشت که امیدواریم در دولت بعدی نیز این سیاست‌ها تداوم داشته باشد. عباسی گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه مسکن ۶ میلیون واحد مسکونی بود که به دلیل آنکه تعهدی ایجاد نشود این سیاست را مسکوت گذاشته و ۴ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی اطلاع‌رسانی شد، بنابراین با افق تولید و عرضه بیشتر مسکن، دولت سیزدهم تلاش کرد نیاز متقاضیان به مسکن بی‌پاسخ نماند.
***
رشد اقتصادی ۸ درصدی عملی می‌شود
سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوشنبه‌شب خود گفت: رشد ۸ درصدی اقتصادی که خود به خود رخ نمی‌دهد. یکی از اولویت‌های ما این است که برای این رشد باید ماموریت تعریف کنیم و به دانشگاه بگوییم شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش دارید. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد، بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که برای این رشد باید ماموریت تعریف شود. در دولت روحانی ۷ میلیارد دلار روابط ما با یک کشور همسایه که مشکلی نداشتیم به ۲۰۰ میلیون دلار رسید. بازار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار است. ما چه سهمی از این بازار داریم؟ شما با اف‌ای‌تی‌اف توافق و ۴۱ بند را امضا کردید. اینطور نیست که همه کشورها همه این بندها را اجرا کنند ولی شما همه بندها را اجرا کردید ولی طرف دیگر می‌گوید من اینها را قبول ندارم و باید اقدام دیگری انجام دهید. باید با قدرت فرصت‌های دیگر را پیدا کنید و اشتباه است فقط همین 3-2 قدرت وجود دارند و اگر اخم کردند کار انجام نمی‌شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید شکست فاحش خورده‌ایم بعد می‌گوییم خودش نخواسته است. مگر ما نفت نمی‌فروشیم؟ مگر از بلینکن سوال نکردند چرا ایران ۲ میلیون نفت می‌فروشد؟
جلیلی می‌گوید برنامه من این است که باید اولویت‌ها را شناخت. هر سفارتخانه باید سکویی برای صادرات کشور شود. واردات پاکستان ۷۰ میلیارد است که باید حداقل ۱۶ میلیارد ما حضور داشته باشیم. باید از فرصت ترانزیت استفاده کنیم. باید حواس‌مان جمع شود. شما با هیچ کشوری عقد اخوت نمی‌بندید، بلکه منافع ملت خود را با قدرت دنبال می‌کنید.

Page Generated in 0/0054 sec