printlogo


کد خبر: 286992تاریخ: 1403/4/13 00:00
دیوان عالی آمریکا حکم به مصونیت ترامپ از اتهامات مربوط به حوادث 6 ژانویه داد
تبرئه شورشی ژانویه

گروه بین‌الملل: در عرض چند روز دومین خبر بد به بایدن و کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا رسید؛ «دونالد ترامپ» رقیب بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری از اتهاماتش درباره 4 پرونده در دیوان عالی آمریکا تبرئه شد تا با توان بیشتر برای پیروزی بر بایدن به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد.
دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اول ژوئیه (۱۱ تیر) حکم داد نمی‌توان دونالد ترامپ را به دلیل اقداماتی که در چارچوب اختیارات قانون اساسی به عنوان رئیس‌جمهور انجام داده است، تحت پیگرد قانونی قرار داد، البته قضات همزمان گفته‌اند این مصونیت برای «اعمال خصوصی» وی معتبر نیست.
دیوان عالی آمریکا با ۶ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف اعلام کرد در حالی که رؤسای جمهور سابق می‌توانند در چارچوب اختیارات قانونی خود اقداماتی انجام دهند و از مصونیت برخوردار هستند اما برای اقدامات خصوصی از مصونیت برخوردار نیستند.
«جان رابرتز» قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا درباره این حکم به خبرگزاری رویترز گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که بر اساس ساختار قانون اساسی، ماهیت قدرت ریاست‌جمهوری ایجاب می‌کند رئیس‌جمهور سابق از تعقیب کیفری برای اقدامات رسمی در دوران تصدی خود مصونیت داشته باشد». رابرتز افزود: «حداقل با توجه به اختیارات اصلی ریاست‌جمهوری در قانون اساسی، این مصونیت باید مطلق باشد».
ترامپ پس از حکم دیوان عالی آمریکا، آن را یک پیروزی بزرگ برای دموکراسی دانست. این حکم، محاکمه ترامپ به دلیل توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را به تعویق می‌اندازد. ترامپ متهم است ادعاهایی دروغین درباره تقلب در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا مطرح کرده، ایالات متحده آمریکا را فریب داده، حقوق شهروندی را نقض کرده و همچنین مقامات وقت را برای تغییر نتایج انتخابات تحت‌ فشار قرار داده است.
دیوان عالی 4 گروه از اتهامات مندرج در کیفرخواست ترامپ را تحلیل کرد. این اتهامات عبارت است از: گفت‌وگوهای ترامپ با مقامات وزارت دادگستری پس از انتخابات ۲۰۲۰، فشار ترامپ بر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور وقت برای جلوگیری از تایید پیروزی بایدن در انتخابات توسط کنگره، نقش ترامپ در جمع‌آوری رای‌دهندگان جعلی طرفدار خود برای استفاده در فرآیند صدور گواهینامه  و رفتار او مربوط به حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیانش.
دیوان عالی آمریکا اعلام کرد ترامپ کاملا در گفت‌وگو با مقامات وزارت دادگستری مصون است. این دادگاه همچنین اعلام کرد ترامپ در رابطه با تعاملات خود با مایک پنس نیز  «مصونیت» دارد. با این حال درباره ۲ مورد اتهام دیگر، دیوان عالی تصمیم‌گیری درباره مصونیت ترامپ را به دادگاه‌های پایین‌تر واگذار کرد.
این نخستین‌بار از زمان شکل‌گیری آمریکا در قرن هجدهم است که دیوان عالی این کشور اعلام می‌کند روسای‌جمهور سابق این کشور در هر موردی از اتهامات جنایی مصون هستند. 
اکثریت محافظه‌کار دیوان عالی شامل ۳ قاضی است که ترامپ آنها را منصوب کرده است. تصمیم دیوان عالی آمریکا به این معناست که این پرونده مشخص تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که 5 نوامبر برگزار می‌شود، به تعویق خواهد افتاد اما سخنگوی کمپین انتخاباتی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا گفت ترامپ «فکر می‌کند بالاتر از قانون است».
این خبر برای ترامپ یک معجزه انتخاباتی است. بعد از نمایش ضعیف جو بایدن مقابل ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی، این دومین ضربه مهلک به بایدن در مبارزات انتخاباتی بود. بایدن در سخنانش به حمله روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره اشاره کرد و از آن به عنوان «یکی از سیاه‌ترین روزها در تاریخ آمریکا» نام برد. وی گفت: «مردم آمریکا باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند یک بار دیگر برای ریاست‌جمهوری به ترامپ اعتماد کنند، آن هم حالا با دانستن این نکته که او تشویق شده تا هر کاری را، هر موقع که دوست دارد، انجام دهد؟».
رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد شهروندان این کشور «حق» دارند قبل از اینکه از آنها خواسته شود تا امسال به پای صندوق‌های رای بروند، «در مورد آنچه روز ششم ژانویه رخ داد، پاسخ بگیرند». به گفته بایدن، حالا به واسطه حکم دیوان عالی این امر «به احتمال بسیار بسیار زیاد امکان‌پذیر نیست» و محاکمه ترامپ تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، رخ نخواهد داد.
وی گفت: «در آمریکا پادشاه نداریم. هر کدام از ما مقابل قانون برابریم. هیچ‌کس،‌ هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، حتی رئیس‌جمهور. من به حدود اختیارات ریاست‌جمهوری که 3 سال و نیم است در اختیار دارم، احترام می‌گذارم. اما هر رئیس‌جمهوری، از جمله دونالد ترامپ الان دیگر آزاد است که قانون را نادیده بگیرد. من با چیزی که قاضی سوتومایر (یکی از 9 قاضی دیوان عالی که گرایشات لیبرال دارد) امروز نوشت موافقم. او گفت حالا رئیس‌جمهور پادشاهی است که فراتر از قانون است. با وجود ترس برای دموکراسی‌مان، من مخالفم. خب! حالا مردم آمریکا هم باید مخالفت کنند؟ من که
مخالفم!»
این در حالی است که «مایک جانسون» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه خبری فاکس‌نیوز، سخنان بایدن را «خطرناک و نفر‌ت‌انگیز» خواند و رئیس‌جمهور کنونی را به «تلاش در جهت تضعیف دیوان عالی» متهم کرد.
«سونیا سوتومایر» یکی از ۳ قاضی دیوان عالی که با این حکم مخالفت کرده بود، روز دوشنبه هنگام قرائت متن انتقادی این ۳ قاضی هشدار داد حکم دیوان عالی اکنون به رئیس‌جمهور قدرتی می‌بخشد که او را «به پادشاهی بالاتر از قانون» تبدیل می‌کند. ترامپ در مقابل با انتشار پستی در شبکه‌ اجتماعی‌اش به نام «تروث» از این حکم استقبال کرد و آن را «یک پیروزی بزرگ برای قانون اساسی‌ و دموکراسی‌» آمریکا خواند.
از طرفی وضعیت رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا هم بشدت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نتایج یک افکارسنجی جدید نشان می‌دهد دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی با اختلاف ۲ به یک بهتر از جو بایدن عمل کرد و از هر ۱۰ پاسخ‌دهنده، ۶ نفر گفتند فکر نمی‌کنند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بتواند دوره احتمالی 4 ساله دوم ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند. بر اساس این نظرسنجی، به‌رغم عملکرد ضعیف بایدن در مناظره، ترامپ هم از نظر بینندگان، فردی مانده در گذشته و علاقه‌مند به خود، نه مردم آمریکا توصیف شد.
اکثر پاسخ‌دهندگان گفتند ترامپ به جای «افرادی مثل من»، «برای خودش» می‌جنگد و به‌ جای «همه آمریکایی‌ها» با «پایگاه» خودش صحبت می‌کند، در حالی که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به بایدن در هر ۲ ویژگی امتیاز مثبت دادند. آنها همچنین ارزیابی کردند بعید است او دوره دوم ریاست‌جمهوری احتمالی خود را به پایان برساند و عملکردش به طور کلی بسیار پایین‌تر از ترامپ بود.
***
مجری بی‌بی‌سی: ترامپ را بکشید!
یک مجری شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به حکم دیوان عالی آمریکا درباره مصونیت قانونی «دونالد ترامپ»، پیشنهاد قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مطرح کرد. «دیوید آرونوویچ» مجری خبری بی‌بی‌سی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار کشتن «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا شد. او سپس در مواجهه با انتقادهای گسترده از این اظهارات خود، پیامش را حذف و آن را یک «شوخی» عنوان کرد. آرونوویچ که مجری یکی از برنامه‌های شبکه خبری بی‌بی‌سی است، در این پیام نوشته بود: «اگر به جای بایدن بودم، فرصت را از دست نمی‌دادم و ترامپ را به دلیل تهدیدی که برای امنیت آمریکا دارد، می‌کشتم». او در این پیام به حکم اخیر دیوان عالی آمریکا اشاره کرد که دست‌کم حدی از مصونیت قانونی را برای ترامپ در نظر گرفته است. پیام این مجری با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی روبه‌رو شد و کاربران او را به ترویج خشونت متهم کردند. آرونوویچ اما مدعی شد پیامش «به‌وضوح طنز» بوده است.

 


Page Generated in 0/0057 sec